• Anonym (kärleksfull mamma)

Autism

Hur ska jag prata  med en 19  åring.  Som har  misstänkt  autism.   Men är inte  utredd     . i skrift   ?   Vill  inte  vara  så  mycket   att  jag  förstör  nått.   eftersom   jag själv   skriver  mkt  text  till / hen / hon ?  

• Svar på tråden Autism
  • Anonym (nu)
    Anonym (kärleksfull mamma) skrev 2025-01-27 12:53:05 följande:
    Autism

Hur ska jag prata  med en 19  åring.  Som har  misstänkt  autism.   Men är inte  utredd     . i skrift   ?   Vill  inte  vara  så  mycket   att  jag  förstör  nått.   eftersom   jag själv   skriver  mkt  text  till / hen / hon ?  

Hur har du pratat hittills under de 19 år du varit hennes/hens förälder? Varför undrar du först nu hur du ska prata med henne/hen? Har du själv en diagnos som gör det svår att uttrycka dig, eller har du inte känt sitt barn under uppväxten?

Jag  vill  få  ett  svar  hur  man ska  vara  osv.  Eftersom   sjukvården  inte  hjälp  alls.  . fastän  man varit dit  ett flertal gånger....  
     Och  inte få en fråga   om man man själv  har   har  diagnos. ..  ?        

• Anonym (M)

Du uttrycker dig väldigt märkligt och svårbegripligt, jag har svårt att ta det här på allvar. Ditt barn är vuxen och får själv bestämma om hon ska utredas det är inget du ska lägga dig i. Jag tycker inte du ska säga något alls om inte din dotter uttryckligen frågar dig. 

• Anonym (C)
    Anonym (M) skrev 2025-01-27 17:16:42 följande:

Du uttrycker dig väldigt märkligt och svårbegripligt, jag har svårt att ta det här på allvar. Ditt barn är vuxen och får själv bestämma om hon ska utredas det är inget du ska lägga dig i. Jag tycker inte du ska säga något alls om inte din dotter uttryckligen frågar dig. 

Stämmer det verkligen att man själv bestämmer sånt? Jag blev själv tvingad, och jag var myndig, samt hade ingen LPT. 

Det fick förjävla konsekvenser, så jag är jävligt bitter+förbannad.
    Att få en diagnos på autism är allvarligt, och kan få långtgående konsekvenser. 
    Förr kunde man t ex inte bli polis om man hade t ex ADHD eller autism. 
    Att då få en diagnos, är något man bör själv ta beslut om. 

+Jag vet att jag beter mig illa, men det är lugnt. Allt är redan förstört, både IRL och här på FL. 
  • Anonym (Mia)

Fortsätt att skriva då och då.   Ha tålamod.

Om du skriver ibland så vet barnet att du finns där.   Hen vet att du inte har glömt bort henom.

Barnet kan svara i framtiden,  när hen vill och orkar.

Tack   Ja  det  är  det jag  gör.  
     Och  försöker  ha tålamod   .

Svar på tråden Autism