• Anonym (Tänker jag fel)

Vad ingår i elevhälsans ansvar?

Jag har en dotter som har en rad hälsoproblem. Vi har frekvent och regelbunden kontakt med vården och det funkar bra men det är så klart uttröttande för oss och inte minst henne med alla vårdbesök och vuxna människor som gång på gång ska försöka bena i hur hon mår. Av den orsaken har jag sagt nej till hälsosamtal på skolan för jag tycker det är onödigt. Elevhälsan kan inte hjälpa henne och hon behöver inte bli utfrågad, vägd och mätt av fler parter.

Skolsköterskan verkar dock inte acceptera detta utan mailar och ringer för att säkerställa att hon förstått mig rätt och jag känner mig ifrågasatt. Vi har en löpande dialog med skolans biträdande rektor och en kurator för att anpassa skolan efter dotterns förutsättningar och det funkar förhållandevis bra. Men skolsköterskan verkar inte vara informerad och hör därför av sig till mig med frågor.

Det kan låta som en petitess men familjen håller knappt näsan över vattenytan och jag vill verkligen skydda oss från tidskrävande myndighetskontakter som inte är nödvändiga. Jag vet dock inte om jag tänker fel och att elevhälsans ansvar/skyldigheter går längre än jag trott och att detta kan komma att slå tillbaka på oss senare.

• Svar på tråden Vad ingår i elevhälsans ansvar?
  • Anonym (men)
    Anonym (Tänker jag fel) skrev 2025-01-27 10:22:13 följande:
    Vad ingår i elevhälsans ansvar?

Jag har en dotter som har en rad hälsoproblem. Vi har frekvent och regelbunden kontakt med vården och det funkar bra men det är så klart uttröttande för oss och inte minst henne med alla vårdbesök och vuxna människor som gång på gång ska försöka bena i hur hon mår. Av den orsaken har jag sagt nej till hälsosamtal på skolan för jag tycker det är onödigt. Elevhälsan kan inte hjälpa henne och hon behöver inte bli utfrågad, vägd och mätt av fler parter.

Skolsköterskan verkar dock inte acceptera detta utan mailar och ringer för att säkerställa att hon förstått mig rätt och jag känner mig ifrågasatt. Vi har en löpande dialog med skolans biträdande rektor och en kurator för att anpassa skolan efter dotterns förutsättningar och det funkar förhållandevis bra. Men skolsköterskan verkar inte vara informerad och hör därför av sig till mig med frågor.

Det kan låta som en petitess men familjen håller knappt näsan över vattenytan och jag vill verkligen skydda oss från tidskrävande myndighetskontakter som inte är nödvändiga. Jag vet dock inte om jag tänker fel och att elevhälsans ansvar/skyldigheter går längre än jag trott och att detta kan komma att slå tillbaka på oss senare.

Du tänker rätt.

Men skolsköterskan har ansvar för vissa bitar och måste se till att antingen genomföra dem eller ha på fötterna att visa varför hon inte gjort dem och dokumentera hur läget ser ut. 

Svara på hennes frågor och släpp det sen.
  • Jemp

Skolan tar ju över ansvaret som BVC har haft, om man säger så. 

Det inkluderar alltså följa utvecklingen (väga/mäta/följa pubertet osv), syn och hörsel, vaccin, prata om skolsituationen och psykiskt mående osv. Eftersom uppdraget är såpass brett är väl främsta funderingen om allt det täcks in av övriga vårdkontakter? Ni kanske kan få information i förväg om vad varje besök består av och tar ställning från gång till gång? Beror väl lite på hur gammal hon är också kanske.

• Anonym (Lärare)

Du tänker helt rätt och nej, du behöver verkligen inte besvara några frågor om ert privatliv! För det är exakt vad det är!

Maila tillbaka att ni redan har tillräckliga vårdkontakter, tacka för engagemanget men förklara att ni har läget under kontroll och att ni skulle uppskatta att inte få vidare frågor kring detta.

Kommer fler mail eller frågor, hänvisa tillbaka till senaste mailet. "Som jag skrev i vår senaste mailkontakt så har vi läget under kontroll och skulle uppskatta att inte få vidare frågor kring detta."

• Anonym (Lärare)

Du kan gärna samtidigt hänvisa till att rektor och kurator är väl insatta i situationen och att vidare information kan tas via dem.

• McIris

Arbetar själv som skolkurator. De sitter ju på samma möten och skolsköterskan borde fått information om vad som gäller för din dotter.

• Anonym (Meddela)

Jag förstår helt din tanke. Men är det någon i era vårdkontakter som har koll på vaccinering, att ryggen är rak, ev allergier, syn och hörsel och sånt som skolsköterskan har ansvar för? 

i så fall, meddela skolsköterskan det. 

Jemp skrev 2025-01-27 10:34:10 följande:

Skolan tar ju över ansvaret som BVC har haft, om man säger så. 

Det inkluderar alltså följa utvecklingen (väga/mäta/följa pubertet osv), syn och hörsel, vaccin, prata om skolsituationen och psykiskt mående osv. Eftersom uppdraget är såpass brett är väl främsta funderingen om allt det täcks in av övriga vårdkontakter? Ni kanske kan få information i förväg om vad varje besök består av och tar ställning från gång till gång? Beror väl lite på hur gammal hon är också kanske.

Allt täcks nog inte in, längd och vikt följer de i vården, synen kollades upp nyligen (då hon besvärats av huvudvärk) men kanske inte hörseln. Skolsituationen pratar hon med kuratorn (som är fantastisk) om. Skolsköterskan är bara så himla på att jag drar mig för att öppna dörren till henne. Hon nästan krävde att få hämta dottern i klassen förra terminen för att följa upp tillväxten. 

Dottern går i sjuan.
    Anonym (Meddela) skrev 2025-01-27 11:04:01 följande:

Jag förstår helt din tanke. Men är det någon i era vårdkontakter som har koll på vaccinering, att ryggen är rak, ev allergier, syn och hörsel och sånt som skolsköterskan har ansvar för? 

i så fall, meddela skolsköterskan det. 

Vaccin får hon ta i skolan, det har vi aldrig motsatt oss. Resten tänker jag rent krasst är mindre viktigt, dottern är extremt medveten om sin hälsa och mående, skulle hon börja få ont i ryggen eller se dåligt skulle hon säga det. Det är så klart bra att vi har en elevhälsa men är dessa moment verkligen obligatoriska?
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Tänker jag fel) skrev 2025-01-27 11:11:52 följande:
    Vaccin får hon ta i skolan, det har vi aldrig motsatt oss. Resten tänker jag rent krasst är mindre viktigt, dottern är extremt medveten om sin hälsa och mående, skulle hon börja få ont i ryggen eller se dåligt skulle hon säga det. Det är så klart bra att vi har en elevhälsa men är dessa moment verkligen obligatoriska?
    Man är inte tvingad att delta i skolsjukvården, lika lite som man är tvingad till vård någon annanstans i resten av samhället (LPT borträknat).
    Anonym (Lärare) skrev 2025-01-27 11:18:24 följande:
    Man är inte tvingad att delta i skolsjukvården, lika lite som man är tvingad till vård någon annanstans i resten av samhället (LPT borträknat).
    Jag får fortsätta stå på mig alltså. Begriper bara inte varför hon är så påstridig. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Tänker jag fel) skrev 2025-01-27 17:01:41 följande:
    Jag får fortsätta stå på mig alltså. Begriper bara inte varför hon är så påstridig. 
    Jag håller med dig... Har stött på en del såna där själv, både privat och inom yrket. Men kör bara samma budskap om och om igen, till slut måste hon väl ge upp. Om det blir jobbigt så prata med rektorn om att det börjar kännas som trakasserier.
Svar på tråden Vad ingår i elevhälsans ansvar?