Vad ingår i elevhälsans ansvar?
Jag har en dotter som har en rad hälsoproblem. Vi har frekvent och regelbunden kontakt med vården och det funkar bra men det är så klart uttröttande för oss och inte minst henne med alla vårdbesök och vuxna människor som gång på gång ska försöka bena i hur hon mår. Av den orsaken har jag sagt nej till hälsosamtal på skolan för jag tycker det är onödigt. Elevhälsan kan inte hjälpa henne och hon behöver inte bli utfrågad, vägd och mätt av fler parter.
Skolsköterskan verkar dock inte acceptera detta utan mailar och ringer för att säkerställa att hon förstått mig rätt och jag känner mig ifrågasatt. Vi har en löpande dialog med skolans biträdande rektor och en kurator för att anpassa skolan efter dotterns förutsättningar och det funkar förhållandevis bra. Men skolsköterskan verkar inte vara informerad och hör därför av sig till mig med frågor.
Det kan låta som en petitess men familjen håller knappt näsan över vattenytan och jag vill verkligen skydda oss från tidskrävande myndighetskontakter som inte är nödvändiga. Jag vet dock inte om jag tänker fel och att elevhälsans ansvar/skyldigheter går längre än jag trott och att detta kan komma att slå tillbaka på oss senare.