• Anonym (Panikslagen)

För gammal spiral, gravid ?

Hej, 

Ber om ursäkt för ett alldeles för långt inlägg men vill stilla min oro. 

jsg har en Jaydess spiral insatt som egentligen borde bytts ut för två år sedan. Varför jag inte bytt ut den är en annan historia. Jag och min man kör avbrutet samlag. 

förra veckan blev jag småsjuk och tanken slog mig att jag har extremt ont i brösten, en aning illamående och mensvärk. Veckan innan det hade jag samlag och sedan hade jag samlag för ca 3 veckor sedan. 

Får panik av tanken på att jag kanske blivit gravid? Är det möjligt?

har tagit flera grav test som visar negativt. även ägglossnings test som är negativa. 

är 38 år gammal i år. 

• Svar på tråden För gammal spiral, gravid ?
  • Anonym (Maja)

Det kan ju hända men då vore testet vara positivt.

Du måste så klart uppsöka gyn och få kollat detta, och byta spiralen. Ring KK nu så du inte går runt med oro i onödan.

• Anonym (Naiv)

Klart att du kan vara gravid när du inte skyddar dig. Du har tekniskt sett inte haft fullgott skydd på två år och antagligen minst ett år utan skydd alls.

38 år är ingenting, jag fick mitt första barn när jag var 37 och många kvinnor är fertila flera år över 40 också.

• Jemp

Självklart kan man bli gravid av oskyddat sex. Risken för komplikationer med spiral ökar ju dessutom. 

De negativa testen talar ju förstås emot, även om det ju beror på hur långt gången du kan tänkas vara. Symtomen låter väl snarare som att de har med sjukdomen att göra. 

Har du mens regelbundet? När hade du i så fall mens senast?

• Anonym (Panikslagen)

Jag har väldigt oregelbunden mens, senast tror jag var för två veckor sedan. Men då är det oftast ingen riktig mens jag har utan mindre blödningar 

• Anonym (Maja)
    Jemp skrev 2025-01-27 10:14:42 följande:

Självklart kan man bli gravid av oskyddat sex. Risken för komplikationer med spiral ökar ju dessutom. 

De negativa testen talar ju förstås emot, även om det ju beror på hur långt gången du kan tänkas vara. Symtomen låter väl snarare som att de har med sjukdomen att göra. 

Man har inte normal mens med hormonspiral, halva poängen med det är att slippa blödning vilket många gör så det säger inget direkt om TS tillstånd.
  • cosinus

Hormonspiralen som börjar ha gjort sitt och med mindre mängd hormoner så kanske kroppen börjar fungera mer som den gjort utan preventivmedel?

Jag som börjat få galet oregelbunden mens p g a snart 50 kan ha alla möjliga symtom beroende på om kroppen bestämmer sig för att fungera eller inte. Kan ha sjukt ömma bröst i två månader men inte mens på 3 månader. Kan sakna alla kroppsliga symtom men blöda var tredje vecka o s v.

Om testen visar negativt tänker jag att ömma bröst och illamående kanske beror på att kroppen börjar vakna till?

• Anonym (Panikslagen)

Ja jag hoppas att det är att spiralen slutar verka och att kroppen återställs. Har bokat tid nu på
    onsdag för byte av spiral 

• Jemp
    Anonym (Maja) skrev 2025-01-27 10:20:04 följande:
    Man har inte normal mens med hormonspiral, halva poängen med det är att slippa blödning vilket många gör så det säger inget direkt om TS tillstånd.
    Därav frågan om hon har regelbunden mens? 
  • Anonym (Naiv)
    Anonym (Panikslagen) skrev 2025-01-27 10:23:53 följande:

Ja jag hoppas att det är att spiralen slutar verka och att kroppen återställs. Har bokat tid nu på
    onsdag för byte av spiral 

Spiralen slutade verka för länge sedan! Och be vården ta blodprov för att vara helt säker på att du inte är gravid först.
  • Anonym (Panikslagen)
    Anonym (Naiv) skrev 2025-01-27 10:42:16 följande:
    Spiralen slutade verka för länge sedan! Och be vården ta blodprov för att vara helt säker på att du inte är gravid först.
    Men slutar verkligen spiralen verka efter exakt 3 år? 
  • Anonym (Panikslagen)
    Jemp skrev 2025-01-27 10:14:42 följande:

Har mens då och då i form av mindre blödningar
  • Anonym (Naiv)
    Anonym (Panikslagen) skrev 2025-01-27 10:46:17 följande:
    Men slutar verkligen spiralen verka efter exakt 3 år? 
    Nej, men det har gått två år och som jag skrev förut så lär du ha haft noll verkan av den i minst ett års tid.
  • Anonym (Panikslagen)

Glömde nämna, men förr förra veckan När jag hade samlag tog jag även ett akut p piller efteråt. 

• Anonym (Maja)
    Anonym (Naiv) skrev 2025-01-27 10:42:16 följande:
    Det gör den inte alls, det klingar av gradvis. 

Alla medel görs med säkerhetsmarginal och jag har själv fått av läkare att en spiral kan sitta ett år längre utan större risk.

Men kanske inte två år, då.
  • Anonym (Naiv)
    Anonym (Maja) skrev 2025-01-27 11:35:54 följande:
    Det gör den inte alls, det klingar av gradvis. 

Alla medel görs med säkerhetsmarginal och jag har själv fått av läkare att en spiral kan sitta ett år längre utan större risk.

Men kanske inte två år, då.
    Den klingar av men självklart har ts inte tillräckligt med skydd.
  • Anonym (Panikslagen)

Jag gjorde ett grav test imorse som visade negativt. Både ett digitalt tidigt och ett vanligt rfsu. 

var sen hos gynekologen och bytte min spiral. De kollade med ultraljud att spiralen satt rätt. Visst borde de väl sett där om jag är gravid eller inte ? 

Svar på tråden För gammal spiral, gravid ?