• Anonym (Lurad)

Lurad på tradera, polisanmäla?

Hej! 
    För några veckor sedan gjorde jag ett köp på tradera, men paketet skickades aldrig. Haft en del kontakt med säljaren, men hen kommer konstant med bortförklaringar.

Efter nästan 3 veckor så är jag jävligt less eftersom att jag varken fått det jag köpte och inte heller fått pengarna återbetalda. 

Nu handlade det inte om någon stor summa, utan ca 100 kr. Jag har påtalat för säljaren att om hen inte betalar tillbaka IDAG så kommer jag att göra en polisanmälan. Vill mest veta om man ens kan göra en polisanmälan för en så liten summa? Jag överlever utan att få tillbaka dessa ca 100 kr, men för mig är det en sak-fråga. Oavsett summan så är det ju fel och olagligt att lura någon på pengar liksom. 
    Kan man göra en polisanmälan för detta, och hur går en polisanmälan till via telefon? Har bara gjort en polisanmälan på stationen förut gällande ett helt annat brott.

• Svar på tråden Lurad på tradera, polisanmäla?
  • Anonym (K)

Kolla först om det går att anmäla via webformulär. Om det inte går så ring 114 14. 

• Anonym (Lurad)
    Anonym (K) skrev 2025-01-27 09:02:32 följande:

Kolla först om det går att anmäla via webformulär. Om det inte går så ring 114 14. 

Försökte kolla upp det via polisens hemsida men det verkar som att det bara går att anmäla via 11414 eller på en polisstation :/
  • Anonym (K)
    Anonym (Lurad) skrev 2025-01-27 09:06:16 följande:
    Försökte kolla upp det via polisens hemsida men det verkar som att det bara går att anmäla via 11414 eller på en polisstation :/
    Ok, då går du dit eller ringer. 
  • Anonym (Frida)

Kontakta Tradera!
    Lämna negativt omdöme.
    Polisen kommer inte göra något för ett brott på 100 kr. 

• Anonym (Lurad)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-27 09:20:14 följande:

Kontakta Tradera!
    Lämna negativt omdöme.
    Polisen kommer inte göra något för ett brott på 100 kr. 

Har varit i kontakt med traderas kundservice men dom kan ju inte göra mer än att ge råd och kontakta säljaren från deras håll. Tänkte lämna negativt omdöme, men vet inte om det har någon betydelse då säljarens konto redan har blivit avstängt? 
  • Anonym (P)

Du ska självklart polisanmäla. Det kommer med allra största sannolikhet inte att leda till något, men du vet inte om personen i fråga har en eller trettioen anmälningar på sig redan. 

Svar på tråden Lurad på tradera, polisanmäla?