• Anonym (Stressade)

HJÄLP Börja jobba plötligt efter föräldraledighet. Skjuta fram omgående jobbstart?

Vi tyckte vårt barn var för liten för att börja förskola när föräldrarpenningen tog slut hösten 2024. 

H*n lärde sig gå själv för bara 1mån sedan.

Fram tills förra veckan har jag därför bara sökt dem antal jobb man måste för rätten till A kassa. 

Började söka jobb mer seriöst nu förra veckan sånt jag kan tänka mig då det är dags börja jobb igen pga ekonomin. 

Vips så stod jag med 3 jobb som ville ha mig i fredags och beslutsångest. Tackade ja till ett av jobben som ska skrivas anställningsavtal idag och börjas imorgon tisdag.

Barnet har ingen förskoleplats ännu och beräknas finnas ledigt på förskolan först till sommarn?när barnen som är redo för skolan lämnar plats. Tills dess så ska barnet va hemma med mormor.

Har sån jävla ångest över att jag inte hunnit förbereda mig eller barnet, bara sökt jobb seriöst så kort tid och en vecka senare ska jag börja jobba omgående efter varit hemma sedan 2023.

Känner att det va riktigt dumt inte planera jobbstart om 2v eller liknande åtminstone.

Så man kan förbereda sig på att det är sista veckorna ihop innan heltid jobb.

Så man kan förbereda barnet på att mormor lägger h*n på dagen osv att allt funkar.

Hade känts så mycket lättare och bättre om barnet redan va inskolad på förskola, man vet att h*n lär sig grejer som h*n ska och tryggt.

Nu känner jag sån jävla ångest, panik, ånger och vet inte hur jag ska tänka/göra.

Gilla läget eller kan man utan att förlora jobbet ångra jobbstart datum såhär tätt inpå?

Vafan säger man då?😫

Vist det är jobbig att släppa taget om den lilla och börja jobba men vill det också för ekonomin ska gå runt. 

Men hade känts lite lättare om det var lite mer planerat och inte så spontant omgående.

Vad hade ni gjort?😳😭🤯

• Svar på tråden HJÄLP Börja jobba plötligt efter föräldraledighet. Skjuta fram omgående jobbstart?
  • Anonym (Hm)

Om ekonomin tillåter hade jag väntat med jobben, men det är bara jag. Jag har ju noll aning om hur ditt eller ert liv egentligen ser ut och vad som måste betalas eller inte. att skjuta upp konstarten kan vara svårt eftersom de har anställd dig med behovet Att du ska börja nu. Jag hade nog släppt jobben och varit hemma med barnet om det tillät, för att därefter leta nya jobb när barnet är förberett som jag önskar. 

min lilla kunde inte gå när hon började förskolan och det blev en extrem begränsning för henne. Efter 1,5 månad tog vi henne ut förskolan och nu, 6 månader senare, är hon stadig på benen, betydligt mer social och vi kommer förhoppningsvis få en bättre start till våren. Mycket beror ju också på hur ett barn är som person. Det kan ju gå hur bra som helst med mormor. 

• virdne

Jag tänker såhär. Så länge ni kan få ekonomin att gå ihop( gissar att du har en partner eftersom du skrev i "vi" form nån gång), kanske igenom att ni behöver leva enklare och dra in på kostnader, så finns det ingenting som säger att du MÅSTE jobba bara för att barnet har nått en viss ålder! 
    Har ni ekonomin för det - följ hjärtat! ❤️

Själv hade jag möjligheten att ha våra två barn hemma längre än snittet, jag tyckte det kändes väldigt bra. Vi levde då på min mans inkomst, och jag valde också att plugga halvtid en period vilket också gav en viss inkomst. (kanske är ett alternativ till dig att passa på att skola om dig istället med nån distansutbildning och få csn? ) Mina var 3,5 och 5år när de började på förskolan på heltid och var då två väldigt trygga och sociala barn. 

Men! Har du ingen möjlighet att vara hemma pga ekonomin, så kommer allt att lösa sig! ❤️ 
    Du kanske kan söka extrajobb istället för detta annars, om detta innebär fasta arbetstider, om du vill undvika förskolan ett tag till. Då kan du sätt upp dig på jobb de dagar som din partner är hemma och kan ha hand som barnet :) Hemtjänsten är ju en lätt ingång oftast för att kunna jobba kvällar och helger om din partner jobbar "kontorstider". 

Svar på tråden HJÄLP Börja jobba plötligt efter föräldraledighet. Skjuta fram omgående jobbstart?