• Anonym (Droopy)

Bekostar vården bröstoperationer pga smärta?

Jag har hängbröst, taxöron, kalla dem vad ni vill. De ser ut som trianglar med bröstvårtan längst ner. När jag tittar ner uppifrån ser jag ingen bröstvårta, ser jag mig i spegeln är den längst ner och lämnar bröstvårteformad skugga på min mage.

Alla artiklar mm jag hittar om personer i likannde situationer fokuserar på utseendet, men efter snart 30 år med dessa bröst har jag accepterat hur de ser ut. Det som är jobbigt är smärtan.

Jag kan inte gå utan BH, mina bröstvårtor är så fruktansvärt ömma (kanske för att blod samlas i dem när de är längst ner?) att jag inte ens kan sova utan något som i viss mån håller dem på plats.

Att ha BH gör ont, för jag måste ha så spänt under bysten för att de inte ska rinna ut undertill, att jag får tryckmärken och skavsår. Har jag en BH utprovad på butik med de mått en "ska ha" för en bekväm BH så rinner de ut så fort jag höjer armarna. De som funkar, funkar endå inte bra, då brösten rinner runt och jag ofta får fiska upp mina bröstvårtor från nederkanten för att de hamnat i kläm och gör ont.

När jag var i tonåren sa jag hela tiden att jag skulle operera bort mina bröst så fort jag fått barn färdigt. I peroider när jag varit rejält överviktig har det faktiskt varit bättre, det är som att tilläggsfettet fyllt ut brösten och get dem någon sorts stadga, så de gjort mindre ont i BH åtminstonde.

Men nu börjar jag bli så innerligt trött på att alltid ha ont. Är det möjligt att få hjälp från vanliga vården? (jag har absolut inte råd att göra något privat) Jag har liksom gett upp hoppet men en kompis sa att med tanke på mina problem borde jag få hjälp, men alla jag hittar och läser om har stora tunga bröst och får reduktion pga smärtor i rygg och axlar.

Ja, jag har en relativt stor kupstorlek, men det är bara för att de inte ska rinna över kanten när brösten helt saknar stadga. Hittar jag en bra modell med täckta kupor kan jag ofta gå ner närmare två kupstorlekar för de hålls på plats (tyvärr har tillverkaren slutat med den modell som var perfekt i många år), men med mest hud och lite innehåll finns det inte så mycket vikt i dem och de nack- och ryggproblem jag har är inte över huvudtaget relaterade till BH/byst.

Så, är det någon som vet om jag har en chans?
  • Svar på tråden Bekostar vården bröstoperationer pga smärta?
  • Anonym (Nk)

Hej TS,

Jag gjorde nyligen en bröstförminskning och för mig var det vikten jag var mest stressad över då man inte får väga för mkt för att få en sån operation gratis, ej BMI över 25. Sen skulle storleken vara minst 800cc och man behövde uppleva problem. (Detta gäller Stockholm) 

800cc är faktiskt inte sådär jättestort, du skriver inte vad du faktiskt har för storlek men dina bröst kan ju mycket väl nå upp i detta volym-mått! Mina var över dubbelt så stora. 

Du bokar en tid hos din vårdcentral först som remitterar dig till ett ställe som utför sånna typer av operationer. Här får du vara tydlig med att du har ont, du har ju verkligen det så sålänge dina bröst når upp i storlek och vikten är ok så finns ingen anledning att du inte skulle få en sådan operation. 

(Annars kan du väll äta upp dig inför läkarbesöket så att brösten är lite större just då ;))

• Anonym (Droopy)
    Anonym (Nk) skrev 2025-01-26 22:29:45 följande:

Hej TS,

Jag gjorde nyligen en bröstförminskning och för mig var det vikten jag var mest stressad över då man inte får väga för mkt för att få en sån operation gratis, ej BMI över 25. Sen skulle storleken vara minst 800cc och man behövde uppleva problem. (Detta gäller Stockholm) 

800cc är faktiskt inte sådär jättestort, du skriver inte vad du faktiskt har för storlek men dina bröst kan ju mycket väl nå upp i detta volym-mått! Mina var över dubbelt så stora. 

Du bokar en tid hos din vårdcentral först som remitterar dig till ett ställe som utför sånna typer av operationer. Här får du vara tydlig med att du har ont, du har ju verkligen det så sålänge dina bröst når upp i storlek och vikten är ok så finns ingen anledning att du inte skulle få en sådan operation. 

(Annars kan du väll äta upp dig inför läkarbesöket så att brösten är lite större just då ;))

Jag har aldrig haft ett BMI under 25. Jag har inte en sådan kropp. Jag bär min vikt på rumpa och höfter, och när jag var som minst var mina revben synliga, men mitt BMI var 27. Jag fick redan i tonåren veta från läkare att BMI inte funkar med min kroppskomposition (jag tävlade i en sport som hade viktklasser, så vi ägnade även tid med idrottsläkare mm) 
    Jag har E/F kupa, men skulle kunna ha mindre om jag kunde ha lösare omkrets. Rent volymmässigt vet jag inte hur stora de är.
  • Anonym (Droopy)

Borde kanske tillägga att jag har så ont så ofta att mastektomi känns tilltalande. Tänk att aldrig behöva ha BH eller vakna skrikande av smärta för att bröstet kommit i kläm när jag vänder mig på natten.

• Anonym (Nej)

Du måste ha ett BMI under 25. Vissa regioner accepterar 27, men då ska du ha gått ner REJÄLT i vikt, som vid gastric bypass. Och naturligtvis krävs då att vården kontrollerat att du verkligen gått ner rejält i vikt.

Om du har så ont att du skriker av smärta kanske det är värt att själv bekosta det?

• Anonym (Droopy)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-26 22:48:48 följande:

Du måste ha ett BMI under 25. Vissa regioner accepterar 27, men då ska du ha gått ner REJÄLT i vikt, som vid gastric bypass. Och naturligtvis krävs då att vården kontrollerat att du verkligen gått ner rejält i vikt.

Om du har så ont att du skriker av smärta kanske det är värt att själv bekosta det?

För mitt värde skulle det absolut vara det, men jag ahr absolut ingen som helst möjlighet till det. I dagsläget skulle jag inte heller kunna få något vettigt lån för att göra det, mina arbetstimmar har blivit nerdragna till 20 timmar i veckan på låsta tider, och alla andra deltidsjobb jag tittat på kräver full flexibilitet så jag har inte en chans.
    Att sluta jobbet jag har för ett heltidsjobb är ett alternativ, men inte fått napp på något sådant trotts ett års sökande nu. Så det finns ingenting sparat. Den lilla buffert jag haft har gått till de höga räntorna.

Vad fånigt egentligen att BMI spelar in. I mitt fall har brösten sett ut såhär sedan de växte ut, och även gjort ont lika länge, både när vikten varit hög och nära normal. Jag är liksom inte ute efter <"fina perfekta bröst", jag behöver få hjälp med smärtan...
  • Anonym (Taxis)

Har du provat med sportbh? Mina taxöron trivs bäst i det.

• Anonym (asså...)

Prata med din region. Att de inte skulle godkänna något för att du väger över bmi 25 köper jag inte en sekund, jag känner ett antal personer i ett flertal regioner som fått både bröstreduktion och bröstrekonstruktion pga smärta som vägt både bmi 27 och 30. Över 30 har jag dock hört att de ber en att gå ner i vikt.

• Anonym (Droopy)
    Anonym (Taxis) skrev 2025-01-29 00:25:35 följande:

Har du provat med sportbh? Mina taxöron trivs bäst i det.

Ja, det funkar om den är spämd nog, men det är många år sedan jag hittade en modell som funkade bra. Sport BH har nackdelen att axelbanden oftast går ihop i ryggen, och det ger mig nacksmärta och stelhet mm om jag har dem mer än vid träning. Stay in Place hade en superbra modell på 90-talet, orginal med C-D kupa. Men sedan började de fixa och uppdatera och sedan var det omöjligt att hitta en som verkligen höll dem på plats utan att rulla sig eller göra ont.
    Anonym (asså...) skrev 2025-01-29 02:02:59 följande:

Prata med din region. Att de inte skulle godkänna något för att du väger över bmi 25 köper jag inte en sekund, jag känner ett antal personer i ett flertal regioner som fått både bröstreduktion och bröstrekonstruktion pga smärta som vägt både bmi 27 och 30. Över 30 har jag dock hört att de ber en att gå ner i vikt.

om det gäller storleken eller lös hud vid viktminskning kan jag förstå BMI-gränserna mer, men mitt problem har varit konstant sedan jag började få bröst som 11-12 åring och det tog inte speciellt länge innan jag hade ont. Jag minns att högstadiet var en plåga och jag gick ofta i just sportBH

• Anonym (Boobs)

I stort sett alla regioner har en viktgräns, 25 i BMI, spelar ingen roll hur kroppen ser ut, mkt muskler osv, dom går efter vikten, BMI. Knasigt? Jaa, men så ser det ut. Sedan måste man ha en viss storlek och ett visst häng, dom mäter. 

Men be om en remiss. Vem vet, kanske du får igenom en op :)

• Anonym (Droopy)
    Anonym (Boobs) skrev 2025-01-29 18:17:39 följande:

I stort sett alla regioner har en viktgräns, 25 i BMI, spelar ingen roll hur kroppen ser ut, mkt muskler osv, dom går efter vikten, BMI. Knasigt? Jaa, men så ser det ut. Sedan måste man ha en viss storlek och ett visst häng, dom mäter. 

Men be om en remiss. Vem vet, kanske du får igenom en op :)

Jag har förståelse rent operationstekniskt för vikt och BMI-gränser. Alla operationer medför en riks osv. Däremot vet jag också att personer med smärttillstånd opereras hela tiden oavsett vikt. Jag har de senaste åren opererat icke-livshotande kroppsdefekter som orsakat mig stor smärta, och det enda var att de inte ville söva mig, vilket jag inte ville bli så vi var helt överens.
    Det är iom att den smärtan nu lindrats som jag också börjat tänka mer och mer på om det går att göra något åt bröstsmärtan.
Svar på tråden Bekostar vården bröstoperationer pga smärta?