• Anonym (nervös mamma)

    För låga meritpoäng från högstadiet

    Till hösten är det tänkt att vår dotter ska börja i gymnasiet.
    Vi har varit på lite olika presentationer från olika gymnasieskolor där hon skulle kunna tänka sig att gå. Det är dels skolor som alla ligger hyfsat nära där vi bor.

    Ett bekymmer är då att de alla är väldigt populära. Snittpoängen ligger mellan 270-300 cirka. Lite olika beroende på program och varierar förstås från läsår till läsår.

    Problemet är bara att dottern ligger rätt långt däifrån. Det krävs alltså mycket A och B i betyg och hon har mycket C och D i betyg. Visserligen har hon ju chans att höja, men frågan är om hon kan höja så mycket så att hon kommer in någonstans. 
    Funderar på hur det kunnat bli så här. Blir hon godkänd i alla ämnen måste det väl ändå vara möjligt att plugga vidare på gymnasiet? Visst, det finns ju skolor längre bort som har läge intagningspoäng, men frågan är väl dels hur bra de är och dels om hon kommer sitta orka och resa så långt bort varje dag. 
    De skolor som vi varit och lyssnat på vill gärna framhäva hur stor procent det är som börjar som faktiskt slutför utbildningarna. Alla över 90%.

    På skolor med lägre meritpoäng som ligger längre bort är den siffran ofta betydligt lägre. Tänker att det knappast är en slump att det ser ut på det viset. 

    Så vad gör man då? Är det ens möjligt att ta ett år ledigt och försöka höja sina meritpoäng från högstadiet? Har fått för mig att staden bara erbjuder det för dem som inte uppnått betyget minst D. 

    Vi vill förstås att hon fortsätter och läser på gymnasiet och det vill hon ju själv också, men det blir förstås svårt om hon inte kommer in någonstans. 

  • Svar på tråden För låga meritpoäng från högstadiet
  • Anonym (Annan mamma)

    Har ni pratat med SYV?
    Har en son som går första året natur, det är tufft för honom att hänga med.
    Kommer ej ihåg meritvärdet. Äldre syskonet gick samhäll hade lägre merit med har alltid gillat skolan och är mer skolsmart.
    Att komma in på mycket lägre merit än klasskamraterna är också svårt, minns när jag gick gymnasiet, vid avhopp kom det in nya elever med sämre förutsättningar att klara skolan.

  • Anonym (nervös mamma)
    Anonym (Annan mamma) skrev 2025-01-26 14:21:13 följande:

    Har ni pratat med SYV?
    Har en son som går första året natur, det är tufft för honom att hänga med.
    Kommer ej ihåg meritvärdet. Äldre syskonet gick samhäll hade lägre merit med har alltid gillat skolan och är mer skolsmart.
    Att komma in på mycket lägre merit än klasskamraterna är också svårt, minns när jag gick gymnasiet, vid avhopp kom det in nya elever med sämre förutsättningar att klara skolan.


    Nej. Har inte pratat med någon studievägledare om det.
    Däremot har jag ju förstått att skolans intagningspoäng har ju bara att göra med hur populär skolan är. Eller hur populär utbildningen är. Inte hur enkel/svår den är att klara av. Svåra och krävande utbildningar kan ha låga meritkrav. När jag gick i gymnasiet hade frisörlinjen högst poängkrav, men det var knappast den mest krävande utbildningen. 
  • Anonym (Em)

    Även en skola som har många elever med låg merit kan ju vara jättebra. Men med lägre merit kommer ju fler elever som är omotiverade eller har svårt i skolan in och då tar ju förre examen. Även om lärarna är jätteduktiga och engagerade. Det är dock oftare lite stökigare på dessa skolor. Men själva utbildningen behöver absolut inte vara sämre. Men visst är det skillnad på om man går i en klass med bara A-C- elever mot att gå i en klass med bara C-F-elever.


    Kolla upp vad skolan har för andel legitimerade och behöriga lärare istället och om skolan har en ordentlig elevhälsa som stöttar elever och lärare. 

  • Anonym (nervös mamma)
    Anonym (Em) skrev 2025-01-26 15:23:00 följande:

    Även en skola som har många elever med låg merit kan ju vara jättebra. Men med lägre merit kommer ju fler elever som är omotiverade eller har svårt i skolan in och då tar ju förre examen. Även om lärarna är jätteduktiga och engagerade. Det är dock oftare lite stökigare på dessa skolor. Men själva utbildningen behöver absolut inte vara sämre. Men visst är det skillnad på om man går i en klass med bara A-C- elever mot att gå i en klass med bara C-F-elever.


    Kolla upp vad skolan har för andel legitimerade och behöriga lärare istället och om skolan har en ordentlig elevhälsa som stöttar elever och lärare. 


    Teoretiskt är det kanske så.
    Har tittat runt nu och jämfört och tyvärr verkar det vara en röd linje här. 

    Skolor som har höga antagningspoäng har högst andel behöriga lärare, flest antal elever som tar examen och skolorna rankas också högst av eleverna. 

    Skolor med låga antagningskrav har låg andel behöriga lärare och liten andel elever som slutför sin utbildning.

    Sambandet tycks vara starkt.  
  • Anonym (W)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-01-26 17:48:26 följande:
    Teoretiskt är det kanske så.
    Har tittat runt nu och jämfört och tyvärr verkar det vara en röd linje här. 

    Skolor som har höga antagningspoäng har högst andel behöriga lärare, flest antal elever som tar examen och skolorna rankas också högst av eleverna. 

    Skolor med låga antagningskrav har låg andel behöriga lärare och liten andel elever som slutför sin utbildning.

    Sambandet tycks vara starkt.  

    Då är risken stor att din dotter inte klarar av den populära skolan även om hon kommer in. 


    Men det spelar ingen roll, hon får ju gå där hon kommer in. 

  • Anonym (nervös mamma)
    Anonym (W) skrev 2025-01-26 17:52:22 följande:

    Då är risken stor att din dotter inte klarar av den populära skolan även om hon kommer in. 


    Men det spelar ingen roll, hon får ju gå där hon kommer in. 


    Nej, statistiken säger att det är tvärtom.

    Den populära skolan har bättre lärare och fler som klarar av utbildningen. Fler motiverade elever.

    Allting hänger ihop. Möjligen kan man fråga sig vad som är hönan och vad som är ägget. Jag tycker ändå det känns tråkigt om hon ska behöva gå i en dålig skola som hon inte vill gå i. Då finns ju risken att hon hoppar av helt. 
  • mammatill6

    Haka inte upp dig på att hon måste gå på en skola med höga merit. har fått 5 barn in på gymnasiet, äldsta hade 275 och kom in på musikskola. Andra 265 och gick natur med intagningspoäng 230. Tredje barnskötare kom i på skola med 80 merit. Alla de tre pluggar idag vidare. Fjärde går fordon på gymnasiet, meritgräns 85. högs merit innebär knyt bättre skola.

  • Anonym (W)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-01-26 18:18:36 följande:
    Nej, statistiken säger att det är tvärtom.

    Den populära skolan har bättre lärare och fler som klarar av utbildningen. Fler motiverade elever.

    Allting hänger ihop. Möjligen kan man fråga sig vad som är hönan och vad som är ägget. Jag tycker ändå det känns tråkigt om hon ska behöva gå i en dålig skola som hon inte vill gå i. Då finns ju risken att hon hoppar av helt. 

    Ja, det är ju konsekvensen av att inte ha tillräckligt bra betyg. 


    De elever som går i den populära skolan har alla bättre betyg än din dotter. Självklart har de större chans att klara av gymnasiet då. 

  • Anonym (nervös mamma)
    Anonym (W) skrev 2025-01-26 18:30:24 följande:

    Ja, det är ju konsekvensen av att inte ha tillräckligt bra betyg. 


    De elever som går i den populära skolan har alla bättre betyg än din dotter. Självklart har de större chans att klara av gymnasiet då. 


    Nu vet jag ju inte vad hon kommer att gå ut med för poäng visserligen. 

    Sedan är ju frågan om den höga genomströmningen på den populära skolan bara beror på att de har motiverade elever, eller beror det även på att det är en bra skola med dugliga lärare och låg personalomsättning? 

    Vissa skolor har 100% behöriga lärare. Andra bara 50%.
    Det tycks finnas ett starkt samband mellan hög andel behöriga lärare, hur populär skolan är och hur många som slutför utbildningen av eleverna. 

    Tänker att få vill sätta sina barn i en skola med dåliga lärare, hög personalomsättning, dålig genomströmning,låga meritpoäng. 

    Det här fria skolvalet har onekligen sina sidor.

    Om man inte är inne så är man ute. 
    Själv kan jag tycka att det är skrämmande hur man delar upp ungdomar i ett a-lag och ett b-lag så här tidigt. 

    Tycker man vid de öppna hus som hålls får en snabb känsla för hur det känns. Som att det sitter i väggarna i samma stund som man kliver innanför dörren. 

    Vem fångar upp de ungdomar som hamnar utanför?
  • Anonym (W)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-01-26 19:04:00 följande:
    Nu vet jag ju inte vad hon kommer att gå ut med för poäng visserligen. 

    Sedan är ju frågan om den höga genomströmningen på den populära skolan bara beror på att de har motiverade elever, eller beror det även på att det är en bra skola med dugliga lärare och låg personalomsättning? 

    Vissa skolor har 100% behöriga lärare. Andra bara 50%.
    Det tycks finnas ett starkt samband mellan hög andel behöriga lärare, hur populär skolan är och hur många som slutför utbildningen av eleverna. 

    Tänker att få vill sätta sina barn i en skola med dåliga lärare, hög personalomsättning, dålig genomströmning,låga meritpoäng. 

    Det här fria skolvalet har onekligen sina sidor.

    Om man inte är inne så är man ute. 
    Själv kan jag tycka att det är skrämmande hur man delar upp ungdomar i ett a-lag och ett b-lag så här tidigt. 

    Tycker man vid de öppna hus som hålls får en snabb känsla för hur det känns. Som att det sitter i väggarna i samma stund som man kliver innanför dörren. 

    Vem fångar upp de ungdomar som hamnar utanför?
    Ja, alla skolor borde vara bra skolor. 
Svar på tråden För låga meritpoäng från högstadiet