• Anonym (Onanym)

Hur fick ni tillbaka lusten?

Ni par som har haft ena personen i paret med mindre sexlust, men lyckades komma ur det, hur gjorde ni? Jag frågar dels av nyfikenhet, men också för egen del då jag är den med sexlust i vårt äktenskap och min partner saknar det.

Givetvis kan det påverka varför lusten försvann hur lösningen kan vara, men bortsett från det vad har gjort att ni lyckats?

Att göra sig vackrare/snyggare för varandra? Kärleksweekend? Jämnare fördelning av sysslorna i hemmet? Förändringar av eventuell medicinering om det har varit bidragande? Mer kramar? Förändringar på ett stressigt jobb? Schemaläggning av försök att väcka lust? Sexleksaker? Tips från sexterapeut? Sexpiller som arginin eller liknande? Eller har det bara kommit av sig själv? Eller något annat?

• Svar på tråden Hur fick ni tillbaka lusten?
  • Anonym (Wellpapp)

Utgå alltid ifrån varför sexlusten försvann om det är tydligt uttalat på något sätt. Det är enda svaret. För om du testar andra saker för att locka fram lusten kan det tvärtom bara göra allt mycket värre. 

Jag var den som i perioder hade noll sexlust och det pga det berömda livspusslet med 76233 saker att hinna med på max 6 timmar efter jobbet..  det föll på sin orimlighet... efter några veckors slit med en partner som jobbade skift fick jag undan tillräckligt mycket för att få sova ordentligt ett par nätter och vips kom lusten tillbaka .. Ibland är det så enkelt..

Men ibland var det knepigare då vi hamnade i svackor med bråk och min partners ovilja att lösa problemen vi hade så var min sexlust noll...totalt.   Det gick ett halvår utan sex... Sen kom nya bråk och sexet blev en anklagelse om att det var mitt fel... där dog min lust och min attraktion helt.   För evigt... ett par år senare skilde vi oss..  jag fick tillbaka min lust samtidigt som jag flyttade ut....

• Anonym (Laura)

Det enda som funkade var separation. 
    Med min "nya" är det problemet ickeexisterande. 

• Anonym (On point)

Har samma erfarenhet som tidigare skribenter.  Min sexlust är absolut person orienterad. 

I vårt fall kom nog barnen förtidigt. Vi fick ingen chans att fördjupa vårt förhållande, detta resulterade i att vi helt kom ifrån varandra när försakelsen klingade av. Vi skiljdes som vänner med ambitionen att göra vårt bästa för barnen i framtiden.

Både jag och min nye partner hade lärt oss läxan från våra tidigare förhållanden så vi har verkligen försökt att få tid för varandra och ge varandra bekräftelse. Detta har fungerat för oss. 

Vi har fortfarande efter alla år ett mycket bra samliv fyllt av lust till varandra. Kanske beror det också på att han är mitt livs stora kärlek och jag hoppas jag är hans.

• Anonym (s f)

det lite sorgliga och talande i tråden hittills är att ingen kvinna som svarat att de tappat sexlusten, har lyckats få tillbaka den med samma partner,, sorgligt är det

• Anonym (Lusta)

Oftast föder lust mer lust. 
    Förutsatt att din partner inte finner dig helt oattraktiv, har medicinska besvär som gör sex jobbigt/svårt/plågsamt eller liknande, så handlar det ofta om att bryta mönstret genom att ha mer sex. Hen måste ju dock vilja bryta mönstret och vara samarbetsvillig.. 

• Anonym (Stina Fina)

Jag tror precis tvärtom, om man hela tiden försöker o tjatar o eventuellt kräver något som partnern inte vill just då, får det helt motsatt effekt.

Om relationen är bra i övrigt: fundera på allt som du o din partner har gemensamt. Gillar ni dricka goda viner? Resa? Träna ihop? Sitta o skvallra hela natten? Börja med det o gör det oftare- då kommer livet bli roligare o lusten större.

Om relationen inte är bra i övrigt: fundera på varför o börja där? är din partner ledsen för något, är den arg, sjuk? Finns kärleken ens kvar?

tips- se sex som resultat av en bra relation i övrigt.

• Anonym (I all ödmjukhet)

Vi stod långt ifrån varandra ett tag pga saker som hände som egentligen inte rörde relationen, men som jag kritiserade honom för.

Då blev även sexet och hans omtanke om mig nästan obefintliga och vi var på väg mot skilsmässa. Parterapi gav lite tankeställare. Huvudsaken var nog att jag slutade ta upp det som irriterade ett tag, och han blev bättre på att "se" mig i relationen.

I år har vi ett helt annat sätt att interagera än i början av det förra, vi är mer kärleksfulla och har sagt "jag älskar dig" igen. Jag tror därför att vi har lagt det värsta bakom oss.

I grunden har vi det mycket bra men en man får inte sluta se och uppskatta sin kvinna, när det finns många andra män som gör och skulle göra det. Och en kvinna får inte tjata sönder sin man. Ta tag i saken själv då eller ge dig när du har sagt en gång vad du tycker kan göras åt det. 

Kan man bara komma ihåg detta så är nog mycket vunnet.

• Anonym (Kftij)
    Anonym (s f) skrev 2025-02-01 23:17:42 följande:

det lite sorgliga och talande i tråden hittills är att ingen kvinna som svarat att de tappat sexlusten, har lyckats få tillbaka den med samma partner,, sorgligt är det

Egentligen är det ju ganska förståeligt, om jag tappat intresset för att ha sex med någon så kommer jag ju knappast få tillbaka intresset för den personen senare. Däremot så har jag knappast tappat intresset för sex i övrigt.

Och likt förbaskat ser man i varenda tråd av typ "min fru har inte velat ha sex på X antal år", så är det alltid någon som ska lura i mannen och ge honom massa vaga flummiga råd om att han behöver "kommunicera" med sin fru. Det funkar ju bara om hon säger vad hon vill ha och är öppen för att fixa det.

Med lite tur kanske någon får sig en tankeställare och slutar slösa sin tid och energi på att försöka fixa något som redan är trasigt.
  • Ascendere
    Anonym (Kftij) skrev 2025-02-03 12:46:12 följande:
    Egentligen är det ju ganska förståeligt, om jag tappat intresset för att ha sex med någon så kommer jag ju knappast få tillbaka intresset för den personen senare. Däremot så har jag knappast tappat intresset för sex i övrigt.

Och likt förbaskat ser man i varenda tråd av typ "min fru har inte velat ha sex på X antal år", så är det alltid någon som ska lura i mannen och ge honom massa vaga flummiga råd om att han behöver "kommunicera" med sin fru. Det funkar ju bara om hon säger vad hon vill ha och är öppen för att fixa det.

Med lite tur kanske någon får sig en tankeställare och slutar slösa sin tid och energi på att försöka fixa något som redan är trasigt.
    Ja det där med att kommunicera är lurigt.
    När kvinnor säger "kommunicera" menar de som regel "prata", när kommunikation i verkligheten är så mycket mera. 
    Och att prata görs som regel med den medvetna delen av hjärnan, medan det är den omedvetna delen som i hög grad styr attraktion och liknande. 
    Så att prata om varför man inte känner attraktion är ofta svårt om det inte gäller något högst konkret t ex sömnbrist som nämndes ovan.
    Då blir det lätt att man tar till generaliserande ursäkter som "för trött", "hjälper inte till hemma" osv. 
    Det är ganska ironiskt att även om "hjälper inte till hemma" anges som skäl så är det inga problem att efter separationen ha porrstjärnesex med något rando från Tinder som aldrig lyft ett finger hemma och inte kommer att göra det heller. 
Svar på tråden Hur fick ni tillbaka lusten?