• Anonym (Malin)

Hur tillkalla polis till fest som gått överstyr?

Inatt hade grannens tonåring fest. Trapphuset var fullt av fulla minderåriga tonåringar som sprang runt i trapphuset och vrålade och inte slutade trots tillsägelser. Till slut gav jag upp och tänkte ringa polisen, men precis då gav de sig av.

Men, hur gör man för att tillkalla polis? Att ringa 11414 tar ju kopiöst med tid, men att ringa 112 känns ju lite överdrivet. Vad gäller egentligen? Någon störningsjour finns inte.

• Svar på tråden Hur tillkalla polis till fest som gått överstyr?
  • Anonym (Sara)

114 14 är väl passande att ringa till. Vad är problemet menar du? 

• Anonym (Malin)
    Anonym (Sara) skrev 2025-01-26 09:11:16 följande:

114 14 är väl passande att ringa till. Vad är problemet menar du? 

Att det är över en timmes väntetid varje gång jag ringt. Om jag ens kommit fram.
  • Anonym (Gigi)

Man ringer upp polisen direkt när de börjar störa i trapphuset och medan man står i kö söker man upp och säger det till den som bor där/håller i festen, så får de säga till sina kompisar att hålla tyst eller dra.

Då lugnar det sig enligt min erfarenhet i alla fall, för alla som inte vill riskera trubbel med polis kommer att sticka och den som bor där vill nog inte hamna på bevakningslistan för en framtida vräkning.

• Anonym (Malin)
    Anonym (Gigi) skrev 2025-01-26 09:18:57 följande:

Man ringer upp polisen direkt när de börjar störa i trapphuset och medan man står i kö söker man upp och säger det till den som bor där/håller i festen, så får de säga till sina kompisar att hålla tyst eller dra.

Då lugnar det sig enligt min erfarenhet i alla fall, för alla som inte vill riskera trubbel med polis kommer att sticka och den som bor där vill nog inte hamna på bevakningslistan för en framtida vräkning.

Vi hotade med polis, vilket hjälpte ungefär en kvart. Sen kom de igång igen. Partyglada ungar!
  • Anonym (Doing)

När min tonåriga granne hade föräldrafritt en vecka och hade fest upprepade gånger så ringde jag 11414 dagtid för att fråga hur vi skulle gå tillväga eftersom de vägrade sluta störa trots tillsägelser. De sa att man absolut kan ringa 112 vid sådana tillfällen,  särskilt om det är minderåriga som är berusade/påverkade. 

• Anonym (M)
    Anonym (Malin) skrev 2025-01-26 09:14:11 följande:
    Att det är över en timmes väntetid varje gång jag ringt. Om jag ens kommit fram.
    Så detta har hänt flera gånger innan? Då ringer du tidigare nästa gång. 
  • Anonym (Malin)
    Anonym (M) skrev 2025-01-26 09:59:54 följande:
    Så detta har hänt flera gånger innan? Då ringer du tidigare nästa gång. 
    Jag har ringt i andra ärenden.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Doing) skrev 2025-01-26 09:24:13 följande:

När min tonåriga granne hade föräldrafritt en vecka och hade fest upprepade gånger så ringde jag 11414 dagtid för att fråga hur vi skulle gå tillväga eftersom de vägrade sluta störa trots tillsägelser. De sa att man absolut kan ringa 112 vid sådana tillfällen,  särskilt om det är minderåriga som är berusade/påverkade. 

Tack för svar, då vet jag till nästa gång hon är ensam hemma.
  • Anonym (Ankan)

Man ska ringa 112.

11414 är typ som en tipstelefon och dit ska man aldrig ringa under pågående brott/ordningsstörning/risk för att någon far illa. 

Ovanstående är sagt till mig ordagrant av en polis.

• Anonym (Hej)

Om jag hade varit granne så hade jag frågat om jag fick vara med på festen. Glad

• Anonym (Ville)
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-26 10:14:46 följande:

Om jag hade varit granne så hade jag frågat om jag fick vara med på festen. Glad

Jäcligt obehagligt att bjuda in sig till minderåriga.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Ville) skrev 2025-01-26 10:18:30 följande:
    Jäcligt obehagligt att bjuda in sig till minderåriga.
    Nä inte till minderåriga såklart. Missade att det var mineråriga.
  • Anonym (Jenny)

Har du meddelat föräldrarna?

• Anonym (Malin)
    Anonym (Jenny) skrev 2025-01-26 17:15:06 följande:

Har du meddelat föräldrarna?

Ja, min man pratade med dem igår. De var dock inte särskilt bekymrade. 
  • Anonym (haj)
    Anonym (Malin) skrev 2025-01-26 09:14:11 följande:
    Fast de slutade ju ändå väsnas innan du ens hade bestämt dig för var du skulle ringa? Så den stunden  du la på att fundera hade du ju kunna lägga på ev telefonkö till 11414.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (haj) skrev 2025-01-27 08:59:35 följande:
    Fast de slutade ju ändå väsnas innan du ens hade bestämt dig för var du skulle ringa? Så den stunden  du la på att fundera hade du ju kunna lägga på ev telefonkö till 11414.
    Fast nu var det till framtida tillfällen jag frågade. Jag har också fått svar att det är 112 som gäller. 
Svar på tråden Hur tillkalla polis till fest som gått överstyr?