• Anonym (Pyret)

Hur länge överlever spermier

Jag är gravid och har väldigt sällan sex med min partner. Vi har sex den 8e augusti, enligt min menscykel så ska jag haft ägglossning den 10 augusti. 

Men utifrån det datumet vi fått på ultraljudet skulle min ägglossning ägt rum den 18 augusti. Vi hade inte sex efter den 8e augusti. Kan BF blivit fel, jag ville inte sitta och ha debatt under ultraljudet men jag får inte ihop detta bara. Spermier kan väl inte överleva i 10 dagar?? 

• Svar på tråden Hur länge överlever spermier
  • Anonym (Q)

De kan leva upp till 7 dagar i vissa fall. Datumet man får på ultraljudet är ofta inte exakt. Datumet sätts baserat på fostrets storlek. Ju tidigare i graviditeten desto mer korrekt är datumet eftersom de flesta foster växer ungefär lika fort i början. Det kan dock skilja några dagar hit och dit (att fostret ligger ett par dagar före eller efter i växt) och det är normalt. Dessutom kan man få ägglossning tidigare än man trott och brukar.

• Anonym (Pyret)
    Anonym (Q) skrev 2025-01-25 20:20:55 följande:

De kan leva upp till 7 dagar i vissa fall. Datumet man får på ultraljudet är ofta inte exakt. Datumet sätts baserat på fostrets storlek. Ju tidigare i graviditeten desto mer korrekt är datumet eftersom de flesta foster växer ungefär lika fort i början. Det kan dock skilja några dagar hit och dit (att fostret ligger ett par dagar före eller efter i växt) och det är normalt. Dessutom kan man få ägglossning tidigare än man trott och brukar.

Men vi hade bara sex den 8e efter mensen. Vi hade ultraljudet i vecka 21. Så nu handlade om att dom menade att ägglossningen skulle skett tidigare utan senare. Som sagt vi har mycket sällan sex. Jag har fått försöka bli gravid ett tillfälle per cykel. Vi tog ägglossningstest och det blev en glad gubbe den 8e. Den 10e visade testet att jag skulle ha ägglossning och vi hade inte sex innan eller efter detta tillfälle så det kan omöjligen stämma att spermierna överlevt i 10 dagar Eller kan detta hända? 
  • Anonym (Pyret)
    Anonym (Q) skrev 2025-01-25 20:20:55 följande:

Läst att spermierna kan leva i 5 dagar. Då borde ägglossningen senast kunna ske 13 augusti. 

Det skiljer sig 7 dagar till den 20e då dom menar att ägg lossningen ska skett. Det blir även en vecka Senare i BF

Svar på tråden Hur länge överlever spermier