• Anonym (Rädd)

Lämnas om inte behåller barnet

Vi har redan ett barn på 7.5 år. Nu är jag gravid och jag är osäker om vår situation klarar ett barn till. 
    Jag har en sjukdom som gör att jag inte har mycket kraft, jag är sjukskriven och behöver vila mycket. Vi bor i en mycket liten trea. 

Vet inte hur jag skulle ha kraften av allt vad ett litet barn innebär. Han menar på att allting löser sig. Han tycker det känns för jobbigt att göra en abort, så han säger att då kommer han må för dåligt och tänka varje år på hur gammal barnet hade varit osv. Han säger att han bara ser en utväg, att lämna mig då.

Vi hade det ju bra vi tre, redan ett barn kan vara tungt pga energibrist ibland, men värsta tiden är över, hon blir större och finns bara en att koncentrera sig på. Man vet ju aldrig vilket barn man får. Vårt barn vi har nu finns ju redan, lämnar han mig påverkas ju våra liv mer, och vårt barns liv rivs upp på ett helt annat sätt.

• Svar på tråden Lämnas om inte behåller barnet
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (ABC)

Har ni varit och pratat med någon tillsammans?
    Han är alltså beredd att bryta upp hela er familj för något /någon som inte sett dagens ljus ännu?
    Jag förstår honom också, han kanske önskar bli förälder igen men han kan inte tvinga dig att gå igenom en graviditet.
    Vilken tuff situation, verkligen!!

• Anonym (Rädd)
    Anonym (ABC) skrev 2025-01-25 12:37:08 följande:

Har ni varit och pratat med någon tillsammans?
    Han är alltså beredd att bryta upp hela er familj för något /någon som inte sett dagens ljus ännu?
    Jag förstår honom också, han kanske önskar bli förälder igen men han kan inte tvinga dig att gå igenom en graviditet.
    Vilken tuff situation, verkligen!!

Ja det är just det, han säger han kan inte tvinga mig men indirekt blir det ju så om jag behåller. För som sagt då är han beredd att bryta upp allt, vårt barns trygghet, det vi har.

Ja han mår dåligt också men jag mår så dåligt i denna situation, även att avbryta allt skulle vara hemskt för mig också såklart.
    Men känns som jag tänker mer realistiskt och tar ett vuxenansvar då istället för bara hoppas allt blir bra och löser sig.

Men jag vill verkligen inte bryta upp hela familjen, det är så omöjligt allt. Vårt barn vi har finns ju, jag finns, vi finns.

Ska vi alltså måsta separera för detta, vårt barn skulle bli förkrossad. Allt är helt svart nu.
  • Anonym (Syster)

HAN tycker att det är jobbigt med abort...? Snälla... Med tanke på hur du mår så nej, det vore inte bra att skaffa ett till barn.

Om han vill lämna dig pga detta så är er kärlek faktiskt inte värd mycket. Ledsen för din skull ts. Och om han inte tänkt det på riktigt, står för det 100 %, då är det bara sjukligt manipulativt och på ett sätt ännu mycket värre! Så oavsett varför, ledsen för din skull som sagt.

• Anonym (Syster)

För att tala klarspråk. Du kommer inte alls att orka och riskerar att må mycket sämre. Han kommer inte att lösa ett dugg, för det skulle innebära att han i princip tar på sig föräldraskapet på egen hand. När en man är så tvärsäker på att det löser sig så tänker de sällan på att det är DE som kommer att behöva lösa det. Sedan när du inte orkar och han inte tar det tunga lasset så kommer han bli bitter, du kommer att bli ledsen, han kommer att lämna dig och där står ni. Men med tanke på hans inställning så nej, abort och gå isär låter det som snarare än något annat.

• Anonym (Idiotkarl)

Jag tycker att du ska göra en abort, och säga att det är ett missfall. 
    Sen kan du lämna honom eftersom han inte verkar vara något att ha. Fanns ju ingen logik i hans resonemang att han måste lämna dig.

Du måste i första hand tänka på dig, din hälsa och det barn ni redan har.

• Anonym (Syster)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-01-25 13:00:59 följande:
    Men jag vill verkligen inte bryta upp hela familjen, det är så omöjligt allt. Vårt barn vi har finns ju, jag finns, vi finns.
    Det är inte du som bryter upp familjen, det är hans val.
  • Anonym (Rädd)

Ja han säger att han kommer ta ut mycket föräldraledighet ( men största delen är det ju ändå jag som sitter där fast med barnet)

Han säger han ska ställa upp mer än vid första barnet, jag har många gånger tyckt han varit för oengagerad att all planering osv är jag som ska ta med barnet. Inte så att han varit dålig pappa, han har nog gjort sitt bästa många gånger. 
    Han har alltid ändå funnits där och är med. Prt barn leker med barnet osv, så på så vis är han bra.

Jag bara tvivlar ännu mer på att behålla barnet nu då han sagt dessa saker, att han ens tycker jag ska gå igenom en graviditet med allt vad det innebär nu och sen, att han ens vill övertala mig till det.

Han säger att han självklart inte kan tvinga mig, men då ser han ingen annan utväg än att lämna mig..att genomgå en abort som kommer var nog så jobbigt för mig sen blir lämnad känns som en mardröm. Jag förstår inte vad han anser bli bättre av att lämna mig. Det är som att han säger allt eller inget. Vårt barn vi har då? 
    Det får ju inget syskon även om han lämnar mig. 
    Han anser det vara så hemskt att måsta växa upp som ensambarn. Men ska jag sätta hela min hälsa på spel

Även om jag skulle behålla barnet så känns allt fel nu bara att ha fått detta " hot". Känner mig ännu mer tveksam sedan han sa detta. För det visar ju hur han känner inför de vi har.

Jag orkar inte, detta tar kål på mig. Han säger också att vi är i en omöjlig situation. Han säger han ska stötta mig om jag behåller graviditeten. Men då är ju inte stöttningen något värd den gäller alltså inte nu. Försöker förstå honom, förstår att allt är jobbigt för honom med. Men vad ska jag göra? Skaffa ett till barn med någon som i en kris lämnar mig 

• Anonym (Rädd)

Han säger han ser framför sig hur vi tre sitter ensamma på högtider osv o framtiden, att det lovar upp med en till.

Förstår inte hur han kan säga så. Är det så bättre vi sitter på varsitt håll och vårt barn flyttar mellan oss

Svar på tråden Lämnas om inte behåller barnet