• Anonym (Börstrollet)

Hoppa av bostadskarriär

Jag och min man har gjort en fantastisk bostadskarriär och ska nu sälja vår lägenhet för att ta hem vinsten. I praktiken så har vi bott gratis med tanken på den vinst vi gör på lägenheten. 

Jag tycker att vi ska flytta till en hyresrätt nu och investera pengarna på börsen. Sen leva schysst på avkastningen. Min man tycker att man ska äga sitt boende. 
    Jag tycker man ska äga sitt boende ett tag men nu är jag nöjd med vår bostadskarriär och tycker vi ska avsluta den. 

Jag vill leva och göra roliga saker och inte bara bo för pengarna. Hur resonerar ni? 

• Svar på tråden Hoppa av bostadskarriär
  • Anonym (U)

Det viktigaste är väl ändå att hitta ett boende ni trivs med? Är det lätt att hitta trevlig hyresrätt där ni vill bo? 
    Om ni gjort en sådan supervinst på lägenheten kan ni ju också kompromissa och hitta en billigare lägenhet att köpa och på det sättet få ut likvida medel.

• Anonym (M)

Äga sitt boende blir fortfarande billigare så frågan är varför du vill skänka bort pengar till ett företag.

• Anonym (Tura)
    Anonym (M) skrev 2025-01-25 09:23:34 följande:

Äga sitt boende blir fortfarande billigare så frågan är varför du vill skänka bort pengar till ett företag.

Inte alltid.
    Och den som är det minsta insatt har nog förståelse för att alla städer/lägen/marknader inte är en given källa till avkastning. Det har i princip varit så men inte nödvändigtvis framöver.
  • Anonym (Börstrollet)

Att äga i Stockholms innerstad har varit väldigt dyrt när räntorna har varit höga. Med hyresrätt slipper man oroa sig för höga räntekostnader. Frågan är om man vill ge pengarna till banken eller ett fastighetsbolag. 

• Anonym (Mono)

Som gammal med låg pension är man glad att man bor billigt. Idag klagar de flesta på höga räntor men när vi köpte var den 12,95%! Om jag flyttade till en 55+ lägenhet, liten 2 rok, skulle jag få en hyra på ca 11.000/mån. Har man ekonomi som ni har gör man som man vill.

• Cereal Killer

Det är inte en helt självklar fråga. För långsiktiga investeringar är inte hus värda någonting. Ett hus slits med tiden och minskar i sig i värde. Däremot är marken en bra investering. Det kan också gälla bostadsrätter där man ju köper en andel av marken. Man får se upp med arrende.

Att det är bättre att investera i mark än aktier, fonder eller annat, är inte säkert. Den stora fördelen med mark är ju att man samtidigt kan bo på den och då slipper betala hyra till någon annan. Men i och med att hyresmarknaden är så pass reglerad och det ibland kan vara extremt billigt att bo i hyresrätt, är det ändå inte säkert att det lönar sig. 

Ni får helt enkelt räkna på olika alternativ. 

• Anonym (M)
    Anonym (Börstrollet) skrev 2025-01-25 10:00:56 följande:

Att äga i Stockholms innerstad har varit väldigt dyrt när räntorna har varit höga. Med hyresrätt slipper man oroa sig för höga räntekostnader. Frågan är om man vill ge pengarna till banken eller ett fastighetsbolag. 

Med ett ägt boende ger du ju pengarna till dig själv. Det enda banken ska ha är räntan för att de varit vänliga nog att låna ut pengar. Om ni säljer och sedan köper något billigare kanske ni inte ens har lån alls, bara boendekostnaden till föreningen.
  • Anonym (Bbbna)
    Anonym (M) skrev 2025-01-25 09:23:34 följande:

Hur blir det det? Allt beror på vilken HR man kommer över. Det finns enorma sekelskiftsvåningar HR i Sthlms innerstad för 12-13k i månaden. En sådan BR blir enormt mycket dyrare. Om man dessutom får loss 5 msek att lägga på börsen så kommer man vinna massivt mot att sitta kvar i BR.
  • Anonym (Bbbna)
    Anonym (M) skrev 2025-01-25 12:58:22 följande:
    Med ett ägt boende ger du ju pengarna till dig själv. Det enda banken ska ha är räntan för att de varit vänliga nog att låna ut pengar. Om ni säljer och sedan köper något billigare kanske ni inte ens har lån alls, bara boendekostnaden till föreningen.

Om du köper en BR för 10msek och lägger in 5 msek behöver du betala ränta runt 10k i månaden efter avdrag. Och sen kanske 5k i avgift och drift.

Hittad du motsvarande HR och lägger in 5 msek på börsen kan du räkna med snittavkastning på 8% per år. En BR har inte den avkastningen.

Svar på tråden Hoppa av bostadskarriär