• Anonym (Hur gör man nu)

Problem med nya grannar

Det flyttade in nya grannar i mitt lägenhetshus i höstas. En yngre kille och tjej. Vi bor intill varandra. Det började med att dom bråkade 24/7. Skrek på varandra så att det ekade i hela trapphuset till sent på nätterna. Ofta blev det inte tyst förens mellan 02-03. Även i veckorna.

Jag somnade och vaknade till deras skrik, saker som slogs omkull, och höga smällar. Jag blev orolig, eftersom ingen kunde veta vad som pågick i lägenheten. Så jag kontaktade hyresvärden som sedan pratade med dom. Det blev lugnare ett tag. På sistone har det dock börjat igen allt mer allt eftersom. 
    Jag har också hört dom håna mig och andra grannar inför folk som dom bjudit hem. Högt och ljudligt. Det är ganska lyhört. Uppenbarligen irriterad över klagomålen, antar jag. 

jag tycker det känns ganska jobbigt att bo så nära. Men har just nu ingen möjlighet att flytta av olika anledningar.

Frågan är om man ska fortsätta strida med dessa människor och prata igen med värden, eller bara undvika dom? Det hela känns ganska olustigt, känner dom inte.

Hur hade ni gjort?
  • Svar på tråden Problem med nya grannar
  • Anonym (Jcyjnvxklzlz)

Jag hade ringt polisen om jag hade hört gap och skrik och smällar etc. 

Hade inte Wilmas grannar varit så flata hade kanske hon kanske levt idag. 
    (Man kan lyssna på Rättegångspodden för att få veta mer). 

• Anonym (Ja)

Prata med hyresvärden, ring störningsjouren och ring polisen när de bråkar.

• Anonym (Majken)

Ring polisen när dom bråkar. Jag har ringt polisen flera gånger när jag hade  grannar, ett ungt par, som hade ljudliga bråk, skrek svordomar och det lät som att dom slängde grejer eller att möbler föll omkull. Antingen så kommer det funka som en väckarklocka att deras relation är dysfunktionell (om båda är lika delaktiga i bråken). Eller, om det är på grund av ena partnern, så kan den andra få hjälp att ta sig därifrån. 

När jag ringde polisen märktes det tydligt när polisen knackade på, för bråken slutade tvärt och sen var det tyst resten av kvällen/natten.

Har ni någon störningsjour? En gång ringde jag både störningsjour och polisen.

• Martins07

Ring alla olika instance och låt dem höra hur de skriver över luren. Ju mer du ringer desto snabbare du blir trovärdig, be också andra grannar att göra likadant. 
    Gör ett konstant gemensamt klagomål. 

• Martins07
    Martins07 skrev 2025-01-25 00:42:05 följande:

Ring alla olika instance och låt dem höra hur de skriver över luren. Ju mer du ringer desto snabbare du blir trovärdig, be också andra grannar att göra likadant. 
    Gör ett konstant gemensamt klagomål. 

× hur de skriker ...
  • Anonym (julle)

Om det är lyhört så du hör hånen så spela in som bevis och visa för fastighetsägaren. 

Du kan också spela in bråken som extra bevis om det hörs så väl som du säger. 

Hoppas du får det lugnt snart! 

• Anonym (Okej..)

Knacka bara på och be skärpa sig om du inte ser att det blir bättre så kommer du nästa gång ringa störningsjouren, polisen beroende på om det är oljud/störning eller bråk. Du behöver inte vara passiv och bli skrämd av de hånar dig. 

• fornminne

Ring störningsjouren om det låter som vanliga bråk och polisen om det låter som våld. Dokumentera varje gång det händer. Prata med värden igen. Prata med andra grannar. Fler blir säkert störda om det är som du beskriver. Kanske kan ni göra gemensam sak? 

Ge er inte. Det är viktigt att grannar reagerar, både för sin egen skull och för de som bråkar, särskilt om man misstänker våld. 

• Anonym (Kanina)

Alla ni grannar borde gå ihop er och börja banka, vråla och spela hög musik efter klockan tre på natten tills lunchtid. Visst, blir lite jobbigt för er också förvisso, men skaffa öronproppar och härda ut tills vidare. Det kan det vara värt just för att signalera till idioterna att de bör börja ta hänsyn illa kvickt annars jävlar. 

Ingenting annat kommer att fungera, snuten gör inte ett skit, inte hyresvärden heller. 

• Anonym (häxan surtant)
    Anonym (Kanina) skrev 2025-01-25 18:10:36 följande:

Alla ni grannar borde gå ihop er och börja banka, vråla och spela hög musik efter klockan tre på natten tills lunchtid. Visst, blir lite jobbigt för er också förvisso, men skaffa öronproppar och härda ut tills vidare. Det kan det vara värt just för att signalera till idioterna att de bör börja ta hänsyn illa kvickt annars jävlar. 

Ingenting annat kommer att fungera, snuten gör inte ett skit, inte hyresvärden heller. 

Tja, en liter sirap eller 2 kg mjöl in genom brevlådan när man kommer hem varje vecka tenderar också att visa att grannarna är missnöjda...

Man kan göra en hel hobby av det om man vill.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Kanina) skrev 2025-01-25 18:10:36 följande:

Snuten kommer direkt och omhändertas, oftast mannen. Efter ett par tillfällen blir familjen vräkt.

Hade ALDRIG ringt polis utan att i första hand ringa på dörren och PRATA med grannarna. Veta hur det ligger till.
  • PetitLamm2

Vill bara säga att min dotter ringde polisen på sina grannar inatt (usa). Hon textade mig inatt och sa att hon vaknade upp av smällar och skrik från grannarna och hon hörde kvinnan skrika please stop, please stop. Klockan är endast halv sex på morgonen här så jag vet inte hur det gått men jag vet att snuten måste ha kommit och jag hoppas snubben åker dit ordentligt. De var säkert fulla eftersom det är helg, men vem vet och ingen ursäkt. Läskigt är det i alla fall. 

• Anonym (L)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-01-25 18:35:53 följande:
    Snuten kommer direkt och omhändertas, oftast mannen. Efter ett par tillfällen blir familjen vräkt.

Hade ALDRIG ringt polis utan att i första hand ringa på dörren och PRATA med grannarna. Veta hur det ligger till.
    Jag har själv mottagit dödshot bara för att jag ringde på när en kille spelade musik på hög volym mitt i natten. Jag skulle aldrig konfrontera någon som jag redan vet har aggressionsproblem. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (L) skrev 2025-01-26 14:04:56 följande:
    Jag har själv mottagit dödshot bara för att jag ringde på när en kille spelade musik på hög volym mitt i natten. Jag skulle aldrig konfrontera någon som jag redan vet har aggressionsproblem. 
    Och jag skulle aldrig riskera att en familj blir hemlösa utan att tagit reda på om jag kunnat hjälpa och förhindra det!
  • Anonym (L)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-01-26 14:12:08 följande:
    Och jag skulle aldrig riskera att en familj blir hemlösa utan att tagit reda på om jag kunnat hjälpa och förhindra det!
    De blir inte vräkta på studs. Svensk bostadslagstifting funkar inte så. 

Sedan vet jag inte vad du har för kompetens att hjälpa, men personligen har jag ingen aning om hur man får någon att sluta gräla med eller slå sin partner. 
  • Anonym (Majken)
    Vadå dom blir väl inte hemlösa första gången polisen knackar på? 
    Jag har vänner som är poliser och jobbar även i ett yrke där vi samarbetar med polisen. Dom ser sånt här hela tiden och kan vara behjälpliga i att dom får den hjälp dom behöver, eller(!) att den som blir utsatt i förhållandet om det är så får stöd, och den som utsätter kan bli lagförd. Eller; finns det orsaker till att dom bråkar som missbruk. Och finns det barn i hemmet så är det numera även ett brott mot barnen att dom är vittnen till våld. Plus att socialtjänsten kopplas in automatiskt om det finns barn i hushållet och polisen knackar på. 

Som du ser finns det en massa kompetenta professioner som arbetar med sånt här, det är bättre att dom får göra sitt jobb än att jag ska riskera någonting som granne. Och vad är tanken att jag ska göra? "Nu får ni sluta bråka, aja baja!". 
    Jättefint att du känner att du kan och vill knacka på, men om jag ligger halvnaken i sängen 02:30 och hör ett mastodontbråk rasa i grannlägenheten så är inte min första tanke "Åh, nu ska jag ta på mig kläder, skor, och gå dit och knacka på!". Utan min första tanke är att ringa störningsjour och 112. 

Om vi bortser från att det är synd om dom och att dom har uppenbara problem om dom håller på och bråkar på det sättet; så är det ju ett faktum att dom inte kan bete sig hur som helst i ett flerfamiljshus. Och om en av konsekvenserna blir att dom till slut blir vräkta så är det ingen grannes fel. 
  • Anonym (Jcyjnvxklzlz)
    Det är ju inte du som får dem vräkta isf, det gör de själva genom att bråka och ha sig. 

Som någon skrev; det sker ingen vräkning på studs, det krävs lite mer än ett samtal till polisen. 
Svar på tråden Problem med nya grannar