• Anonym (Fet)

Rybelsus

Är de någon som fått rybelsus för att gå ner i vikt ? Kan ni berätta hur det är för er ? Funkar det bra. Har ni gått ner. Etc..

Och innan ni börjar kasta skit på mig, dessa har jag själv fått betala för! Och jag har fått dessa för att jag är insulinresistent och har gått upp rejält i vikt och inte gått ner trots rätt kost och motion med hjälp av dietist!

• Svar på tråden Rybelsus
  • Anonym (Lina)

Sambon har dem och gick ner 17 kg på 9 månader, men nu står han still sedan 2 månader tillbaks, så nu håller han på ta bort godis och försöker komma ut och springa för att kicka igång det...

• Anonym (Fet)

Har han haft några biverkningar? Är så rädd att få blodsocker fall eller massiva diarréer 

• Anonym (Em)

För mig har de funkat jättebra! gått ner drygt 21 kg på 7 månader. Hade lägsta dosen första månaden, sen 7 mg. Testat 2 månader på 14 mg men de ger alldeles för stark effekt så gick tillbaka ner på 7 mg. 

Har inte fått några större biverkningar. Vid ett par tillfällen i början fick jag typ blodsockerfall så jag köpte dextrosol och hade alltid med mig, men det blev aldrig så igen. 

Mina tips är att se till att dricka ordentligt med vatten och se till att äta regelbundet, lätt att man glömmer bort båda och då har jag fått biverkningar som hård mage och illamående (som gravid-illamående). Och såklart att vara noga med kosten. 

Det bästa är att foodnoise och sötsug försvinner och det är fantastiskt att känna sig mätt och nöjd. 

• Anonym (Fet)

Åh tack för svar. Det låter bra.
    Dem är så dyra. Måste betala 1300 så känns surt om man ska få biverkningar och ej kan fortsätta ta dem.
    Just nu kör jag VLCD pulverdiet som råd från dietist eftersom vanlig kost ej funkade. Men kommer vlcd funka med dem tabletter eller man måste äta ?

• Maggena

Det kommer att funka med dem. Du behöver inte äta. Tänk på att illamåendet du kan få i början går över. Bara att genomlida de första veckorna. Mitt blodsocker har inte dippat mer än någon enstaka gång och det gör det ändå. Går du inte på insulin finns det ingen risk för någon dipp, medicinen sänker inte blodsockret på det sättet. 

• Anonym (Fet)
    Maggena skrev 2025-01-25 02:12:18 följande:

Det kommer att funka med dem. Du behöver inte äta. Tänk på att illamåendet du kan få i början går över. Bara att genomlida de första veckorna. Mitt blodsocker har inte dippat mer än någon enstaka gång och det gör det ändå. Går du inte på insulin finns det ingen risk för någon dipp, medicinen sänker inte blodsockret på det sättet. 

Tack så mycket för svar. Känns lite mer klarare nu och blir mer pepp på att prova
Svar på tråden Rybelsus