Vi behöver hjälp och tips
på nyttig mat och träning för viktnedgång. Min dotter (17år) och jag behöver lite hjälp på traven. Vi båda behöver gå ner 10-12 kg.
på nyttig mat och träning för viktnedgång. Min dotter (17år) och jag behöver lite hjälp på traven. Vi båda behöver gå ner 10-12 kg.
Ett ofelbart råd är att äta mindre portioner och bara äta vid måltider.
För att 17-åringgen ska behålla en sund inställning till mat och träning utan att riskera att halka dit i ätstörningar rekommenderar jag att äta enligt vanliga tallriksmodellen.
Absolut inga konstigheter med knäppa dieter, proteinpulver och farliga inställningar till socker och fett. Det är som att be om ätstörningar.
Börja med enkel träning om hon är helt otränad. Promenader kan man tappa mycket vikt av.
Mindre portioner inga dieter och motion, promenader är bra att börja med. Gåstavar gör promenader effektivare.
Prioritera att äta ordentliga råvaror som kyckling/fisk/färs och mindre av korv/färdigmat och helfabrikat. Större andel grönsaker och hålla nere på godis/snacks och alkohol.
Som flera sagt, inga tokiga dieter som är omöjliga att hålla. Skit i träning och sånt att börja med, lägg allt fokus på maten.
Jag växte upp med föräldrar som hade dåliga och bristfälliga matvanor och blev överviktig från 8-9 års ålder. Mellan åldern 30-33 gick jag ner 40 kg. Det enda jag gjorde var att ändra kosten. Jag tränade ingenting. Det jag gjorde var att lära om mig själv om vad mat är, vilken mat som får en att må bra, vilken mat som gör en mätt osv. Och så gjorde jag långsamt kostförändringar som jag ville skulle hålla över tid, typ resten av livet.
Låt det ta tid, snabba viktnedgångar är oftast inte så hållbara och risken är att man går upp allt igen (eller ännu mer). Babysteps, prova byt ut vissa saker, testa ett nytt recept i veckan.
Läs på om vad för mat som gör en mätt länge, som är kalorifattig men näringstät, och fokusera på att laga GOD mat. Det är möjligt att äta både nyttigt och gott, man behöver bara lära sig vilka kryddningar man gillar och hur man ska tillaga saker på rätt sätt. Man kan dra ner ganska mycket på mat om man äter mycket grönsaker till som gör en mätt. Jag hade länge svårt för att äta grönsaker som dom är, så jag brukade krydda grönsakerna eller doppa dom i en spicy yoghurtsås. Gör en rolig grej av det att ni ska prova nya recept tillsammans, testa olika saker. Förändringar blir enklare om man gör det lite roligare och inte ser det som pest och pina.
Sen, försök inte att småäta mellan måltiderna. För mig funkar inte mellanmål, jag försöker bara att äta tre måltider per dag, men dom måltiderna ska vara "smarta" och göra mig mätt länge. Men MÅSTE jag av någon anledning äta ett mellanmål så blir det något genomtänkt som jag har med mig i väskan. Inte att jag går och spontanköper något på pressbyrån, för är man hungrig och trött fattar man dåliga beslut.
Jag unnar mig fortfarande godsaker, pga gott, men istället för att äta ett helt paket glass kan jag ta lite glass i en liten kopp, och vara nöjd. Jag kan äta godis, men inte 1 kilo utan köper små påsar, eller den lilla biten geisha istället för en hel chokladkaka geisha. Köp en minipåse med chips. Köp lite: och ät upp det. I början kunde jag inte ha onyttiga saker hemma, för jag åt upp allt på en gång. Nu har jag nog med pli på mig att kunna ha t.ex en påse hemma och hälla upp lite i en liten skål, och låta resten vara kvar till nästa helg. Välj en dag i veckan då ni får unna er, men tänk över vad ni köper. Unnar mig även läsk ibland, men då blir det zero-läsk. Och köper alltid en liten burk, inte 1,5 liter. Och jag dricker den antingen till mat, eller bara som den är. Så att inte läsken blir ett tillbehör till exempelvis chips.
För att det inte ska bli negativt laddat med vissa saker, försök göra det till en kul utmaning, t.ex att om ni lyckas bara äta godis på lördagar i x antal månader så gör ni en kul aktivitet tillsammans som belöning, typ går på spa eller gör något annat skoj. Eller att ni räknar ut hur mycket pengar ni lägger på onyttiga saker varje månad, och så bestämmer ni att ni lägger dom pengarna på ett sparkonto för att göra något roligt, t.ex ta en weekend. Sånt kan motivera en ganska mycket, när man har en dålig dag eller känner "varför håller jag på med det här, jag orkar inte".
Sen; Var fan snäll mot er själva. Allt är inte förgäves för att man råkar äta mindre bra en dag. Ge inte upp vid minsta motgång. Det kommer komma dagar då man fuckar upp, då är det bara att ta nya tag efteråt och fortsätta. Jag har ett mycket bättre förhållande till mat idag, men självklart kan jag äta helt kokko ibland, t.ex när jag har pms. Då kan jag vräka i mig bubs-godis som att det inte fanns en morgondag. Det är okej. Det är vad man gör i det stora hela som spelar roll, och jag försöker tänka "ja, jag har ätit massa jävla bubs-godis idag, men jag har pms och mår piss, imorgon är en ny dag då det kommer kännas annorlunda. Allt kommer bli bra". Haha.
Lycka till! Ni kommer klara det!
Vi äter mestadels kyckling, kalko, fisk, vegetarisk, nötfärs och grönsaker blir det var dag. Dricker mest vatten och till helgen kan vi unna oss lite läsk. Annars aldrig saft och väldigt sällan juice. Mjölk är enbart i mat och inte i dryckesväg.
Jag rör mig mycket i jobbet samt går eller cyklar dit jag ska. Dotter går till och från skolan men det är endast 1800 m tur och retur. Sen cyklar hon till praktik 1 gång/veckan 4,5 km tur och retur.
Min dotter spelar annars Ring Fit på switch någon/några gånger i veckan. Jag har precis skaffat badkort så jag kan dra till badhuset och simma men inte kommit dit ännu. Sagt till dotter att hon får följa med om hon vill.
Gå aldrig in i en affär utan att vara rejält mätt. Detta behöver man planera.
Vi äter mestadels kyckling, kalko, fisk, vegetarisk, nötfärs och grönsaker blir det var dag. Dricker mest vatten och till helgen kan vi unna oss lite läsk. Annars aldrig saft och väldigt sällan juice. Mjölk är enbart i mat och inte i dryckesväg.
Jag rör mig mycket i jobbet samt går eller cyklar dit jag ska. Dotter går till och från skolan men det är endast 1800 m tur och retur. Sen cyklar hon till praktik 1 gång/veckan 4,5 km tur och retur.
Min dotter spelar annars Ring Fit på switch någon/några gånger i veckan. Jag har precis skaffat badkort så jag kan dra till badhuset och simma men inte kommit dit ännu. Sagt till dotter att hon får följa med om hon vill.
Tror det mest handlat om att vi tagit mer mat än vad vi behövt och då i kombination med mindre rörelse så går det sakta och säkert upp.
Gräddiga såser är inget vi kör på här hemma och blir det beasås då gillar dottern endast den som är torr då hon vill ha den varm. Äter inte kött så ofta så då blir det heller inte beasås.
Tror det mest handlat om att vi tagit mer mat än vad vi behövt och då i kombination med mindre rörelse så går det sakta och säkert upp.
Gräddiga såser är inget vi kör på här hemma och blir det beasås då gillar dottern endast den som är torr då hon vill ha den varm. Äter inte kött så ofta så då blir det heller inte beasås.
Du kommer säkert att få många bra råd, håller med om att ni ska undvika dieter och äta sunt i stället, men jag vill tipsa om roddmaskin. Det är en av mina absolut bästa investeringar.
Många är väldigt ambitiösa i början och köper dyra gymkort, hårdtränar etc. och sedan tappar de motivationen och får dåligt samvete.
Jag tänkte tvärtom. Jag var realistisk och köpte en roddmaskin som jag ställde framför TVn. Det är så enkelt att köra några pass och titta på någon serie under tiden.
Jag låter den stå framme när vi inte har besök för att det ska vara naturligt att bara sätta sig och ro.
Fördelen med roddmaskiner är att de tränar många muskelgrupper och ger cardioträning samtidigt. På det sättet är de bättre än till exempel träningscyklar. Fast investera i en riktigt bra roddmaskin.
Jag har också hantlar och skivstång hemma och använder follow along-videos på YouTube för att träna styrka. Det finns otroligt mycket för alla smaker och på olika nivåer. Hantlarna köpte jag på Rusta och skivstången i en outlet-butik så det behöver inte vara dyrt.
Du och dottern kan ju köra några pass tillsammans som en kul grej.
Promenader är jättebra att börja med men om ni vill träna fast inte gå till ett gym skulle jag rekommendera ovanstående fast tänk på att studera tekniken noga så att ni gör rätt.
Om ni inte småäter mellan måltiderna låter som att det är mängden mat det handlar om. En del har lättare att inte överäta om de äter mellanmål, på så vis är man inte vrålhungrig när maten står på bordet.
Om ni väger hur mycket mat ni normalt äter och sen minskar litegrann, så får ni en försiktig viktnedgång. Det är ju inte bra att rasa i vikt. Tänk att de där tio kilona tar ett halvår till ett år att tappa.
En kanelbulle kostar en och en halv timmes promenad. Jag tror inte så mycket på motion som bantningsmetod. Äta mindre och undvika alltför mycket kolhydrater, är min metod. TIO-metoden - Ta Inte Om.
Hej!
Jag har de senaste 2 åren gjort själv en häloresa och gått ner 45 kg i dagsläget.
Mina bästa råd är att äta var 3 timme. Mellanmål är bra! Då kommer du aldrig till punkten där du är dö hungrig och vräker i dig.
Jag har inte uteslutit något ur min kost, däremot bytt ut livsmedel. Använder light produkter i matlagning. Det smakar precis likadant! Det finns ett enormt utbud i matbutikerna, så det är lätt att välja rätt.
Byt ut såserna mot tzatziki.
Planera måltider! Då slipper man stressen och råkar hamna i situationer där du köper snabbmat.
Gör egen glass till fredagsmyset eller välj popcorn istället för lösgodis.
I början använde jag mig av en köksvåg och appen lifesum för att lära mig om olika livsmedel.
Det är dock inget jag rekommenderar till den unga personen, men till dig som vuxen.
Istället för vanligt vitt bröd, köp bra Knäckebröd, det med philadelphia light och tomatskivor med salt på, mumsigt!
Jag hittar mycket inspiration på tiktok till hur man kan byta ut olika livsmedel som är väldigt feta.
Maten är grunden, sen om ni rör på er är det alltid ett plus i kanten.
Det ska inte vara en diet, utan en medvetenhet och en livsstil. Jag kommer aldrig gå tillbaka till att äta som jag gjorde förr. Är så mycket piggare, gladare och som sagt 45 kg lättare! Känns toppen!
Gör egen glass till fredagsmyset eller välj popcorn istället för lösgodis.
Appropå hemgjord glass: frysta bär, yoghurt och lite socker/vaniljsocker i matberedaren. Vi äter det ofta som mellanmål på sommaren.
Eller frysa mogen banan i skivor och sen köra i matberedaren, om man vill tillsammans med kakao. Krämigt och jättegott