• Anonym (Maria)

Knöl i bröstet, remiss osv

Hej! Jag undrar hur länge det är rimligt egentligen att vänta på en tid när man fått en SVF remiss? Upptäckte en stor hård knöl i ena bröstet. Bokade tid på vct och fick tid samma dag. 

Nu bli min väntetid mer än 2 månader, eller blir då tiden är i slutet av februari. 
    Det är ju tortyr att vänta. Sedan mitten av december. Är detta normalt?
    Först visste inte ens fått en sådan svf remiss, utan trodde det var en vanlig som kan ta upp till helst max 3 månader.
    Men sedan googlade jag och kollade i journalen. Ca 1 vecka  efter remiss skickades/ ta emot bör man erbjudas en tid. 
    Så vad är era erfarenheter? Ovissheten är hemsk känner jag. O detta utdragna väntande. 

• Svar på tråden Knöl i bröstet, remiss osv
  • Anonym (Elin79)

Jag fick kontroll med mammografi och ultraljud SAMMA dag som min knöl setts över hos husläkaren. 

Sen fick jag en lapp i handen med en tid till biopsi vilket var 4-5 dagar senare kanske. Så det gick snabbt undan för mig.
    Jag förstår verkligen att du våndas!!

• Anonym (Maria)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-01-24 17:24:30 följande:

Jag fick kontroll med mammografi och ultraljud SAMMA dag som min knöl setts över hos husläkaren. 

Sen fick jag en lapp i handen med en tid till biopsi vilket var 4-5 dagar senare kanske. Så det gick snabbt undan för mig.
    Jag förstår verkligen att du våndas!!

Det var verkligen snabba ryck. Skönt! Har det gått bra för dig sedan eller var det något allvarligare? 
  • Lynx123

Det ska ta ungefär en vecka. Skulle råda dig att ligga på litegrann - tyvärr kan det behövas. Efter mammografin brukar det ta ytterligare någon vecka. Kram till dig - vet att det är jobbigt men glöm inte att bröstcancer oftast är mycket behandlingsbart.

• caveat emptor

SVF-remiss ska behandlas skyndsamt och du ska inte vänta i två månader på utredning! SVF ska vara likartat förlopp i hela landet och hade jag varit du hade jag ringt på måndag morgon och krävt att få komma samma dag.

• EpicF

SVF är stadaliserad vårdförlopp så har du fått en sådan remiss ska du få en tid iallfall inom 14 dagar, beroende på vilken cancer man misstänker.

Med misstanke om bröstcancer ska du absolut inte behöva vänta två månader utan ska ha en tid inom max en vecka. Tyvärr så är vården överbelastad och även SVF remisser tar längre tid än de ska. Men du får ringa och ligga på. 

• Anonym (Maria)
    caveat emptor skrev 2025-01-24 22:54:01 följande:

SVF-remiss ska behandlas skyndsamt och du ska inte vänta i två månader på utredning! SVF ska vara likartat förlopp i hela landet och hade jag varit du hade jag ringt på måndag morgon och krävt att få komma samma dag.

Ja, jag tror hon tryckte in mig på denna tiden för att jag ringde idag. Sa till att det finns någon riktlinje ju för detta. På ca nån vecka vid en svf- remiss skickats. 
    Verkade inte gå fram. Hon förstod dock att det är jobbigt att vänta. Mm. 
    Sedan satte de upp mig på återbud listan, det alltid nåt...
    Ska nog ringa igen som du säger. På måndag. Men man vill inte verka hysterisk heller. Tröttsamt!
  • EpicF
    Anonym (Maria) skrev 2025-01-24 23:32:19 följande:
    Ja, jag tror hon tryckte in mig på denna tiden för att jag ringde idag. Sa till att det finns någon riktlinje ju för detta. På ca nån vecka vid en svf- remiss skickats. 
    Verkade inte gå fram. Hon förstod dock att det är jobbigt att vänta. Mm. 
    Sedan satte de upp mig på återbud listan, det alltid nåt...
    Ska nog ringa igen som du säger. På måndag. Men man vill inte verka hysterisk heller. Tröttsamt!
    Ibland är det bra att vara lite hysteriskt.
  • Anonym (Maria)
    EpicF skrev 2025-01-24 23:04:56 följande:

SVF är stadaliserad vårdförlopp så har du fått en sådan remiss ska du få en tid iallfall inom 14 dagar, beroende på vilken cancer man misstänker.

Med misstanke om bröstcancer ska du absolut inte behöva vänta två månader utan ska ha en tid inom max en vecka. Tyvärr så är vården överbelastad och även SVF remisser tar längre tid än de ska. Men du får ringa och ligga på. 

Jo, förståeligt till viss del då det var ju också en del extra helger under tiden. Men ja tiden går ju.  Får ringa igen. Vill inte verka hysterisk heller. 
    Känns som de tycker det är inget att bry sig om men är ju iaf över 40 några år och hade vct läkaren varit mer säker på att det varit någon ev. fettknöl, el nåt vad vet jag, hade väl läk isåfall skickat en vanlig remiss till mottagningen. Inte just svf. Suck. 
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Maria) skrev 2025-01-24 17:32:05 följande:
    Det var verkligen snabba ryck. Skönt! Har det gått bra för dig sedan eller var det något allvarligare? 
    Tack ja det gick bra, det visade sig att den var godartad.
    Och jag har aldrig varit med om en sådan välfungerande vårdkedja varken före eller efter så det var verkligen bra!
  • Anonym (Maria)

Någon annan som har erfarenheter? Att det ska ta så lång tid vid SvF-remiss? Heller hur var det för er? Har ringt men det är samma tid som gäller. Frågade inte ens den ändrat sig eller om något. Sa att den är nu knöligare och ju stenhård. Jaja. Bara.
    Undrar om man remitteras någon annan stans, t ex Jönköping är lika nära som Borås för mig. 
    Får nog kontakta vct imorgon istället. 

• Lynx123
    Anonym (Maria) skrev 2025-01-29 16:29:35 följande:

Någon annan som har erfarenheter? Att det ska ta så lång tid vid SvF-remiss? Heller hur var det för er? Har ringt men det är samma tid som gäller. Frågade inte ens den ändrat sig eller om något. Sa att den är nu knöligare och ju stenhård. Jaja. Bara.
    Undrar om man remitteras någon annan stans, t ex Jönköping är lika nära som Borås för mig. 

Om du är jätteorolig kan du kanske göra en undersökning privat? Kostar en del men kan vara värt det.
  • Anonym (Maria)
    Lynx123 skrev 2025-01-29 17:01:52 följande:
    Om du är jätteorolig kan du kanske göra en undersökning privat? Kostar en del men kan vara värt det.
    Vill egentligen bara ha svar. Är inte speciellt orolig för cancer el så. Vill ha klarhet bara oavsett positivt el negativt besked. Ovissheten är lite jobbig. 

Det är en privat vårdgivare redan dock med avtal hos landstinget. 
    Tror inte ens det finns något hel privat här i närheten inom iaf 25 mils radie. 
    Alltså detta ska ju vården sköta. 
  • Anonym (HH)
    Anonym (Maria) skrev 2025-01-29 16:29:35 följande:

Ja, jag fick tid i övermorgon, var hos min läkare på VC för en vecka sedan, egentligen i annat ärende, men nämnde att jag har en knöl i bröstet, som jag egentligen inte alls tror är något farligt. Den ömmar och är inte hård och så brukar inte cancer vara normalt. Läkaren kände och häll väl med, men att för säkerhets skull så måste vi kolla. Så det gick snabbt tyckte jag ändå.

Jag undrar mer över gången då kallelsen gäller mammografi, men läkaren pratade om både mammografi, biopsi och nåt mer..Kanske börjar med mammografin då...tänker mest på att besöket ska ta ca en timme står det och mammografi brukar ju verkligen gå väldigt snabbt de gånger jag varit kallad tidigare enligt "programmet"
  • Anonym (Maria)
    Anonym (HH) skrev 2025-01-29 19:45:15 följande:
    Ja, jag fick tid i övermorgon, var hos min läkare på VC för en vecka sedan, egentligen i annat ärende, men nämnde att jag har en knöl i bröstet, som jag egentligen inte alls tror är något farligt. Den ömmar och är inte hård och så brukar inte cancer vara normalt. Läkaren kände och häll väl med, men att för säkerhets skull så måste vi kolla. Så det gick snabbt tyckte jag ändå.

Jag undrar mer över gången då kallelsen gäller mammografi, men läkaren pratade om både mammografi, biopsi och nåt mer..Kanske börjar med mammografin då...tänker mest på att besöket ska ta ca en timme står det och mammografi brukar ju verkligen gå väldigt snabbt de gånger jag varit kallad tidigare enligt "programmet"
    Vad bra du fick tid så fort, ja jag tror de gör mammografin, ultraljud och ev. just biopsi beroende lite på vad de två första undersökningarna visar. Nåt åt det hållet. Lycka till hoppas det inte är något allvarligt! 
Svar på tråden Knöl i bröstet, remiss osv