• Anonym (B)

Symptom på alkoholabstinens?

Kan sjukdomskänsla, (typ som att man har feber fast utan att man har det) värk i leder, hög puls, lite tungt att andas men inga svettningar och skakningar, vara alkoholabstinens?

Jag har för övrigt andra sjukdomar som jag kopplat samman till det, men dricker allt mer än vad man bör. 

kan känna mig "småsjuk" i perioder och har aldrig sammankopplat det till att jag inte druckit. 

när jag jobbar natt så dricker jag såklart inte och det är iaf denna vecka jag lagt märke till detta, dock har jag haft sömnbrist med och haft svårt att sova. 

• Svar på tråden Symptom på alkoholabstinens?
  • Anonym (J)

Det är mild alkoholabstinens, bakfylla typ. Vid svår abstinens som är farligt blir man skakig, mycket mycket orolig och förvirrad. Senare kan man krampa och hallucinera. 

• Anonym (B)
    Anonym (J) skrev 2025-01-24 00:14:57 följande:

Det är mild alkoholabstinens, bakfylla typ. Vid svår abstinens som är farligt blir man skakig, mycket mycket orolig och förvirrad. Senare kan man krampa och hallucinera. 

Tack
  • Anonym (Anonym1)

Att utveckla symptom till alkoholen kan gå ganska snabbt och har inte alltid med mängden alkohol att göra. Det kan faktiskt vara lättare att känna abstinens och kunna särskilja den från balfylla vid mindre intag men där "rutinen" är densamma. Varannan vecka, alltid torsdagar, aldrig söndagar osv blir en vana för kroppen och hjärnan.

Att du reflekterar över det och lyssnar på kroppens signaler är ett jättebra steg i att ändra dina dryckesvanor. Kroppen är van vid att med en viss frekvens få en viss mängd av en substans. Plocka bort substansen och kroppen gör dig påmind om den genom, hos olika människor på olika sätt men höjd puls och feberkänsla är väldigt vanliga. Samma/liknande symptom kan man dock ha vid stress och många andra orsaker men ingen rök utan eld brukar ja tänka. Stress botas med alkohol och sen stressas man av sitt drickande och behöver bota mer och oftare och sen är cirkeln igång. 

Ngr signaler att reflektera över;
    Hur är det när du dricker, kan du ta ett glas och vara nöjd eller vill kroppen/hjärnan direkt ha mer?
    Varför dricker du. Är det för smaken, ruset, glädjen, döva tankar, komma ner i varv, somna?
    Om du tar en vit månad, längtar du till dag 32 när du "får dricka" igen mer än du reflekterar över hur du mår t.ex 3e veckan?

• Anonym (B)
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-01-24 11:27:02 följande:

Att utveckla symptom till alkoholen kan gå ganska snabbt och har inte alltid med mängden alkohol att göra. Det kan faktiskt vara lättare att känna abstinens och kunna särskilja den från balfylla vid mindre intag men där "rutinen" är densamma. Varannan vecka, alltid torsdagar, aldrig söndagar osv blir en vana för kroppen och hjärnan.

Att du reflekterar över det och lyssnar på kroppens signaler är ett jättebra steg i att ändra dina dryckesvanor. Kroppen är van vid att med en viss frekvens få en viss mängd av en substans. Plocka bort substansen och kroppen gör dig påmind om den genom, hos olika människor på olika sätt men höjd puls och feberkänsla är väldigt vanliga. Samma/liknande symptom kan man dock ha vid stress och många andra orsaker men ingen rök utan eld brukar ja tänka. Stress botas med alkohol och sen stressas man av sitt drickande och behöver bota mer och oftare och sen är cirkeln igång. 

Hur är det när du dricker, kan du ta ett glas och vara nöjd eller vill kroppen/hjärnan direkt ha mer?
    Varför dricker du. Är det för smaken, ruset, glädjen, döva tankar, komma ner i varv, somna?
    Om du tar en vit månad, längtar du till dag 32 när du "får dricka" igen mer än du reflekterar över hur du mår t.ex 3e veckan?

Tack snälla för att det långa svaret. Ska svara senare men läste det. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-01-24 11:27:02 följande:

tack för ditt långa svar. Har druckit något glad bara den jag skrev tråden. Känner inget alls sug faktiskt. Men fick svar nu på vad som orsakat mina symtom, har jättedåliga sköldkörtelvärden, så högt att dom nästan ville lägga in mig för tyreotoxisk kris. Men har fått medicin nu. Och ska dra ner på draickandet🌸
  • Anonym (B)

Inte kris. Menar bara tyreroxikos graves. 

Svar på tråden Symptom på alkoholabstinens?