Skrivet fel till försäkringskassan
Det känns som allt blir fel hela tiden just nu. Allt från att jag inte reder ut vanliga vardagliga saker, till att jag rör ihop alla kallelser vi får för dottern, blandar ihop datum/platser, hänger inte med i något. Till att jag igår helt omedvetet hamnade i motsatt riktning i körfältet och höll på att krocka. (ensam i bilen). Känns som jag har tappat det helt.
Jag blev för ca 1,5 månad akut sjukskriven ifrån mitt jobb. Vi har haft en mycket svår och intensiv tid med vår 5åring dotter som har svår adhd och högfungerande autism . Senaste tiden har hela tillvaron eskalerat till ren katastrof då dottern har haft extremt utmanande beteende och varit nästinill psykotisk. Hon har sedan 1 månad sedan fått börja med mediciner för adhd. Vi har även en 2åring och samtidigt jobbar vi båda 100%, min man som chef och jag som sjuksköterska på ett stressigt jobb. Så senaste tiden har varit många kontakter med bup, hab, soc och bvc. Det känns som mina hjärnan krampar så fort jag behöver tänka "avancerat".
Jag minns att jag fick hjälp via FK om hur man sjukanmäler sig och söker sjukpenning. I någon ruta i slutet kmr det att man ska på heder och samvete intyga att de uppgifter man lämnat är korrekta.
Jag reflekterade/reagerade inte alls över att min årsinkomst inte hade uppdaterats sedan 2022. Den summan som stod trode jag var korrekt. Hade det stått månadslön så hade jag säkert reagerat. Så jag har hela tiden trott att allt varit rätt när jag har tidigare ex vabbat.
I veckan förlängdes min sjukskrivning tom april då jag byter jobb (mycket lugnare arbete som funkar med vår livssituation) och hittills har majoriteten av min "lön" varit min sjuklön ifrån jobbet. Ska från denna månad få sjukpenning. Min man kollade igenom alla planerade utbetalningarna för han ville få en uppfattning hur vi skulle ligga till ekonomiskt. Han reagerade ganska direkt. Jag har tydligen missat att uppdatera min årsinkomst från 2022 (var föräldrig då) och började nytt jobb 2023. Idag 2025 skiljer min lön på ca 10 000 kr i månaden.......
Jag ringde försäkringskassan direkt och var ärlig och talade om som det var. Hon var väldigt irriterad och sa att det låg på mitt ansvar och att jag har lämnat ut felaktiga uppgifter till FK under heder och samvete. Jag sa att jag ber omursäkt och att jag inte alls hade några indikationer på att medvetet ge fel information. Då säger hon att jag kan ändra min årsinkomst men då kmr hela beslutet för min sjukskrivning att behövas omprövas, att jag kan bli nekad sjukpenning och att det tar väldigt lång tid. Jag fick så mycket hjärtklappningar och jag svarade att jag inte varit sjukskriven innan, bara vabbat och får såklart skylla mig själv och att jag ringde bara för att göra rätt och att få hjälp men att jag inte ville skapa problem och kan bara låta det vara. Då säger hon vi gör så att en handläggare får ringa dig så får ni prata vidare om detta, hejdå.
Detta var i eftermiddags och jag kan inte släppa känslan av att jag varit så fruktansvärt oansvarig. Jag kan absolut leva med att jag får flera tusen mindre i ersättning men inte känslan att detta ska bli ännu ett problem att handskas med. Som om jag har gjort mig skyldig till bidragsbrott. Har jag gjort det?
/ trött själ