• CelenaCelena

Studenten för mitt- och bonusbarnet

Hej alla kloka! Behöver verkligen era råd!!! 

Är gift sedan 2 år. Bonuset bor heltid hos sin mamma, jag har jättebra bra relation med bonuset som alltid är välkommen hit. Men! Har aldrig träffat mannens ex och vet att de har ganska spänd relation, utan bråk men inte mer än nödvändigt. 
    Nu ska både min dotter och bonusen ta studenten, samma dag och från samma skola! Hur ska vi göra med studentfesten? Min dotter har festen hos oss förstås och vi har stor trädgård och tält. Men bonuset? Flreslog att bonuset skulle vaea hos oss en stund och sedan hos mamma alternativt bara hos oss. Men då behöver hela mammas släkt komma hit. 

• Svar på tråden Studenten för mitt- och bonusbarnet
  • Anonym (A)
    CelenaCelena skrev 2025-01-23 13:08:11 följande:

Är gift sedan 2 år. Bonuset bor heltid hos sin mamma, jag har jättebra bra relation med bonuset som alltid är välkommen hit. Men! Har aldrig träffat mannens ex och vet att de har ganska spänd relation, utan bråk men inte mer än nödvändigt. 
    Nu ska både min dotter och bonusen ta studenten, samma dag och från samma skola! Hur ska vi göra med studentfesten? Min dotter har festen hos oss förstås och vi har stor trädgård och tält. Men bonuset? Flreslog att bonuset skulle vaea hos oss en stund och sedan hos mamma alternativt bara hos oss. Men då behöver hela mammas släkt komma hit. 

Börja med att prata med mamman. Alltså din man ska göra det. Ta det därifrån. Det är inte enbart upp till er. 
  • MammaTillDansband

Jag röstar för att prata med bonusbarnet först. Hen är snart 19 år gammal, och har säkert egna kloka idéer om sitt studentfirande. Hen ska stå i centrum på sin studentdag, inte en gammal surdeg till konflikt mellan föräldrarna!

• Anonym (Grabb)

Helt enig med ovan!!

Börja att prata med studenten, studenterna. De är så pass gamla, och det är deras dag! Inte mammas, pappas, moster Agda från Skövde...

Dvs din man bör prata med sitt barn, sin student och fråga hur hen känner inför studenten och ev. studentfirande (var? vilka? hur? etc).

Ser ingen som helst anledning att du, din man, din mans ex skall börja styra och ställa "över huvudet" på studenterna.

Med tanke på att bonusen bor heltid hos/med sin mamma kanske hen vill fira "hemma"..?

Man kan fira en student, och ha en studentmottagning även om man saknar en stor trädgård och ett tält...

• Anonym (Magda)

Om ni ska fira tillsammans allihop kanske det kan vara smart att hyra en lokal, så att det blir på neutral mark så att säga.

• Anonym (A)
    Anonym (Magda) skrev 2025-01-23 14:11:19 följande:

Om ni ska fira tillsammans allihop kanske det kan vara smart att hyra en lokal, så att det blir på neutral mark så att säga.

Bra förslag. 
  • Anonym (…)

Men om barnet ska fira hos sin mamma, ska hans pappa
    med släkt gå ditt med släkt och fira sitt eget barn ?
    Det borde vara självklart!

• Anonym (Q)

Prata med studenterna i fråga, men förbered med några olika förslag så att de kan få en uppfattning om vad ni vill/kan erbjuda.

Tex storfest i er trädgård där alla som vill får droppa in med drinkar och tilltugg, eller en buffé för släkt och inbjudna vänner, eller att ni (eller i alla fall pappan) tittar förbi studentfest hos exet för att gratta men att ni har var sin studentmottagning i studenternas olika hem, eller att ni firar på restaurang med bonusen en annan dag, eller andra alternativ. 

Kolla också hur de vill hämtas hem, om det är något man brukar göra på deras skola/-or, och om de vill samordna det eller ha det var för sig eller med sina bästisar.

Efter initialt snack med bonusen, när ni har en god känsla för vad hon vill, så måste ni prata med bonusens mamma. Tänk på att det är en fin present till bonusen att göra detta smidigt och utan att hon behöver ta del i några konflikter.

Fixa studentplakat och presenter, men gör det med lite takt så att ni inte överglänser bonusens mamma och släkt. 

• Raggartjejen
    CelenaCelena skrev 2025-01-23 13:08:11 följande:

Du skriver "min dotter har festen hos oss förstås"  samtidigt som du skriver att du föreslog att bonusbarn firar hos sin mamma. 
    Varför?
    Din man tycker kanske att hans barn firar hos er och din dotter firar hos sin pappa.
    Varför välja bort mannens barn?
  • Raggartjejen
    Anonym (Q) skrev 2025-01-23 16:03:58 följande:

Fixa studentplakat och presenter, men gör det med lite takt så att ni inte överglänser bonusens mamma och släkt. 

Så du menar att pappan och hans släkt inte får fira som dom vill?
    Tänk om mamman och hennes släkt överglänser då? Ska då pappan framstå som att han inte bryr sig om sitt barn?
  • Anonym (Q)
    Raggartjejen skrev 2025-01-23 16:27:36 följande:
    Så du menar att pappan och hans släkt inte får fira som dom vill?
    Tänk om mamman och hennes släkt överglänser då? Ska då pappan framstå som att han inte bryr sig om sitt barn?
    Jag skrev att pappan skulle göra det med "lite takt", vilket inte alls utesluter att de kan fira som de vill och visa att de bryr sig. Ber om ursäkt om det var oklart.
Svar på tråden Studenten för mitt- och bonusbarnet