• Anonym (Anonym)

Sjukskrivning, kan en arbetsterapeut hjälpa till?

Kan en arbetsterapeut hjälpa till med frågor som handlar om tex chefen, FK, osv? 

Min chef säger att min återgång går för långsamt, att man måste ha en plan och att det inte händer något.

Men jag kan inte hjälpa att det går långsamt? Jag är sjukskriven för utmattning och vi håller på att skapa ett bra skyddsnät med folk runt mig som finns där och stöttar.

Jag var uppe på 75% arbete men föll ned till 25% nu i en dipp och dagen efter jag kom tillbaka sa min chef såhär 

• Svar på tråden Sjukskrivning, kan en arbetsterapeut hjälpa till?
  • DanDahlén

En arbetsterapeut kan absolut hjälpa till. För att svara mer i detalj behövs mer info, men generellt kan en arbetsterapeut hjälpa till med följande:
    - Bedöma din arbetsförmåga och bedöma vilka insatser som är lämpliga.
    - Kontakt med berörda myndigheter (FK, sjukvården m.fl.) för en gemensam plan.
    - Behandlade insats med fokus på en mer fungerande vardag, både i arbetet och på fritiden.
    - Koordinera insatser så rehabiliteringen är relevant för dig och din arbetsgivare.
    - Hjälpa till att upprätta en rehabplan (heter plan för återgång i arbete).
    - Stötta arbetsgivaren med vad den kan göra för att underlätta både rehabilitering och arbetsåtergång.
    - Ge rekommendationer på eventuella anpassningar i arbetet.

www.dandahlen.se är min hemsida. Där finns kontaktuppgifter om du/ni önskar stöd.

• Anonym (D)

Din arbetsgivare har ett rehabansvar. Det ska finnas en rehabplan och utifrån den får arbetgivaren titta på varför det går långsamt eller varför du backar. Sen får man sätta nya mål och förutsättningar. Att bara säga att det går långsamt är endast att beskylla dig. 
    Du ska inte känna någon skuld eller stress att du måste bevisa något för arbetsgivaren. Det tar den tid det tar. Hen får utreda saken om det är ett problem. Kanske hittar man hjälpmedel och bättre vägar. Kanske inte. Vissa tillstånd tar bara tid helt enkelt. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (D) skrev 2025-01-24 07:36:46 följande:

Din arbetsgivare har ett rehabansvar. Det ska finnas en rehabplan och utifrån den får arbetgivaren titta på varför det går långsamt eller varför du backar. Sen får man sätta nya mål och förutsättningar. Att bara säga att det går långsamt är endast att beskylla dig. 
    Du ska inte känna någon skuld eller stress att du måste bevisa något för arbetsgivaren. Det tar den tid det tar. Hen får utreda saken om det är ett problem. Kanske hittar man hjälpmedel och bättre vägar. Kanske inte. Vissa tillstånd tar bara tid helt enkelt. 

Ja att man sa så gjorde verkligen att jag kände skuld just då. Men jag försöker tänka att jag inte kan hjälpa det. Chefen har en rehabplan. Jag har försökt säga till hen att det inte beror på arbetet utan för jag inte mått bra igen. Stress (privat), händelser, om jag tränat för mycket eller belastat mig för mycket kan ju göra att man dippar. Jag kan få panikångest och blir helt utslagen av trötthet. Men det känns inte som att chefen tror mig. 

Chefen kan ringa mig och skicka sms efter mitt arbetspass är slut och be om möte på direkten utan att säga varför, varav jag fått åka tillbaka till jobbet (har inte långt dit, men det bör väl vara på arbetstid). Sa att jag blev orolig men fick ett skratt tillbaka och där man sa men det är väl inget att vara orolig för. Tar mötet i farten och när det gått fem minuter är det som att jag ska gå därifrån igen för hen hinner inte lyssna mer. Säger att jag måste ha rutiner så även om det är jobbigt ska jag ta mig till jobbet och komma på andra tankar. 

Tack för ditt svar! Jag ska försöka tänka så. Har kontaktat vårdcentralen och berättat om det här. Känner bra stöttning därifrån. Även facket sa att det måste få gå i min takt.

Det här är ju precis som du säger inget man kan hjälpa, stress och press gör ju saken värre. Ska försöka att inte bry mig om det och inte se ned på mig själv för det här. 

• Anonym (D)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-01-24 08:19:36 följande:

Ja att man sa så gjorde verkligen att jag kände skuld just då. Men jag försöker tänka att jag inte kan hjälpa det. Chefen har en rehabplan. Jag har försökt säga till hen att det inte beror på arbetet utan för jag inte mått bra igen. Stress (privat), händelser, om jag tränat för mycket eller belastat mig för mycket kan ju göra att man dippar. Jag kan få panikångest och blir helt utslagen av trötthet. Men det känns inte som att chefen tror mig. 

Chefen kan ringa mig och skicka sms efter mitt arbetspass är slut och be om möte på direkten utan att säga varför, varav jag fått åka tillbaka till jobbet (har inte långt dit, men det bör väl vara på arbetstid). Sa att jag blev orolig men fick ett skratt tillbaka och där man sa men det är väl inget att vara orolig för. Tar mötet i farten och när det gått fem minuter är det som att jag ska gå därifrån igen för hen hinner inte lyssna mer. Säger att jag måste ha rutiner så även om det är jobbigt ska jag ta mig till jobbet och komma på andra tankar. 

Tack för ditt svar! Jag ska försöka tänka så. Har kontaktat vårdcentralen och berättat om det här. Känner bra stöttning därifrån. Även facket sa att det måste få gå i min takt.

Det här är ju precis som du säger inget man kan hjälpa, stress och press gör ju saken värre. Ska försöka att inte bry mig om det och inte se ned på mig själv för det här. 

Har du funderat på att byta jobb? Det låter som du har en usel chef och det kan faktiskt också göra att man ej blir frisk. 

Föreslår att du kontaktar ditt fackliga ombud och bestämmer ett möte med din chef där ni tar upp detta. Du kommer aldrig bli frisk om det ska hålla på såhär. 
Svar på tråden Sjukskrivning, kan en arbetsterapeut hjälpa till?