• Anonym (Förvirrad)

    Krånglig klassindelning i skolan. Vanligt?

    Jag har kommit att funderar lite över undervisningsupplägget i vårt barns skola. Det rör en lågstadieskola. Barnen är uppdelade i mentorsgrupper och i undervisningsgrupper. Den senare ändras flera gånger per läsår. Förutom det är barnen också indelade i halvgrupper som korsas mellan de olika undervisningsgrupperna. 

    Som exempel: Barnet tillhör grön mentorsgrupp, men gul undervisningsgrupp och gul 1 halvgrupp. Ibland sker undervisning bara i gul grupp. Ibland är det gul 1 och blå 1 som har undervisning tillsammans. Måndagens lektion kan vara i gul grupp, men samma ämne på tisdagen kan vara 1-grupperna. Mentor håller sen i utvecklingssamtal, men till exempel mitt barn har inte haft en minuts undervisning med sin mentor sen starten av första klass (hon går i tvåan nu). Ändå ska mentor berätta hur det går samt tillse anpassning i undervisning, som mentorn alltså inte har.


    Nu har till och med barnen börjat uppfatta det som lite krångligt. De vet knappt vilka klasskompisar de har lektion med idag. Dessutom ändras grupperna en till två gånger per termin. 


    Det här är vår enda erfarenhet av skolan idag. Är det så här överallt? 

  • Svar på tråden Krånglig klassindelning i skolan. Vanligt?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-01-23 11:35:49 följande:
    Krånglig klassindelning i skolan. Vanligt?

    Jag har kommit att funderar lite över undervisningsupplägget i vårt barns skola. Det rör en lågstadieskola. Barnen är uppdelade i mentorsgrupper och i undervisningsgrupper. Den senare ändras flera gånger per läsår. Förutom det är barnen också indelade i halvgrupper som korsas mellan de olika undervisningsgrupperna. 

    Som exempel: Barnet tillhör grön mentorsgrupp, men gul undervisningsgrupp och gul 1 halvgrupp. Ibland sker undervisning bara i gul grupp. Ibland är det gul 1 och blå 1 som har undervisning tillsammans. Måndagens lektion kan vara i gul grupp, men samma ämne på tisdagen kan vara 1-grupperna. Mentor håller sen i utvecklingssamtal, men till exempel mitt barn har inte haft en minuts undervisning med sin mentor sen starten av första klass (hon går i tvåan nu). Ändå ska mentor berätta hur det går samt tillse anpassning i undervisning, som mentorn alltså inte har.


    Nu har till och med barnen börjat uppfatta det som lite krångligt. De vet knappt vilka klasskompisar de har lektion med idag. Dessutom ändras grupperna en till två gånger per termin. 


    Det här är vår enda erfarenhet av skolan idag. Är det så här överallt? 


    Känns krångligt ja. Men mentorn stämmer ju av med de andra lärarna, så hen vet ju hur det går för ditt barn. Anledningen till att de grupperar på det viset kan vara att barnen ligger på olika nivåer rent kunskapsmässigt. De som är bra i matte för vara i den svårare gruppen osv. 

    Vad säger skolan när du frågat? Ni har väl haft både mentorssamtal samt föräldramöten så de borde ju förklarat varför de gör så här. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-23 11:51:46 följande:
    Känns krångligt ja. Men mentorn stämmer ju av med de andra lärarna, så hen vet ju hur det går för ditt barn. Anledningen till att de grupperar på det viset kan vara att barnen ligger på olika nivåer rent kunskapsmässigt. De som är bra i matte för vara i den svårare gruppen osv. 

    Vad säger skolan när du frågat? Ni har väl haft både mentorssamtal samt föräldramöten så de borde ju förklarat varför de gör så här. 

    Nej, mentorn har dålig koll tyvärr. 


    Uppdelningen har inte gjort efter kunskap, utan för att splittra kompisgäng som är för tajta. Det är också det ny indelning görs efter. Skolans svar på frågor om upplägg är för att barnen ska lära känna varandra och vara trygga med alla och inte ha allt för tajta gäng. 


    Det här med halvgrupper är dock nytt för läsåret och att vissa lektioner sker i halvgrupp är nytt för terminen. Där har vi inte fått några svar på upplägg. Hittills har barnen inte haft några större problem med upplägget, men nu är till och med de förvirrade. 


    Men, på dig låter det i alla fall inte som att upplägget är jättevanligt. Bra att veta inför eventuellt byte. 

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-01-23 11:56:51 följande:

    Nej, mentorn har dålig koll tyvärr. 


    Uppdelningen har inte gjort efter kunskap, utan för att splittra kompisgäng som är för tajta. Det är också det ny indelning görs efter. Skolans svar på frågor om upplägg är för att barnen ska lära känna varandra och vara trygga med alla och inte ha allt för tajta gäng. 


    Det här med halvgrupper är dock nytt för läsåret och att vissa lektioner sker i halvgrupp är nytt för terminen. Där har vi inte fått några svar på upplägg. Hittills har barnen inte haft några större problem med upplägget, men nu är till och med de förvirrade. 


    Men, på dig låter det i alla fall inte som att upplägget är jättevanligt. Bra att veta inför eventuellt byte. 


    Nej, jag har aldrig hört talas om det. 

    Byt skola om ni inte är nöjda. 
Svar på tråden Krånglig klassindelning i skolan. Vanligt?