• Anonym (My)

Har enbart Hitler rätt till en viss typ av hälsning?

Följer debatten på sociala medier angående Musk:s hälsning som vissa menar är en Hitler hälsning medan andra hävdar att massor av politiker slängt ut med armarna.

Men det dummaste jag läst är nog dom som menar att mer eller mindre man ska ta tillbaka Hitlers hälsning, det är väl inte bara han som ska få hälsa på det sättet.

I ärlighetens namn förstår jag inte det sistnämnda resonemanget. Jag tycker inte det går att likställa med homosexuella exempelvis som vill ta tillbaka ordet bög och göra det till ett positivt laddat ord. 

Det hade väl gått att argumentera för om förintelseöverlevare skulle vilja ta tillbaka den här typen av hälsning, annars blir ju detta bara enbart ett hån. 

Vad Musk faktiskt hade för syfte med hälsningen vet väl bara han, men jag förstår inte dom som lägger ut bilder på exempelvis Hilary Clinton som slår ut med armen, det är inte likvärdigt någonstans. 

Hur kan detta ens vara något folk försvarar och t o m hyllas för att det minsann inte bara är Hitler som ska få hälsa på det sättet?. Hur långt har folks logik sjunkit? 

• Svar på tråden Har enbart Hitler rätt till en viss typ av hälsning?
  • Anonym (My)

Är tydlig med att jag tar avstånd från den här typen av hälsning. 

Jag tyckte det va bra av den nyhetskanalen som slutade sända. 

Det jag inte förstår är försvaret mot denna typ av hälsning. Är försvararna okunniga eller är dessa nazister? Varför vill man försvara detta och argumentera för att Hitler kan inte äga den här typen av hälsning?. Att alla borde få hälsa såhär och att det ligger hos betraktaren. 

Vad vinner man på själv att argumentera på det här sättet? 

• Anonym (L)

Argumentationen är på sandlådenivå så tråden borde ligga i den kategorin.

• Anonym (My)
    Anonym (L) skrev 2025-01-22 15:04:05 följande:

Argumentationen är på sandlådenivå så tråden borde ligga i den kategorin.

Va? 
  • Anonym (G)

Såg just klippet och det finns en tydlig association till Hitler-hälsningen pga det sättet han gjorde det på. Det är inte bara att slänga ut en arm utan mycket tydligare än så.

• Anonym (Lina)
    Anonym (My) skrev 2025-01-22 15:07:01 följande:
    Va? 
    Vad är det som är svårt att förstå med vad L skrev? Det är glasklart. Att ens prata på nivån om vad Hitler har rätt till vs resten av mänskligheten visar på att man inte förstår vad det handlar om. 
  • Anonym (My)
    Anonym (G) skrev 2025-01-22 15:29:25 följande:

Såg just klippet och det finns en tydlig association till Hitler-hälsningen pga det sättet han gjorde det på. Det är inte bara att slänga ut en arm utan mycket tydligare än så.

Ja, alltså jag säger ju att det är en sådan hälsning och att jag inte förstår människorna som försvarar detta? som argumenterar att alla politiker gjort detta. Och det dummaste att har bara Hitler rätt att hälsa på det här sättet. 
  • hmm77

Gjorde han detta för att provisera människor som vill ha förbjud, censurera och blocka de som inte tycker som oss?  Är det inte det som har varit ett problem i USA?

• Anonym (My)
    Anonym (Lina) skrev 2025-01-22 15:30:17 följande:
    Vad är det som är svårt att förstå med vad L skrev? Det är glasklart. Att ens prata på nivån om vad Hitler har rätt till vs resten av mänskligheten visar på att man inte förstår vad det handlar om. 
    Men läste du ens min trådstart. Jag undrar ju vad det är för fel på folk som försvarar denna hälsning. Som menar att varför skulle enbart Hitler få hälsa såhär? Liksom har folk blivit knäppa, är dom nazister eller vad är grejen?

Nu är det som att du argumenterar för att jag inte tycker denna hälsning va fel. Däremot ser det ut som en sådan hälsning. Däremot kan jag inte säga vad Musk haft för uppsåt, men oavsett tänker jag inte försvara detta. Han har haft möjlighet att be om ursäkt och typ säga att han har taskig motorik eller något. 
  • Anonym (My)
    hmm77 skrev 2025-01-22 15:52:43 följande:

Gjorde han detta för att provisera människor som vill ha förbjud, censurera och blocka de som inte tycker som oss?  Är det inte det som har varit ett problem i USA?

Väldigt oklart. Men folk sitter iaf på sociala medier och menar att han oavsett borde få hälsa på det här sättet för att det inte bara Hitler som ska få äga den här hälsningen? jag förstår inte efterspelet alls. Är folk galna liksom? 
Svar på tråden Har enbart Hitler rätt till en viss typ av hälsning?