• Anonym (Sjukling)

Vaknade sjuk!

Jag vaknade sjuk idag och orkar knappt göra något. Men är väldigt hungrig så jag måste ju laga mat. 

Hur ska jag klara av det när jag mår så dåligt? :/
    Alltså, där är som att jag glömt hur dåligt man kan må som sjuk.
    orkade fixa lite kaffe i alla fall och ska försöka orka laga mat snart.. Men jag mår illa av tanken att äta också.
    Varför ska det vara så här? 

• Svar på tråden Vaknade sjuk!
  • Anonym (R)
    Anonym (Sjukling) skrev 2025-01-22 12:29:20 följande:
    Vaknade sjuk!

Jag vaknade sjuk idag och orkar knappt göra något. Men är väldigt hungrig så jag måste ju laga mat. 

orkade fixa lite kaffe i alla fall och ska försöka orka laga mat snart.. Men jag mår illa av tanken att äta också.

Varför det ska vara såhär? För att alla blir sjuka ibland? Beställ hem mat eller ät bara något enkelt, du har ju ändå ingen aptit? Drick vatten. Konstig fråga faktiskt.
  • Anonym (Sjukling)
    Anonym (R) skrev 2025-01-22 12:34:47 följande:
    Varför det ska vara såhär? För att alla blir sjuka ibland? Beställ hem mat eller ät bara något enkelt, du har ju ändå ingen aptit? Drick vatten. Konstig fråga faktiskt.
    Haha. Ja, det är mer retorisk fråga.. jag bara tycker synd om mig själv.
    :/
  • Anonym (Tips från coachen)

Om du har råd så beställ hem mat.

• Anonym (R)
    Anonym (Sjukling) skrev 2025-01-22 12:41:00 följande:
    Haha. Ja, det är mer retorisk fråga.. jag bara tycker synd om mig själv.
    :/
    Ok. Förstår. Jag det är piss att vara sjuk. 
  • Anonym (sjuk varje dag)

Jag har flera diagnoser, kroppsliga, som gör att jag har bättre dagar och sämre dagar, både ork och apptit går i vågor.

Jag har alltid saker hemma som jag bara kan ta och äta utan större anstränging. Energibarer och yoghurtglass som jag gör själv, chark i frysen som tinar på några minuter, bröd i frysen om kan antingen rostas eller stoppas i ugnen eller micron, små matlådor med pannkakor för pannkakor är snäll mat som är lätt att äta. Det finns alltid någon ostbit och lite matkex och sånt.  Och alltid apelsinjuice hemma. Apelsinjuice är som energi direkt in i hjärnan. 

Har du ingenting och inte orkar laga något du har så är väl hämtmat det enklaste men inte billigaste alternativet. 

• Anonym (Sjukling)
    Anonym (sjuk varje dag) skrev 2025-01-22 16:21:38 följande:

Jag har flera diagnoser, kroppsliga, som gör att jag har bättre dagar och sämre dagar, både ork och apptit går i vågor.

Jag har alltid saker hemma som jag bara kan ta och äta utan större anstränging. Energibarer och yoghurtglass som jag gör själv, chark i frysen som tinar på några minuter, bröd i frysen om kan antingen rostas eller stoppas i ugnen eller micron, små matlådor med pannkakor för pannkakor är snäll mat som är lätt att äta. Det finns alltid någon ostbit och lite matkex och sånt.  Och alltid apelsinjuice hemma. Apelsinjuice är som energi direkt in i hjärnan. 

Har du ingenting och inte orkar laga något du har så är väl hämtmat det enklaste men inte billigaste alternativet. 

Smart. Ska försöka tänka på det, att köpa mer mat som finns hemma "vid behov". Jag har redan en del smärta osv. även när jag inte är sjuk.
    Kanske ska försöka börja frysa in matlådor också... 
    Jag har ätit rätt enkel mat idag. Vegetarisk biff med makaroner... och så smörgåsar med kokt ägg.
  • Anonya
    Anonym (Sjukling) skrev 2025-01-22 19:05:20 följande:
    Smart. Ska försöka tänka på det, att köpa mer mat som finns hemma "vid behov". Jag har redan en del smärta osv. även när jag inte är sjuk.
    Kanske ska försöka börja frysa in matlådor också... 
    Jag har ätit rätt enkel mat idag. Vegetarisk biff med makaroner... och så smörgåsar med kokt ägg.
    Det är inte viktigt att äta lagad mat eller överhuvudtaget riktig mat när man är sjuk. Det allra viktigaste är att dricka tillräckligt. Blåbärs- och nyponsoppa är bra då de ger både vätska och lite näring. Yoghurt och fil brukar vara lättätet, kanske med banan. Macka om det smakar, kanske rostad macka som kan vara lättare och mer lockande. Vill man ha något lite mer matigt är en portion gröt mycket lätt- och snabblagat i mikro.

Har man hög feber eller mycket ont i halsen får man ofta inte i sig mycket, men det är okej. Man äter det man får i sig. Om ingen kan handla sånt som känns lätt att äta så får man ta vad man har hemma. 

Krya på dig!
  • Anonym (Sjukling)
    Anonya skrev 2025-01-22 22:11:11 följande:
    Det är inte viktigt att äta lagad mat eller överhuvudtaget riktig mat när man är sjuk. Det allra viktigaste är att dricka tillräckligt. Blåbärs- och nyponsoppa är bra då de ger både vätska och lite näring. Yoghurt och fil brukar vara lättätet, kanske med banan. Macka om det smakar, kanske rostad macka som kan vara lättare och mer lockande. Vill man ha något lite mer matigt är en portion gröt mycket lätt- och snabblagat i mikro.

Har man hög feber eller mycket ont i halsen får man ofta inte i sig mycket, men det är okej. Man äter det man får i sig. Om ingen kan handla sånt som känns lätt att äta så får man ta vad man har hemma. 

Krya på dig!
    Tack!
    Jo, men jag har haft okej aptit ändå, även om jag inte mått helt bra. 
    Har inte hög feber.. men kanske lite låg. 
  • Anonym (Bebis)
    Anonym (Sjukling) skrev 2025-01-22 12:29:20 följande:
    Vaknade sjuk!

Men herregud har du aldrig varit sjuk förr? Du verkar helt chockad
    Är väl bara att ta Alvedon/Ipren och se till att dricka ordentligt, typ saft, mjölk, o?boy eller hemmagjord vätskeersättning. Vatten med socker och salt funkar om du inte har något annat hemma.
  • Anonym (A)

Det brukar gå över ganska fort.

• Anonym (Covid)

Jag låg sjuk i Covid i jul. Mådde som pesten själv. Värmde matlådor i micron, sådan färdiga rätter man kan köpa på typ Ica och värma. Åt också hallon och jordgubbskräm. Yoghurt. 

Svar på tråden Vaknade sjuk!