När flytta ihop?
Efter hur lång tid sen ni blev ett par flyttade ni ihop? Är det för tidigt att flytta ihop efter ett halvår? Ingen av oss har några barn och vi är mellan 25-30 år.
Efter hur lång tid sen ni blev ett par flyttade ni ihop? Är det för tidigt att flytta ihop efter ett halvår? Ingen av oss har några barn och vi är mellan 25-30 år.
Finns inget rätt svar. Mitt ex flyttade in till mig efter cirka 3-4 månader.
Jag flyttade in hos exet efter typ nån månad. Det höll i 20-ish år.
Första sambon efter 5 månader, var 17 år, var ett par i 35 år. Andra efter 3 månader. Men alla är olika så det finns inget generellt svar.
Personligen så förespråkar jag alltid att man börjar "provbo" innan man bestämmer sig för att bli "sambo"...
Dvs börja med att bo hos varandra, lite växelvis, flera sammanhängande dagar, eller rent av "varannan-vecka". Då hinner man lära känna varandra lite mer i "vardagen", göra vardagliga saker tillsammans som att tvätta, städa, laga mat, handla, turas om i badrummet en tråkigt tisdagsmorgon...
men det är jag det...
Nja, det beror väl på hur enkelt man har det att skaffa nya boenden om relationen tar slut? Sex månader är ju inte särskilt länge i det stora hela, även om det absolut kan gå finfint att flytta ihop då.
Jag skulle provbo ihop några månader först, för att riktigt vänja sig med att dela på kostnader, se vardagen, upptäcka nån mindre smickrande sida och hur man tacklar den etc...
Jag antar också att ni har diskuterat hur ni vill ha det som sambo, pratat om ekonomin, sysslor, sambolagen etc. etc. och hur ni ställer er till allt sånt?
Personligen så förespråkar jag alltid att man börjar "provbo" innan man bestämmer sig för att bli "sambo"...
Dvs börja med att bo hos varandra, lite växelvis, flera sammanhängande dagar, eller rent av "varannan-vecka". Då hinner man lära känna varandra lite mer i "vardagen", göra vardagliga saker tillsammans som att tvätta, städa, laga mat, handla, turas om i badrummet en tråkigt tisdagsmorgon...
men det är jag det...
Beror helt och hållet på hur man är som person. Jag har dumpat killar jag dejtat för att jag tyckte de var för påstridiga med att flytta ihop. Jag behöver mitt eget space och kan absolut inte tänka mig flytta ihop med någon jag inte känner väl. Jag var inneboende hos en kvinna med barn samt en till inneboende under första månaden på universitetet, innan jag fick egen studentlägenhet, och det var rätt jobbigt för mig. Kanske hade det fungerat bättre om jag haft egen ingång, egen toalett, egen kokvrå och liknande. Att hela tiden måsta dela allting med en människa man bara känt några månader funkar inte för mig och jag skulle tro att jag skulle tappa känslorna ganska snabbt om jag aldrig fick någon paus från den jag dejtade.
Jag är särbo sedan två år tillbaka och visst längtar jag efter att gifta mig och köpa hus tillsammans med min fästman, men just nu tycker jag det är skönt att vi bor på varsin adress och inte träffas varje dag. Då hinner jag längta efter honom.
Jag vill inte ens bo ihop med någon.
Har bott ihop med båda barnens fäder, plus en man till som jag lämnade för ca 5 år sedan.
Nu lever jag i en jättefin relation, men vill absolut inte bli sambo.
Som tur är så har vi samma inställning till det.
Vi besöker varandra ofta, är tillsammans alla helger torsdag till måndag.
Resterande tid är skönt att vara för sig själv, tycker jag.
Med de tre jag bott med tog det kanske ett halvår med första, var väldigt ung då.
Med nummer två tog det väl ett par år om jag minns rätt och den sista ganska exakt på dagen två år.
Tror att ju äldre man är desto lugnare vill man ta det. Eller om man aldrig bott ihop med någon.
Jag kan förstå det, men ett halvår känns ändå lite väl kort.
Hon började provbo hos mig efter sex månader och vi flyttade ihop på riktigt efter åtta.
Ni har inte barn så jag ser inga problem med att ni flyttar ihop genast.
Det beror också på hur mycket ni umgåtts innan, har ni t ex haft ett distansförhållande är det kanske lite tidigt.
Så länge det inte blir krångligt att flytta isär så kan man ju flytta ihop hur snabbt som helst. Personligen vill jag ju känna personen ordentligt så jag har väntat 1,5-2 år innan jag blivit sambo och då hyrt ut mitt boende tills jag känt att det fungerade.
Vi flyttade ihop efter tre år. Det kändes lite för tidigt men det handlade väl mycket om boendesituationen. Vi var strax över 30, inga barn.