• Anonym (Bedrövad)

Man/ bror som är för snäll och får lida för det.

Min bror har sedan 12 år tillbaks varit tillsammans med en kvinna som är allt annat än bra för honom. Vi är flera som påtalat att han bör lämna henne under dessa år, men han är rädd för konsekvenser, bl.a. vad hon skulle kunna ta sig till för att hämnas på honom om han gjorde det.

Hon är en väldigt manipulativ person och har god verbal förmåga. Hon trycker ner honom och smutskastar honom inför sina vänner och bekanta, bl.a. säger hon att han är en dålig man, inte hjälper till hemma, inte bryr sig om deras 2 barn trots att det snarare är tvärtom, han har ett ganska tungt jobb och får ändå ta hand om merparten av "markservicen" hemma, samt är den som umgås och leker mest med barnen. Hon är arbetslös sedan 5 år tillbaks och ansökte om sjukersättning pga psykiska problem som kommer av att hon både har autistiska drag och är bipolär. Men som jag och andra i deras omgivning upplevt det är hon en ganska lat person som inte gärna anstränger sig i onödan. Hon sitter ofta bara och pular med mobilen och om barnen skriker eller gråter bryr hon sig ofta inte eller säger bara åt dem att sluta. Min bror är den som får trösta och uppmuntra dem. När hon har sina uppåt-skov kan hon tvärtom bli väldigt ansvarsfull och ta hand om det mesta i hushållet och umgås då också mer med barnen, problemet är att dessa uppåt-skov kommer allt för sällan för att det ska uppväga hennes dåliga beteende-

Han försöker ofta visa sin kärlek till henne genom att köpa presenter och överraska henne, ibland för dyra pengar, det får henne på gott humör ibland, men flera gånger har hon gnällt över att han köpt något som hon inte vill ha eller behöver, och har då skällt ut honom istället. Han försöker göra allt för att förhållandet ska vara bra och harmoniskt och för att göra henne glad, men hon har alltid något att klaga på och närmast förtalar honom inför sina vänner och bekanta. Hon har ändå sagt till honom att om han lämnar henne kommer han att få "ångra det bittert" och hotar med olika sätt att hämnas på honom.

Jag skrev detta här för jag behöver förslag på vad han kan göra. Han har gråtit ut hos mig några gånger och säger att han inte vet vad han ska ta sig till och att han verkligen inte orkar mer. Jag är förtvivlad och vet inte hur jag ska hjälpa honom.

• Svar på tråden Man/ bror som är för snäll och får lida för det.
  • Anonym (mmm)

Om han inte vill lämna finns det inte mkt att göra.

Sorgligt ,men han måste, i alla fall för barnens skull, ta sig samman och lämna henne. Men som sagt, han måste vilja det själv. 

• Anonym (Syster)

Fråga honom vad som krävs för att lämna henne. Var hans gräns går.

• Tow2Mater

Han borde spela in hennes hot. Och förbereda sig noga innan han lämnar, alternativt sparkar ut, henne. Vems är bostaden? Alla viktiga saker och papper bör han gömma, kanske förvara hos dig, så hon inte förstör dem.

Kan hon vara kapabel att ta hand om barnen vv? Om inte dags att kontakta advokat och se vad som kan göras, kanske polisanmäla hoten.

Svar på tråden Man/ bror som är för snäll och får lida för det.