• Anonym (Stina)

Skolproblem

Jag bor inte i Sverige, men går i vad som skulle motsvaras av gymnasiet/komvux på distans och tar vad som motsvarar studenten i slutet av denna termin. Förutom att den examen vi har faktiskt har ett reelt värde och ökar mina chanser att få ett jobb.
    Studierna organiseras runt en skolplattform där varje kurs har ett eget kursrum som läraren administrerar. Efter 3,5 års kvällsstudier har jag nu stött på en lärare som vägrar använda skolplattformen och istället har allt i teams. Problemet är att skolans inloggning inte alltid fungerar (för många aktiva användare) och pga detta har jag missat inlämningar då ingen information fanns i kursrummet, inte ens lärarens namn så jag kunde ta kontakt utanför teams.
    Försökte maila läraren när jag väl fick veta hens namn men fick inget svar, mailade då skolledningen som svarade att jag skulle kontakta läraren.
    Jag ska göra en pressentation av valfri icke-smittsam sjukdom, det finns 9 kategorier att välja mellan. Detta är en obligatorisk inlämning och det är all information som finns. Ingen presentationslängd, inte inriktning, ingenting. Presentera cancer. Eller demens, eller livsstilssjukdomar. Jag jobbar inom motsvarande tredje sektorn med just icke-smittsamma sjukdomar, jag skulle kunna skriva en bok om nästan vilken som helst av kategorierna. Ska jag förklara vad det innebär att ha dessa sjukdomar, eller vilken hjälp sjukvården kan ge, eller vad en kan göra själv för att underlätta sitt tillstånd? Jag känner mig så frustrerad. Jag har tidigare gått andra kurserr i ämnet, med en annan lärare, och min frustration är enorm över att ett ämne där jag har så mycket gratis pga mitt arbete nu blev ett problemämne pga lärarens bristfälliga instruktioner.

• Svar på tråden Skolproblem
  • Anonym (Stina)
    Tow2Mater skrev 2025-01-22 22:02:14 följande:

Prata med en kurskompis?

Eftersom jag inte hade tillgång till teams hade jag ingen aning om vilka som var med i kursen, allt är på distans och många externa går bara enstaka kurser eller segment. När jag väl lyckades logga in hade alla andra redan lämnat in sina presentationer.
    Läraren hade svarat på mit mail. Med samma instruktion att en presentation skulle glras, inga parametrar. Jag har frågat om längd/ordmängd, inriktning osv igen men inte fått något svar.
  • Anonym (.)

Men finns det inte en ansvarig? Typ rektor, eller studievägledare eller samordnare av något slag? Någon som har ett övergripande ansvar för skolan?
    Du borde ju kunna mejla någon.

• Anonym (Q)

Fortsätt försöka kontakta läraren; mejla (inkludera någon i skolledningen eller administrationen i konversationen) och lämna meddelanden på skolans kontor, expedition eller vad de nu har.

Och sedan måste du lösa det så att du kan få tillgång till teams. Kanske kan du komma tidigt eller stanna sent på skolan så att det inte är lika många aktiva användare? Eller använda ett internetcafe eller ett bibliotek? Alltså om du inte fixar det hemifrån. Är det så de erbjuder kursen så har du inte mycket till val.

• Tow2Mater

Men bara skriv ihop något då om vad det innebär att ha dessa sjukdomar, vilken hjälp sjukvården kan ge, och vad en kan göra själv för att underlätta sitt tillstånd. Håll det på liknande nivå som dina andra kurser har varit på.

• Anonym (Stina)

Jag har inte fått någon utförligare information från läraren, så nu har jag lämnat in min powerpoint i teams (det är vad övriga gjort) och mailat läraren att denna får ta kontakt om hon vill att jag gör en muntlig presentation.
    Hela skolan är på distans, det är typ ett distansgymnasium, men det är kopplat till många gymnasieskolor som inte erbjuder fullt kursutbud för att ge behörighet, därför finns det många elever som bara är med något ämne eller någon kurs.
    Det handlar om att servern inte klarar tillräckligt många inloggningar.
    Jag har dessutom blivit utslängd från både skolmailen och betygsportalen denna vecka. Känns inte fantastiskt.

Svar på tråden Skolproblem