Kan min arbetsgivare/chef styra och bestämma var och när jag arbetar?
Är anställd tjänsteman med avtal om förtroendearbetstid á 40 timmar/vecka. I avtalet står inga angivna kontorstider. Min chef kräver att jag befinner mig på kontoret mellan bestämda tider (08:30-17:00) med 30 minuters lunchrast. Lunchrasten får förläggas i slutet av dagen, men inte varje dag eller vecka med argumentet ?då gör alla så?. Jag har inte heller rätten att avgöra själv om mitt arbete kräver övertid för att ligga i fas för nästkommande dag. I stället kräver chefen att jag redogör mina arbetsuppgifter och sedan avgör chefen om övertid behövs eller inte. Att arbeta hemifrån en förmiddag/eftermiddag eller en dag i veckan kommer inte på tal, chefen menar att jag som tjänsteman måste befinna mig på kontoret 5 dagar i veckan angiven kontorstid.Enligt min tolkning av förtroendearbetstid så går chefen emot arbetstagarens rättigheter gällande förtroendearbetstid.
Min fråga är: Har chefen rätt att styra oss anställda på detta sätt när vi alla skrivit på anställningsavtal där förtroendearbetstid tillämpas?
Vill tillägga att min chef på ett mycket nedlåtande sätt talade om att vi anställda absolut inte har rätten att anpassa arbetet efter privatlivet. Arbetet går först. Att försöka förena dessa genom att föra diskussionen vidare med högre chefer kan ge mig sparken.