• Anonym (Trött anställd)

Kan min arbetsgivare/chef styra och bestämma var och när jag arbetar?

Är anställd tjänsteman med avtal om förtroendearbetstid á 40 timmar/vecka. I avtalet står inga angivna kontorstider. Min chef kräver att jag befinner mig på kontoret mellan bestämda tider (08:30-17:00) med 30 minuters lunchrast. Lunchrasten får förläggas i slutet av dagen, men inte varje dag eller vecka med argumentet ?då gör alla så?. Jag har inte heller rätten att avgöra själv om mitt arbete kräver övertid för att ligga i fas för nästkommande dag. I stället kräver chefen att jag redogör mina arbetsuppgifter och sedan avgör chefen om övertid behövs eller inte. Att arbeta hemifrån en förmiddag/eftermiddag eller en dag i veckan kommer inte på tal, chefen menar att jag som tjänsteman måste befinna mig på kontoret 5 dagar i veckan angiven kontorstid.

Enligt min tolkning av förtroendearbetstid så går chefen emot arbetstagarens rättigheter gällande förtroendearbetstid.

Min fråga är: Har chefen rätt att styra oss anställda på detta sätt när vi alla skrivit på anställningsavtal där förtroendearbetstid tillämpas?

Vill tillägga att min chef på ett mycket nedlåtande sätt talade om att vi anställda absolut inte har rätten att anpassa arbetet efter privatlivet. Arbetet går först. Att försöka förena dessa genom att föra diskussionen vidare med högre chefer kan ge mig sparken.
  • Svar på tråden Kan min arbetsgivare/chef styra och bestämma var och när jag arbetar?
  • Anonym (S)
    Grundläggande är dock att du som anställd har fått ett förtroende att själv planera din arbetstid. Ibland kan du behöva arbeta mer än vad som motsvarar normal arbetstid, och ibland mindre. Tanken är att arbetstiden sett över en period ska jämna ut sig så den motsvarar normalarbetstiden för anställda med reglerad arbetstid.

Står inget om att du får arbeta hemma, så det ingår antagligen inte, så det kan du inte kräva. 
  • Anonym (N)
    https://www.ledarna.se/om-ledarna/nyheter/medlemsnyheter/experten-svarar-maste-jag-arbeta-heltid-pa-kontoret/
    Vad som står i ditt avtal påverkar om din chef kan kräva att du utför ditt arbete på kontoret och under en viss tid, eller om verksamhetens behov styr när du är på plats. Om du har förtroendearbetstid i avtalet och det inte påverkar verksamheten behöver din chef motivera varför det inte fungerar så som du nu har lagt upp din tid.
  • Anonym (Malva)

Det du beskriver är inte förtroendearbetsid. Fasta arbetstider på det sättet är ju inte förtroendearbetstid. Då har du en fast arbetstid. Förtroendetid innebär dock inte automatiskt att man får arbeta hemifrån. Men arbetstiderna ska vara mer flexibla och disponeras mer av den anställde utifrån vad arbetet kräver, t ex att man arbetar mer ibland och mindre ibland. Prata med facket så du får exakt vad som står i avtalet. 

• Anonym (S)
    Anonym (Malva) skrev 2025-01-21 11:43:48 följande:

Det du beskriver är inte förtroendearbetsid. Fasta arbetstider på det sättet är ju inte förtroendearbetstid. Då har du en fast arbetstid. Förtroendetid innebär dock inte automatiskt att man får arbeta hemifrån. Men arbetstiderna ska vara mer flexibla och disponeras mer av den anställde utifrån vad arbetet kräver, t ex att man arbetar mer ibland och mindre ibland. Prata med facket så du får exakt vad som står i avtalet. 

TS vet redan vad det står i avtalet:

Är anställd tjänsteman med avtal om förtroendearbetstid á 40 timmar/vecka. 
  • Jemp

Självklart har de rätt att styra din arbetstid. Distansmöjlighet framgår oftast inte i anställningsavtal utan personalpolicy. Arbetstidslagen kräver också minst 30 min rast efter max 5 timmar.

Däremot är det väl då lite oklart vad de menar med förtroendearbetstid.

• Jemp
    Jemp skrev 2025-01-21 11:47:10 följande:

Självklart har de rätt att styra din arbetstid. Distansmöjlighet framgår oftast inte i anställningsavtal utan personalpolicy. Arbetstidslagen kräver också minst 30 min rast efter max 5 timmar.

Däremot är det väl då lite oklart vad de menar med förtroendearbetstid.

Det jag menar är alltså att det inte låter som förtroendearbetstid om arbetsdagarna är så strikt reglerade (Och dokumenterad övertid förekommer), men att förfarandet är vanligt i övrigt. Det beror ju på vad verksamheten kräver dock och vad som framgår i övriga avtal.
  • Jemp
    Anonym (S) skrev 2025-01-21 11:46:23 följande:

Men vad det innebär regleras väl i kollektivavtal och ev lokala avtal. 
  • Anonym (S)
    Jemp skrev 2025-01-21 11:53:47 följande:
    Men vad det innebär regleras väl i kollektivavtal och ev lokala avtal. 
    Grundläggande är dock att du som anställd har fått ett förtroende att själv planera din arbetstid. Ibland kan du behöva arbeta mer än vad som motsvarar normal arbetstid, och ibland mindre. Tanken är att arbetstiden sett över en period ska jämna ut sig så den motsvarar normalarbetstiden för anställda med reglerad arbetstid.
  • Anonym (Malva)
    Anonym (S) skrev 2025-01-21 11:46:23 följande:

Jag kan också googla:
    "Förtroendearbetstid kan fungera på olika sätt beroende på vad som står i ditt kollektivavtal."

• Anonym (Grabb)

Högst troligt är att arbetsgivaren/företaget (inte närmsta chefen i detta fall) använder "förtroendearbetstid" som ett sätt att locka personal, visa att man är en "framåtlutad" arbetsgivare som "uppmuntrar" en balans mellan arbete och fritid...

Helt enkelt för att det låter bra... 

Men det verkar ju inte fungera i praktiken... alternativt så anser denna chef att det inte passar utifrån dennes ledarskap/stil... alternativt att hen inte tycker att hens närmaste personal kan hantera "företroendetiden"... vem vet...

Om din chef kräver att du har fasta arbetstider, mån-fre. Då har du/ni i sak ingen "förtroendetid". 

Vidare så blir det även lite märkligt att prata om "övertid" när man i grund jobbar utifrån "förtroendetid". Övertid ena veckan borde isf regleras mot "flextid" veckan därpå, eller när det passar verksamheten, utifrån just "förtroende".

Svar på tråden Kan min arbetsgivare/chef styra och bestämma var och när jag arbetar?