• Anonym (Hit the Road Jack)

Covert narcissist?

uppvisar en sådan känslor? Om de blir besvikna på riktigt, hur reagerar de då?

• Svar på tråden Covert narcissist?
  • Anonym (Hm)

Jag kan inte ge dig ett jättebra svar, men narcissister uppvisar ju känslor, även om de har en extrem emotionell omognad. Det är lite som ett småbarns känslor i en vuxen människas kropp och intelligens. Dold narcissism är ju egentligen bara en variant på detta, men namnet anger att det är mer dolt hos dessa. Ibland kanske på grund av personlighetsdrag (exempelvis introvert, vilket är ovanligt för narcissister) eller för att människan ifråga är väldigt intelligent/manipulativ och kan maskera sin störning väldigt väl. 

Sen är det viktigt att göra skillnad på narcissism och psykopati. Psykopati saknar ju mer eller mindre förmåga att känna med andra, narcissister kan känna med andra men har i grunden ett sådant gapande hål efter uppmärksamhet och behöver yttre bekräftelse som kompensation för sin obefintliga självkänsla att det behovet trumfar allt annat. Man måste också veta om att det är en skala, där olika individer har olika grader av störningen och uppvisar den på olika sätt. Det är därför svårt att generalisera. 

• Proben18

Jag har varit ihop med en dold Narcissist, så jag har väldigt god förståelse för hur i alla fall den jag varit ihop med reagerar.

Om hen blir besviken på riktigt, det beror lite på vad det är som skapat besvikelsen, om det är du, så är ju risken för hämnd väldigt stor. Hämnden glöms heller sällan bort utan hen minns detta i mååånga år, och hämnden kommer förr eller senare som ett brev på posten.

Dom har heller inga problem att prata illa om en bakom ens rygg.

• Motherinlaw
    Proben18 skrev 2025-01-21 17:06:54 följande:

Jag har varit ihop med en dold Narcissist, så jag har väldigt god förståelse för hur i alla fall den jag varit ihop med reagerar.

Om hen blir besviken på riktigt, det beror lite på vad det är som skapat besvikelsen, om det är du, så är ju risken för hämnd väldigt stor. Hämnden glöms heller sällan bort utan hen minns detta i mååånga år, och hämnden kommer förr eller senare som ett brev på posten.

Dom har heller inga problem att prata illa om en bakom ens rygg.

Kan du berätta mer hur dem för sig? 
  • Ikaros12

Den dolda narcissisten är världens största offer och är inte alltid aggressiva. De styr sin omgivning och får sin vilja igenom genom att få andra att vilja stötta eller att de får dåligt samvete. De förstör gärna alla högtider genom att starta en konflikt där du får till dig att det är du som förstört allt genom att kränka hen. Det är inte ovanligt att du i början av relationen får höra att andra har svikit dem och ber dig att du inte ska vara som alla andra. Det gör att du ser en såras person som du vill hjälpa. Hen är trots allt väldigt gullig och charmig så du tänker att det blir bra när hen känner sig trygg med dig. Du kommer dock snart märka att det aldrig kommer att handla om dig. Så fort du vill ha stöd eller omtanke kommer den dolda narcissisten vända på det och få dig att känna dig dum, kanske till och med be om ursäkt att du lyfter ett problem. De är enormt duktiga på att manipulera sina nära och kära eftersom man tycker så synd om dem, men kan vara ganska folkskygga. Den vanliga narcissisten är obehaglig för sin omgivning, men charmig mot andra utåt. Alla narcissister ser sig dock alltid som bäst på allt, eller sämst när det passar dem. Det misslyckade geniet. Den dolda skulle dock kunnat lyckats mycket bättre om det inte var för att alla andra hade grusat deras framtid. Det är väldigt svårt att förstå det narcissistiska hos den dolda då de just får dig att tycka så otroligt synd om dem. Men det finns aldrig en riktig empati för andra. Alla runt den dolda narcissisten ska alltid finnas där för dem och aldrig vilja ha något tillbaka. Du blir till slut helt tom. En grå Sten som bara säger att allt är okej. Du berättar aldrig positiva eller negativa saker för dem, för du vet att det kan upplevas som en kränkning.

• Ikaros12

Den dolda narcissisten är svår att lämna. Det behöver inte bero på att hen är elak mot dig, utan för att den inger dig an förhoppning om att allt kommer att gå bra bara deras otur i livet släpper. Problemet är att de aldrig kommer ut sina problem. Det kommer nya hela tiden och de måste ha ditt stöd. Narcissisten problem uppleva ibland som oproportionerligt stora och när du påpekar det eller vill att hen ska ha ett annat perspektiv kan de lätt bli kränkta. Du hamnar lätt i oro om hen är en dold narcissisten eller faktiskt en som har haft otur och blivit sviken mycket. Du vill nu inte vara ytterligare en som svikare. Däremot får du aldrig utrymme för dina egna känslor och behov. Du avskärmad av vänner. Inte för att hen kanske pratar illa om dem utan att du vill skydda narcissisten från fler Upplevda kränkningar. Kanske också för att skydda dig själv för att du inte vill höra av andra hur sjuk relationen är. Nu kommer jag inte på så mycket mer. Men de kallas dolda av en orsak. Tror många har dolda narcissister runt sig utan att ens fatta att de är det. Därav att de kallas just dolda

• ClumsySmurf

Grandios narcissism är typ andrew tate, den ljugande självskrytaren är mer uppenbar 
    sårbar narcissism är hatbloggaren, en lättkränkt jättebebis som spelar offer.
    För de med sårbar narcissism handlar inte de grandiosa fantasierna lika myket om ett slott och 82 bilar, hatbloggaren nästan 50 år ville hämnas mot kvinnor som dissade honom när han var yngre,
    Plan: den arbetslösa a-lagaren ska backa sin ålder 10 år och göra dem avundsjuka.

Försöker få misslyckanden att låta som något bra,det är den som har varit på verklighetsflykt i 20 år med hjälp av alkohol som har levt det verkliga livet och vet lite bättre än andra.
    Ser antagligen sej själv som ett missförstått geni.

• ClumsySmurf
    Ikaros12 skrev 2025-01-30 07:29:54 följande:

Den dolda narcissisten är svår att lämna. Det behöver inte bero på att hen är elak mot dig, utan för att den inger dig an förhoppning om att allt kommer att gå bra bara deras otur i livet släpper. Problemet är att de aldrig kommer ut sina problem. Det kommer nya hela tiden och de måste ha ditt stöd. Narcissisten problem uppleva ibland som oproportionerligt stora och när du påpekar det eller vill att hen ska ha ett annat perspektiv kan de lätt bli kränkta. Du hamnar lätt i oro om hen är en dold narcissisten eller faktiskt en som har haft otur och blivit sviken mycket. Du vill nu inte vara ytterligare en som svikare. Däremot får du aldrig utrymme för dina egna känslor och behov. Du avskärmad av vänner. Inte för att hen kanske pratar illa om dem utan att du vill skydda narcissisten från fler Upplevda kränkningar. Kanske också för att skydda dig själv för att du inte vill höra av andra hur sjuk relationen är. Nu kommer jag inte på så mycket mer. Men de kallas dolda av en orsak. Tror många har dolda narcissister runt sig utan att ens fatta att de är det. Därav att de kallas just dolda

dold narcissism, inte dolda narcissister

"jag är mycket bättre och smartare än er" är inte så populärt så man riskerar att få kommentarer som jävla idiot och håll käften vilket de med sårbar narcissism kan ha väldigt svårt att hantera så de döljer det, det grandiosa kan också uttrycka sig på ett annat sätt så den kan vara svårare att se

• Anonym (Känner)

Den här tråden fick mig att inse att mitt ex troligen är detta. Ni kan läsa min tråd "Känner mig ledsen".

Anonym (Känner) skrev 2025-01-30 10:52:08 följande:

Den här tråden fick mig att inse att mitt ex troligen är detta. Ni kan läsa min tråd "Känner mig ledsen".

Ska försöka hitta den.
    ClumsySmurf skrev 2025-01-30 08:01:01 följande:

Grandios narcissism är typ andrew tate, den ljugande självskrytaren är mer uppenbar 
    sårbar narcissism är hatbloggaren, en lättkränkt jättebebis som spelar offer.
    För de med sårbar narcissism handlar inte de grandiosa fantasierna lika myket om ett slott och 82 bilar, hatbloggaren nästan 50 år ville hämnas mot kvinnor som dissade honom när han var yngre,
    Plan: den arbetslösa a-lagaren ska backa sin ålder 10 år och göra dem avundsjuka.

Försöker få misslyckanden att låta som något bra,det är den som har varit på verklighetsflykt i 20 år med hjälp av alkohol som har levt det verkliga livet och vet lite bättre än andra.
    Ser antagligen sej själv som ett missförstått geni.

Absolut. Han verkar även vinkla fakta om kvinnor till sin egna fördel.
Svar på tråden Covert narcissist?