• Anonym (Lea)

Klarar jag av universitetet?

Hej, 

Jag hoppas att jag skriver i rätt tråd och att det finns någon som kan dela sin erfarenhet med mig! 

Mitt dröm är art plugga på universitetet och jobba inom ett området jag brinner mig för. Svenska är inte mitt modersmål och jag är väldigt osäker om jag klarar av universitet. Jag har tid att lägga mer energi på språket eftersom jag behöver att läsa flera ämnen till grundläggande behörighet. 

finns det nån som pluggar till sjuksköterska eller psykolog och har ett annat modersmål? Eller kan berätta om det finns klasskamrater som har ett annat modersmål? någon ?tips?? är utbildningen svår? 

🙏🏻😊????🏻

• Svar på tråden Klarar jag av universitetet?
  • Anonym (Elin)

Jag tänker så här.
    Du kommer att läsa till ämnen för att få grundläggande behörighet. Det kommer att vara jättebra för dig och kommer att utveckla både för dig att läsa svenska och att uttrycka dig på svenska.
    När du sen kommer in på universitetet så kommer en del litteratur att vara på engelska så den kommer inte att vara svårare för dig än för någon annan.
    Du kommer att behöva uttrycka dig på svenska i labbrapporter/pm/uppsatser etc men tänk att då har du övat några år också.

Och jag är helt övertygad om att du kan hitta studiekamrater som du kan teama ihop dig med, som kan hjälpa dig med formulering av svenska i skriven text, som kan korrekturläsa texter åt dig mm.

Om du är så ambitiös och engagerad så ska du absolut inte låta dig hindras, det kommer gå jättebra!

• Anonym (Lea)

Tack så mycket för ditt svar! Det är sant vad du beskriver. det är svårt för mig att uttrycka mig och skriver bra meningen men det är bara att öva och lägga mer tid på det. Jag har redan lärt mig så mycket senaste åren så förhoppningsvis bl det bättre. Har du pluggat på universitetet?

• Anonym (Elin)
    Anonym (Lea) skrev 2025-01-21 10:03:16 följande:

Tack så mycket för ditt svar! Det är sant vad du beskriver. det är svårt för mig att uttrycka mig och skriver bra meningen men det är bara att öva och lägga mer tid på det. Jag har redan lärt mig så mycket senaste åren så förhoppningsvis bl det bättre. Har du pluggat på universitetet?

Ingen orsak!
    Ja det har jag, bl.a psykologi, pedagogik och ledarskap. Och det har varit otroligt givande på alla möjliga sätt.
    Man kommer ganska snabbt in "hur" man skriver akademisk text och det bär man med sig sedan. 
Svar på tråden Klarar jag av universitetet?