• Anonym (Undran)

Hur sjuk för VAB?

Om man bortser från det självklara, feber, magsjuka, nedsatt tillstånd och smittsamma saker som ögoninflammation och liknande, hur sjuka ska era barn vara för att ni ska vabba?

Jag funderade lite på det i morse, när jag skickade barnet till förskolan, trots lite täppt näsa och lite snor i näsan som fick snytas ut innan vi gick, något som pågått sen helgen. I övrigt var barnet som vanligt. På förskolan överhörde jag en förälder som pratade om att barnet, som var ganska lite, var lite hängigt men "ni får ringa om det inte funkar".

Var går er gräns?

• Svar på tråden Hur sjuk för VAB?
  • Anonym (V)

Min gräns går vid om barnet är allmänpåverkad och inte orkar med en dag på dagis. Lite snorig eller hostig som enda symptom  vabbar jag inte för. 

• Anonym (Undran)
    Anonym (V) skrev 2025-01-20 19:59:22 följande:

Min gräns går vid om barnet är allmänpåverkad och inte orkar med en dag på dagis. Lite snorig eller hostig som enda symptom  vabbar jag inte för. 

Jag vet ju de som tycker att jag är allt för slapp, som tycker att lite snor är okej.

Jag har fler barn som gick på förskola innan pandemin och det var inte alls samma VAB-stämning då. Var barnen sjuka var de hemma. Nu efter, känns det som lynchstämning för att folk har olika uppfattning om vad som är rimligt att vabba för.
  • Anonym (V)
    Anonym (Undran) skrev 2025-01-20 20:08:31 följande:
    Jag vet ju de som tycker att jag är allt för slapp, som tycker att lite snor är okej.

Jag har fler barn som gick på förskola innan pandemin och det var inte alls samma VAB-stämning då. Var barnen sjuka var de hemma. Nu efter, känns det som lynchstämning för att folk har olika uppfattning om vad som är rimligt att vabba för.
     Personer som anser att man är slapp om man lämnar sitt barn lite snorig men pigg och feberfri misstänker jag är antingen arbetsskygga föräldrar eller lata förskolelärare
  • EpicF
    Anonym (V) skrev 2025-01-20 20:15:24 följande:
     Personer som anser att man är slapp om man lämnar sitt barn lite snorig men pigg och feberfri misstänker jag är antingen arbetsskygga föräldrar eller lata förskolelärare
    Arbetsskygga föräldrar? Om föräldrarna lämnar sitt barn, som är lite snorig med pigg,  på förskolan så talar det emot att det handlar om arbetsskygga föräldrar. Hade de varit arbetskygga så hade de vabat. 
    Anonym (Undran) skrev 2025-01-20 19:37:08 följande:
    Hur sjuk för VAB?

Om man bortser från det självklara, feber, magsjuka, nedsatt tillstånd och smittsamma saker som ögoninflammation och liknande, hur sjuka ska era barn vara för att ni ska vabba?

Jag funderade lite på det i morse, när jag skickade barnet till förskolan, trots lite täppt näsa och lite snor i näsan som fick snytas ut innan vi gick, något som pågått sen helgen. I övrigt var barnet som vanligt. På förskolan överhörde jag en förälder som pratade om att barnet, som var ganska lite, var lite hängigt men "ni får ringa om det inte funkar".

Var går er gräns?

Om barnets allmäntillstånd är nedsatt och barnet inte orkar med en hel dag i förskolan/skolan då blir ser vab. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-20 23:07:51 följande:

Svaret var till epicF som uppenbarligen inte förstod det han/hon läste 

Jag undrar fortfarande hur anonym (V) kopplar ihop arbetskygga föräldrar som de som menar på förskolan.... så länge inte du är anonym (V) så bör du låta bli att svara

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Förskollärare med 3 egna barn.)

Jag vabbar om mitt barn kräks, har feber och allmäntillstånd är dåligt. Samt om barnets förskola/skola ringer för att barnet inte orkar fullt ut.

Vi skickar hem barn som kräks/har diarré samt har nedsatt allmäntillstånd..

• Anonym (V)
    EpicF skrev 2025-01-20 23:02:00 följande:
    Arbetsskygga föräldrar? Om föräldrarna lämnar sitt barn, som är lite snorig med pigg,  på förskolan så talar det emot att det handlar om arbetsskygga föräldrar. Hade de varit arbetskygga så hade de vabat. 
    Anonym (Undran) skrev 2025-01-20 19:37:08 följande:
    Hur sjuk för VAB?

Var går er gräns?

Om barnets allmäntillstånd är nedsatt och barnet inte orkar med en hel dag i förskolan/skolan då blir ser vab. 

Förklaring om du inte förstod. 
    Om förälder A tycker att förälder B som lämnar sina pigga men lite snoriga barn gör fel är det antagligen förälder A som är arbetsskygg som tycker man ska vara hemma på såna grunder.

Läs inlägget jag svarade på så förstår du svaret jag gav. 

Svar på tråden Hur sjuk för VAB?