• astrid902

Socialsekreterare - enda alternativet för nyexad?

Hej!

Om man är nyexad socionom i Stockholm idag - vad kan man jobba som mer utöver tjänsten som socialsekreterare? Det verkar finnas mkt jobb för socionomer i Sthlm om man tittar på Indeed. Många av tjänsterna är dock som socialsekreterare inom område barn och unga. 

Hur stora är chanserna att få andra tjänster utöver tjänsten som socialsekreterare? Om vi utgår från att den sökande bor i Sthlm, är runt 30 år gammal, studerade programmet vid SU, har jobbat inom vården och kundservice innan, mest inom vården - LSS, har bra referenser från vårdjobben)

Är från svensk arbetarklass familj så har inga ?kontakter?.

• Svar på tråden Socialsekreterare - enda alternativet för nyexad?
  • Anonym (A)
    astrid902 skrev 2025-01-20 12:22:52 följande:
    Socialsekreterare - enda alternativet för nyexad?

Hej!

Om man är nyexad socionom i Stockholm idag - vad kan man jobba som mer utöver tjänsten som socialsekreterare? Det verkar finnas mkt jobb för socionomer i Sthlm om man tittar på Indeed. Många av tjänsterna är dock som socialsekreterare inom område barn och unga. 

Hur stora är chanserna att få andra tjänster utöver tjänsten som socialsekreterare? Om vi utgår från att den sökande bor i Sthlm, är runt 30 år gammal, studerade programmet vid SU, har jobbat inom vården och kundservice innan, mest inom vården - LSS, har bra referenser från vårdjobben)

Är från svensk arbetarklass familj så har inga ?kontakter?.

Fick ni inte lära er det på universitet? Dvs inom vilka områden ni kan verka med er utbildning?
  • astrid902
    Anonym (A) skrev 2025-01-20 12:25:44 följande:
    Fick ni inte lära er det på universitet? Dvs inom vilka områden ni kan verka med er utbildning?
    Jo, men de berättade inte om hur läget faktiskt såg ut för nyexade socionomer, vilket är vad jag vill få ut av den här tråden.
  • Anonym (M)

Väljer man inte inriktning/område under utbildningen? 

• astrid902
    Anonym (M) skrev 2025-01-20 12:30:31 följande:

Väljer man inte inriktning/område under utbildningen? 

Jo, men vill som sagt veta hur läget ser ut för nyexade i Sthlm d.v.s. om det är realistiskt att få andra tjänster än som socialsekretere som oerfaren? (och om man inte har "kontakter")
  • Anonym (A)
    astrid902 skrev 2025-01-20 12:29:33 följande:
    Jo, men de berättade inte om hur läget faktiskt såg ut för nyexade socionomer, vilket är vad jag vill få ut av den här tråden.
    Men nu vet du hur det ser ut. Det finns många lediga tjänster. 

Vad vill du arbeta med?
  • Anonym (A)
    astrid902 skrev 2025-01-20 12:34:29 följande:
    Jo, men vill som sagt veta hur läget ser ut för nyexade i Sthlm d.v.s. om det är realistiskt att få andra tjänster än som socialsekretere som oerfaren? (och om man inte har "kontakter")
    Beror ju på vilken annan tjänst du tänker på. Men det är nog vanligast att man börjar som socialsekreterare, sedan när man fått erfarenhet så går man vidare till andra tjänster. 
  • Anonym (Bob)

Sök bland lediga tjänster och skriv socionom. Då lär du få upp massor utav förslag på tjänster där man har skrivningar som att det är meriterande att man är socionom, att man ska ha examen som socionom eller liknande.
    Frågan är vad du själv vill arbeta inom?
    Jag får upp allt från verksamheter för unga till anhörigstöd och psykiatri.

• astrid902
    Anonym (A) skrev 2025-01-20 13:08:49 följande:
    Beror ju på vilken annan tjänst du tänker på. Men det är nog vanligast att man börjar som socialsekreterare, sedan när man fått erfarenhet så går man vidare till andra tjänster. 
    Okej, tack för svar! Jo, det är det intrycket jag också har fått när jag har läst andra trådar. Tänkte att det kanske fanns ngn socionom här på FL med insyn i branschen som kunde besvara min fråga ang. chanser att hitta annan tjänst än just sekreterare. 

Har jobbat mkt inom äldreomsorgen så tjänsten som biståndshandläggare med inr. äldre/funktionshindrade vore intressant, men hur stora är chanserna för en nyexad. att kamma hem en sådan? (i Sthlm) 
    Ser att det finns några annonser till tjänsten som biståndshandläggare, men de är inte i närheten av lika många som till tjänsten som socialsekreterare.

Bör tilläggas att jag fortfarande inte är färdig socionom utan är mitt i utbildningen. Försöker alltså få en bild av hur mina chanser till att få ngn annan tjänst än som soc.sekreterare kan komma att se ut som nyexad.
  • Anonym (M)
    astrid902 skrev 2025-01-20 13:30:12 följande:
    Okej, tack för svar! Jo, det är det intrycket jag också har fått när jag har läst andra trådar. Tänkte att det kanske fanns ngn socionom här på FL med insyn i branschen som kunde besvara min fråga ang. chanser att hitta annan tjänst än just sekreterare. 

Har jobbat mkt inom äldreomsorgen så tjänsten som biståndshandläggare med inr. äldre/funktionshindrade vore intressant, men hur stora är chanserna för en nyexad. att kamma hem en sådan? (i Sthlm) 
    Ser att det finns några annonser till tjänsten som biståndshandläggare, men de är inte i närheten av lika många som till tjänsten som socialsekreterare.

Bör tilläggas att jag fortfarande inte är färdig socionom utan är mitt i utbildningen. Försöker alltså få en bild av hur mina chanser till att få ngn annan tjänst än som soc.sekreterare kan komma att se ut som nyexad.
    Inom vad hade du din VFU?
  • astrid902
    Anonym (M) skrev 2025-01-20 13:37:27 följande:
    Inom vad hade du din VFU?
    Läser andra terminen just nu så har inte genomfört min VFU än, men funderar på att göra den på någon kommunal verksamhet som ger stöd till vuxna/äldre med funktionsnedsättning (habilitering). 
  • Anonym (.)

Jag kan tänka mig att man kan jobba som chef för olika myndigheter som har hand om vårdnad. Till exempel chef på en missbruksenhet eller ungdomsmottagning, eller ett HVB-hem... eller något sådant? 

• Anonym (Bob)

Insyn i branschen skriver du men branschen är liksom inte EN bransch för socionomer.
    Kommunen är given, men inte att kalla en bransch.
    Säg att du är kurator på en skola, det kan du vara med kommunen som arbetsgivare. Men du kan lika gärna ha en sådan tjänst hos Vittra, då är de din arbetsgivare. Och samarbetet är (tyvärr) sällan bra mellan olika aktörer på samma marknad.

Även äldreomsorgen (där socionomer kan ha olika roller) är konkurrensutsatt liksom vissa delar av missbruksvård och funktioner för samtalsstöd.

Att många börjar som socialsekreterare är nog logiskt för den majoritet som inte har en klar bild av vad de vill bli eller rikta in sig på, när de börjar utbildningen.
    En kommun ses väl som en stabil arbetsgivare, behoven är fortfarande stora i många delar av landet.
    Sen lär man landa ganska snart i om man vill jobba med myndighetsutövning eller inte. Om man vill jobba med barn, vuxna, äldre, missbrukare, funktionsnedsatta eller någon annan grupp där olika typer av insatser och kvalificerade bedömningar behövs.

Jag var nära att söka socionom men valde annat pga ej riktigt kände att jag hade så mycket att ge som jag vet att den inriktningen kan kräva. Av de vänner jag har som gått denna utbildning så har i princip alla gjort tid som socialsekreterare eller biståndshandläggare. En är chef på en sådan enhet idag. En arbetar med familjehem (hos kommun) och där är det uppdelat på utredning och placering, men det kan förstås se olika ut.
    En är kurator på sjukhus och en arbetar med ätstörningar. Så det är väldigt brett. Välkommen till yrket!

• Anonym (M)
    astrid902 skrev 2025-01-20 13:47:53 följande:
    Läser andra terminen just nu så har inte genomfört min VFU än, men funderar på att göra den på någon kommunal verksamhet som ger stöd till vuxna/äldre med funktionsnedsättning (habilitering). 
    Har ni valt inriktning än?
  • Jemp
    astrid902 skrev 2025-01-20 13:30:12 följande:

Möjligt att SYV kan svara på sånt. När jag pluggade drog också kåren ihop en del peppkvällar med yrkesverksamma där sådana frågor platsar bra, om inte kåren själva har koll. Om ni inte har det, så kanske du kan anordna en?
Svar på tråden Socialsekreterare - enda alternativet för nyexad?