Problem med Moccamaster
Vänder mig till Familjelivs kaffeälskare i hopp om råd, för kundservicen hos såväl Moccamaster och butiken jag handlade i var obefintlig.
Har köpt en helt ny Moccamaster Clubline. Körde den för första gången i lördags. Då var vi ett stort sällskap och jag gjorde en full kanna. Kaffet blev supergott, starkt och aromrikt.
Sedan dess har jag gjort en mindre mängd kaffe (tre, fyra koppar) då jag bor ensam och sällan gör mer kaffe än så. Och kaffet har blivit helt odrickbart. Exakt samma dosering, exakt samma sorts kaffe. Det blir otroligt svagt och blaskigt och helt genomskinligt i färgen. Har testat att ändra reglaget för genomströmning (jag har en modell där man ställer in antingen helt öppet reglage, "halvöppet" eller stängt) och det gör ingen som helst skillnad det heller.
Efter lite googlande ser jag en del uppgifter om att Moccamaster bara blir bra om man gör en rejäl mängd kaffe åt gången. Borde man i så fall inte informera om detta från tillverkaren? Bor man ensam gör man knappast 1 liter åt gången.
Moccamasters kundservice säger att det omöjligt beror på själva bryggaren utan kaffet och vattnet. Men som sagt, det är exakt samma kaffe och vatten som blev supergott när jag gjorde en full kanna, men odrickbart på en halv.