• Anonym (Varför)

Varför är högern så hatisk mot vänstern? (Politik)

På den senaste tiden har jag läst mycket ?hat? mot vänstern. Det är vänster- pöbeln, patrask osv.
    Varför är högerväljare så hatiska mot vänsterväljare? Varför måste folk få allt att handla om politik. 

Om man ber folk att visa respekt för anhöriga till någon avliden, är man vänstervriden. 

Om man inte tycker att någon gör ett bra arbete, så är man vänsterpatrask.
    Om man inte har samma åsikt som någon annan, så är man vänsterslödder.
    Jag blir bara så ledsen att folk hela tiden måste trycka ner andra. Jag tycker även att folk är lite dumma i huvudet, när man använder politik för att trycka ner människor.
    Jag har även upplevelsen av att det är mest personer som röstar åt höger, som behöver använda dessa ord som någon slags kränkning.
    Nu tänker säkert någon ?En vänster som gnäller?. 

Det finns inget parti som är ärligt eller håller det som har lovats fullt ut, så jag är verken eller.

• Svar på tråden Varför är högern så hatisk mot vänstern? (Politik)
  • Anonym (Gone)
    Anonym (Varför) skrev 2025-01-19 20:59:08 följande:

På den senaste tiden har jag läst mycket ?hat? mot vänstern. Det är vänster- pöbeln, patrask osv.
    Varför är högerväljare så hatiska mot vänsterväljare? Varför måste folk få allt att handla om politik. 

Om man ber folk att visa respekt för anhöriga till någon avliden, är man vänstervriden. 

Jag blir bara så ledsen att folk hela tiden måste trycka ner andra. Jag tycker även att folk är lite dumma i huvudet, när man använder politik för att trycka ner människor.
    Jag har även upplevelsen av att det är mest personer som röstar åt höger, som behöver använda dessa ord som någon slags kränkning.

Det finns inget parti som är ärligt eller håller det som har lovats fullt ut, så jag är verken eller.

Vänstern beter sig likadant mot högern. Självklart inte alla, men de som syns och hörs mest är oftast de mest respektlösa. 
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Gone) skrev 2025-01-19 21:01:49 följande:
    Vänstern beter sig likadant mot högern. Självklart inte alla, men de som syns och hörs mest är oftast de mest respektlösa. 
    Ok. Då har jag bara missat dessa inlägg på Familjeliv och på FB. Jag har reagerat på att det har varit mycket klankande på vänster, framförallt på FB, på sista tiden.
  • Anonym (Mx)

Jag vet inte om hat är rätt ord, men båda läger kan nog vara fientligt inställda till varandra.

Det känns som att samhället är uppdelat i olika läger med en agenda att följa. Man är lojal mot sin valda sida och har svårt att diskutera frågor ur olika perspektiv på ett konstruktivt sätt.

Min upplevelse är att samhället är mer polariserat än tidigare.

• Anonym (Selection bias)
    Anonym (Varför) skrev 2025-01-19 21:11:40 följande:
    Ok. Då har jag bara missat dessa inlägg på Familjeliv och på FB. Jag har reagerat på att det har varit mycket klankande på vänster, framförallt på FB, på sista tiden.
    Det beror förmodligen på att du är fast i en filterbubbla (de flesta socialamedier tenderar att vara det) och bara ser sånt som stärker de åsikter du redan har.
  • Anonym (Klopp)
    Anonym (Varför) skrev 2025-01-19 20:59:08 följande:

Ja, det klankas nervpå vänstern. 

Fast hatet högerfolk har mot vänster folk är ingenting mot hatet som vänster folk har mot höger folk.

Aldrig hört talas om någon som är höger som sagt upp bekantskapen för att någon röstar vänster, men det omvända är relativt vanligt.
  • Anonym (av)

Därför jag inte skulle diskutera ens något som liknar politik på FL då varje gång har det var en trådstart= jag säger att jag inte håller med = direkt en utskällning för jag är en jävla vänsterhora

• Anonym (Varför)
    Anonym (Selection bias) skrev 2025-01-19 22:04:31 följande:
    Det beror förmodligen på att du är fast i en filterbubbla (de flesta socialamedier tenderar att vara det) och bara ser sånt som stärker de åsikter du redan har.
    Tror du det? Jag skriver aldrig om politik på FB, då det alltid blir tjafs. Jag läser alla dessa vänster- i kommentarsfält på tex Aftonbladet och Expressen. Bla fick jag veta att jag var sosse för att jag bad en kille om att visa respekt för anhöriga till en knivhuggen kvinna. Han hade skrivit något liknade, Nu är väl vänsterpatrasket nöjda, då kom en kvinna in och påstod att jag var sosse. Om man är en sosse för att man vill visa respekt, så är jag en sosse. Men jag är ganska säker på att fler kriterier ska till för det.
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Klopp) skrev 2025-01-19 22:08:08 följande:

Fast hatet högerfolk har mot vänster folk är ingenting mot hatet som vänster folk har mot höger folk.

Aldrig hört talas om någon som är höger som sagt upp bekantskapen för att någon röstar vänster, men det omvända är relativt vanligt.
    Det har jag inte hört talas om tidigare. Finns det folk som säger upp bekantskapen pga politiska åsikter? Jag tycker det är löjlig. Jag har dock inte hört talas om det tidigare.
  • Anonym (Gone)
    Anonym (Klopp) skrev 2025-01-19 22:08:08 följande:

Det kan jag bekräfta är sant. Bara att jag är kompis med en kille som röstar på Sverigedemokraterna (han är halviranier och bisexuell om det har någon relevans) fick mina vänster-"kompisar" (de mest extremt vänster) att bryta kontakten med mig och blänga surt om vi går förbi varandra på stan. "Antingen väljer du honom eller oss", var ultimatumet. Det var inte svårt att välja honom då, inte för att jag själv är sd-are utan för att jag inte orkar med människor med sån där pöbelmentalitet. Men jag insåg i efterhand att jag inte gick miste om något, det var så mycket drama och gnäll från deras sida att livet blev lugnare efter att de lämnat mitt liv. Numera undviker jag extremt politiska människor.
  • Anonym (P)
    Anonym (Selection bias) skrev 2025-01-19 22:04:31 följande:
    Och det förekommer inte på högersidan?

Tillåt mig skratta. 
Svar på tråden Varför är högern så hatisk mot vänstern? (Politik)