• Anonym (Hjälp)

Tonåring - psykisk ohälsa - hemmasittare

Min fjortonåring hade ett på många sätt riktigt jobbigt år förra året vilket har lett till psykisk ohälsa (social fobi och sannolikt depression). Vi skickas runt i vården och veckorna blir månader. Han har fått anpassad skolgång men tar sig sällan till skolan. Tar inga egna initiativ till att gå utanför rummet. Allt blir tjat, att komma ut och få frisk luft, att läsa en bok i stället för sitta vid datorn, att äta, att duscha och vår relation har blivit urusel. 

Vi behöver hjälp med mer än de medicinska. Med hur vi skapar någon sorts rutiner. Pappan och jag är skilda och även om vi kommer överens okej lever vi väldigt olika liv och har olika syn på saker.

Av bup fick jag rådet att vända mig till soc men har hört mycket dåligt om dem. Men jag har egentligen inte några andra alternativ. 

Vad gör man i en sån här situation? Jag ser sonens liv krympa till nästan ingenting. 

Och snälla - gör inte denna tråd till att handla om varför unga blir hemmasittare eller att det bara är att köra ungen till skolan. Det finns en massa saker som hänt som är orsaken till varför vi är där vi är men som jag inte tänker skriva om.

• Svar på tråden Tonåring - psykisk ohälsa - hemmasittare
  • Anonym (Mamma)

För att göra en väldigt lång historia kort så var min dotter i en liknande situation för 1,5år sedan (men hon lider även av inslag av autism och adhd). Hon mår nu bättre och är tillbaka i skolan men det har verkligen inte varit enkelt! Det som hade störst effekt var 1. antidepressiv medicin 2. att vi följer henne till skolan varje morgon och överlämnar henne till lärare där 3. lärde oss om hur social fobi fungerar med undvikanden och hur man trappar upp det sociala (de flesta behöver nog stöd från psykolog under processen).

• Anonym (Mamma)

Glömde en viktig sak: att tidsbegränsa konflikterna! Lätt att hamna i att man är irriterad, arg och frustrerad 24/7. Det är rimligt att visa affekt i några timmar men sen blir det ett normaltillstånd och tonläget/tjatet förlorar effekt. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-19 16:29:55 följande:

För att göra en väldigt lång historia kort så var min dotter i en liknande situation för 1,5år sedan (men hon lider även av inslag av autism och adhd). Hon mår nu bättre och är tillbaka i skolan men det har verkligen inte varit enkelt! Det som hade störst effekt var 1. antidepressiv medicin 2. att vi följer henne till skolan varje morgon och överlämnar henne till lärare där 3. lärde oss om hur social fobi fungerar med undvikanden och hur man trappar upp det sociala (de flesta behöver nog stöd från psykolog under processen).

Varifrån fick ni stöd? Det känns som om vi bara bollas runt. Ingen ser helheten. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-01-19 18:07:24 följande:
    Varifrån fick ni stöd? Det känns som om vi bara bollas runt. Ingen ser helheten. 
    Psykolog på vc, akuttider på bup samt många möten med skolan och daglig kontakt med mentorn i skolan
  • Anonym (nu)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-01-19 08:52:47 följande:
    Tonåring - psykisk ohälsa - hemmasittare

Min fjortonåring hade ett på många sätt riktigt jobbigt år förra året vilket har lett till psykisk ohälsa (social fobi och sannolikt depression). Vi skickas runt i vården och veckorna blir månader. Han har fått anpassad skolgång men tar sig sällan till skolan. Tar inga egna initiativ till att gå utanför rummet. Allt blir tjat, att komma ut och få frisk luft, att läsa en bok i stället för sitta vid datorn, att äta, att duscha och vår relation har blivit urusel. 

Vi behöver hjälp med mer än de medicinska. Med hur vi skapar någon sorts rutiner. Pappan och jag är skilda och även om vi kommer överens okej lever vi väldigt olika liv och har olika syn på saker.

Av bup fick jag rådet att vända mig till soc men har hört mycket dåligt om dem. Men jag har egentligen inte några andra alternativ. 

Vad gör man i en sån här situation? Jag ser sonens liv krympa till nästan ingenting. 

Och snälla - gör inte denna tråd till att handla om varför unga blir hemmasittare eller att det bara är att köra ungen till skolan. Det finns en massa saker som hänt som är orsaken till varför vi är där vi är men som jag inte tänker skriva om.

Min dotter har varit i en liknande situation sedan ca två år tillbaka men börjar nu komma tillbaka. Den första tiden låg hon mest i sängen och stirrade in i väggen, ville absolut inte gå ut, ville ingenting.

Vi har fått hjälp av psykolog och viss hjälp av skolan. Men det stora jobbet har vi föräldrar gjort (dock på inrådan från psykologen). Det var viktigt att få henne ut ur rummet och bryta isoleringen som höll henne fast i depressionen och ångesten. 

Det vi gjorde vara att på alla sätt locka ut henne ur rummet och ut ur huset. I början var det shopping som fick henne ur huset, vi gick i affärer, köpte lite saker, sen hem och vila. Samma sak nästa dag, lite affärer, en fika. Vi åkte också bil en massa, åkte unt i våra kvarter, lyssnade på musik, kollade runt, och då började hon prata och jag lyssnade.

Det hände att vi tvingade henne ut, för vi visste att när vi väl var iväg så var det okej. 

Så höll vi på i nästan ett år, och därefter började hon bli lite mer självgående i att komma ut. Kunde börja föreslå saker att göra, ville gå promenader, började träna lite hemma. Började vara lite glad ibland.

Vi kopplade inte något av detta till skolan eller som belöning, utan shopping, fika och åka bil var det vi gjorde, oavsett hur dagen sett ut i övrigt. Efter nästan ett år hemma från skolan så började hon gå i skolan igen, inte alla dagar, inte hela dagar, men en start. Och hon mår allt bättre, är gladare, har mer eget driv, vill något. Depressionen är till 90% över. 

Om din son inte vill duscha eller orkar ha andra vardagliga rutiner så skulle jag släppa den biten just nu, det kan komma sen. Och fokusera istället på nåt han gillar, och engagera dig i det. Gillar han dataspel, sitt med honom och spela, fråga vad han gör, försök spela själv, skapa kontakt (även om du tycker att det är skittråkigt). Minst nån timme per dag av sån aktivitet med dig.

Om det finns annat han gillar, gör det. Gör det med honom, sitt där, gå med honom, var där, sök kontakt. Köp favoritmaten, och lite fika, gör en liten guldkant på dagen som är som en mörk avgrund för honom. Ge honom mat på sängen så att han äter även om han inte kommer till matbordet.

Berätta för honom att det kommer att bli bättre, att det som är just nu inte kommer att vara för alltid. Att du finns där, du är kvar. Att detta är tufft, men han kommer att ta sig igenom det, och att du är med honom på vägen. 

Och se till att du själv får nåt stöd, att stötta sitt barn i en sån här period är otroligt tungt, och man blir urlakad av oro och alla möten med mera. Och även om pappan inte gör samma som du, eller tänker som du, gör detta ändå. En del av tiden är ändå bättre än inget alls. 
  • Anonym (S)

Förutom att få stöd från familj, skola, socialen och vården måste man ta bort dator och mobil tills barnet går i skola och har fungerande rutiner. Barnet ska inte kunna isolera sig på sitt rum med dator och mobil. Förstår inte varför man tillåter det.

• Anonym (Pappa)

Har vissa erfarenheter från min dotter. Oro, ångest, som spillde över i en "ovilja" att gå till skolan (måndagssjuka, ont i magen, diffusa fysiska problem). Skapade mycket frustration hemma initialt, diverse fysiska utredningar om allergier, intoleranser - inget av det gav något. 

Tillslut BUP. Bra hjälp. Vilket gav effekt tämligen fort. Dottern fick "verktyg" för att hantera sin oro, ångest.

Ett antal år senare så hamnade vi där igen. Denna gång så kliade sig BUP i huvudet och vi hamnade hos soc. 

Man kan säkerligen säga mycket om soc. Ja, mina erfarenheter är inte enkom positiva (!). MEN gången är ju den att det kan, blir, en utredning och den kan leda till att man blir beviljad en insats. I vårt fall, samtalsstöd. Och det hanterar inte "soc" utan andra "resurser" inom kommun. Så, jag tycker nog inte att man skall vara för "negativ" till "soc"....

Tänk. Det handlar om ens barn, och dess välmående. Det är inte fel att söka hjälp...

Någon ovan skrev SSRI-läkemedel. Det kan säkerligen funka för många. MEN personligen så tycker jag att man bör ha ingångsläget att "det räcker inte med en tablett" och så är allt bra och luktar jordgubbe - utan att man måste jobba på fler fronter. Samtalsstöd slår jag ett hårt slag för, och det kan behövas under en "längre" tid. Kanske både för "tonåringen" och för "föräldrarna". Se över rutiner, metoder, hitta "verktyg". 

Hoppas att det löser sig.

Svar på tråden Tonåring - psykisk ohälsa - hemmasittare