Anknytningsmönster
Finns där någon mer som har erfarenhet av våra anknytningsmönster i förhållande, som skulle vilja dela med sig? väldigt gärna från en mans perspektiv, men även från er kvinnor om ni kan relatera.Det är först de senaste halvåret som jag fått upp ögonen för detta och förstod att min sambo har en otrygg undvikande anknytning. Jag i min tur har en mer ambivalent. Ni som är pålästa vet med andra ord hur "bra" vi egentligen passar ihop....
Väldigt kortfattat så är våra problem idag kommunikation och vårt sexliv.. Vi har varit tillsammans i 2 1/2 år och i över 1 1/2 år har det bara blivit sämre. När jag först märkte att han gick in på toaletten och runkade, frågade jag honom varför, och genom tiden har anledningarna varit dessa:
Jag valde att runka för det känns som att jag är på dig för mycket.
Jag har ingen sexlust.
Jag måste börja träna igen, då ökar nog min sexlust.
Jag kan inte pga dåligt självförtroende.
Någonstans tror jag inte att Du vill.
Jag får panikångest och kan inte få upp den.
Jag har prestationsångest så det låser sig och jag blir inte hård.
Även om jag runkar och kommer så är den slak.
Det senaste var ".. Det handlar om känslor.
"Vi hade kunnat gå upp och ha sex nu direkt och de hade förmodligen gått, men jag kan inte vara närvarande emotionellt, vilket är de du behöver och jag kan inte ge dig de nu."
Jag vill klargöra att jag aldrig varit emot varken att tillfredsställa sig själv eller porr, men idag är jag, för idag är det endast porr och runkande som finns, han väljer aldrig mig, och då menar jag aldrig.
Jag bad honom att åtminstone ge mig den respekten och låta bli när jag är hemma, vilket han har lovat, men om dom bubblorna på vattenytan i toaletten är vad jag tror, så ljuger han mig rakt upp i ansiktet. Det gör så ont.. och det har gått så lång tid utan att han faktiskt visar att han försöker och kämpar, jag har en sån brutal ångest inombords och jag vet inte hur jag ska övervinna den, hur jag ska kunna acceptera och må bra när han spanar in andra att runka till istället för att vara med mig.. och dessutom ljuger för mig. Prata med mig vill han inte heller, han skulle aldrig få för sig att tex ta min hand och säga "du.. nu löser vi detta" ..aldrig.
Snälla.. hjälp mig att förstå från någon som varit/är i samma situation, på någon av sidorna..