Tipstråd billig, näringsriktig mat
Halloj!
Tänkte att det kunde vara roligt - och väldigt bra och användbart - att dra igång en tråd där vi delar recept på god, billig och näringsriktig mat.
Jag börjar! 😊
Halloj!
Tänkte att det kunde vara roligt - och väldigt bra och användbart - att dra igång en tråd där vi delar recept på god, billig och näringsriktig mat.
Jag börjar! 😊
Svarar för att kunna lägga upp recept senare. Vad jag anser om TS första bidrag låter jag vara osagt.
Kul, TS! Var kommer bilden ifrån? Och vad anser du vara billigt och näringsrikt? Jag ställer mig tveksam till ditt recept, dyra champinjoner (frysta är billigare), och 1,5 dl ketchup? Det är dessutom alldeles för snåla portioner med bara ca 45 g spaghetti och 65 g färs per portion? Inte konkstigt om det blir billigt då, det är ju inte normalportion direkt.
Själv äter jag åt lågkolhydrat/LCHF-hållet pga diabetes. Det är lite dyrare så klart men jag har recept som landar under 30 kr/portion, som är min vardagsmat.
Följer
Jag följer också.
Champignoner på burk, urk! Och inte mycket näring.
Ketchup, urk! Och inte mycket näring.
Vetemjöl, varför? Och inte mycket näring.
Bara salt som krydda? Urk.
Skulle eventuellt laga detta när hell freezes over.
Champignoner på burk, urk! Och inte mycket näring.
Ketchup, urk! Och inte mycket näring.
Vetemjöl, varför? Och inte mycket näring.
Bara salt som krydda? Urk.
Skulle eventuellt laga detta när hell freezes over.
Kålpudding, finns bra recept på internet. Tillsätt pressad vitlök och mejram dessutom, snåla inte på svartpeppar. Gott med gräddsås till men behövs inte, servera med lingonsylt. För variation, lägg till hyvlade morötter, kapris och eller surkål i blandningen.
Chili con carne. Recept finns på internet men tillsätt dessutom kidneybönor, svarta bönor, linser, cannellinibönor. Tre gånger så mycket vitlök som det står i receptet, en köttbuljongtärning, chilipulver, chiliflakes, paprikapulver. Skippa majskorn, inte mycket näring i det.
Stek små bitar av kyckling. Stek lök, vitlök och vitkål. Stek röd paprika, morötter. Blanda allt, tillsätt vita bönor utan tomatsås, bambuskott, några färska tomater eller lite krossad tomat, kokosmjölk, massor av curry, vitlök, ingefära, lite paprikapulver, lite sambal.
Var är dina recept?
Låter gott men familjen hade högprotesterat och gått hungriga. Vem äter 45 g spagetti? Det är ju inte en sen portion. Och 60 gm färs per person?
Låter gott men familjen hade högprotesterat och gått hungriga. Vem äter 45 g spagetti? Det är ju inte en sen portion. Och 60 gm färs per person?