• Anonym (TS)

    Autism för brett?

    Hörde ett inslag på Nyhetsmorgon imorse med en pappa som hade ett barn med autism och intellektuell funktionsnedsättning. Om jag tolkade honom rätt så är den nya diagnos där Aspergers och autism klumpats ihop dåligt. 

    Jag har hört liknande diskussioner tidigare. Föräldrar som gått på utbildning och utbildningen handlar om barn med intellektuell funktionsnedsättning och autism. En mamma sitter då där med en tonåring som är högpresterande i skolan, är intensiv, påläst och har svårt med nära relationer för att den inleder alla samtal med en liten föreläsning om vad månens egentliga funktion är eller ingående detaljer av en motor, som blir ledsen och besviken när andra drar sig undan Och inte förstår varför. Föreläsaren pratar däremot om tonåringar som dunkar huvudet i golvet så att blodet sprutar. Som leker med sin egna avföring och bara vill studsa med en boll och inte har ett verbalt tal.

    Är diagnosen idag för bred? Där man inte tydligt kan säga vilka svårigheter och utmaningar ens egna barn har med ETT ord utan behöver förklara. 

    Jag skulle egentligen inte vilja säga att någon diagnos är enklare än den andra. För tjejen som håller föreläsningar för folk och liksom har monologer till människor i sina försök till kontakt så blir det ju väldigt plågsamt att ligga teoretiskt på en hög nivå men ha ett behov av umgänge men enbart bli dissad för den personen uppfattas som konstig. Den kanske lider på ett helt annat sätt än personen som leker med sin avföring och studsar med sin boll. 


    Samhället ställer trots allt högre krav på tjejen som håller monologer, hon ska ha ett jobb, försörja sig som alla andra, gå i vanlig skola och så vidare. Andra med en intellektuell funktionsnedsättning har ju lättare att få anpassad skola, det finns inget krav på lönearbete, det finns gruppbostad och dygnet runt vård. 


    Det är liksom inte att någon variant är bättre. 

  • Svar på tråden Autism för brett?
  • Anonym (Nä)

    Nä, de kan gärna kalla allt det där för autism. Nästa fråga blir, hur yttrar sig detta för individen. Där spelar det ingen roll om du snittar ner det i smådiagnoser för upplevelsen är ändå väldigt olika.

    Jag förstår det som att man vill klumpa ihop allt eftersom det finns någon slags gemensam nämnare i bakomliggande orsaker.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Nä) skrev 2025-01-18 20:55:05 följande:

    Nä, de kan gärna kalla allt det där för autism. Nästa fråga blir, hur yttrar sig detta för individen. Där spelar det ingen roll om du snittar ner det i smådiagnoser för upplevelsen är ändå väldigt olika.

    Jag förstår det som att man vill klumpa ihop allt eftersom det finns någon slags gemensam nämnare i bakomliggande orsaker.


    Utmaningen är ju när det kommer till utbildning och föreläsningar. Många har ju bilden av att folk med autism inte är utåtriktade och älskar att prata med folk. Det finns massor med människor med autism som gillar att prata, med nära, främlingar och alla möjliga. Medan andra pratar inte med någon
  • Anonym (Giro)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-18 19:40:55 följande:
    Autism för brett?

    Hörde ett inslag på Nyhetsmorgon imorse med en pappa som hade ett barn med autism och intellektuell funktionsnedsättning. Om jag tolkade honom rätt så är den nya diagnos där Aspergers och autism klumpats ihop dåligt. 

    Jag har hört liknande diskussioner tidigare. Föräldrar som gått på utbildning och utbildningen handlar om barn med intellektuell funktionsnedsättning och autism. En mamma sitter då där med en tonåring som är högpresterande i skolan, är intensiv, påläst och har svårt med nära relationer för att den inleder alla samtal med en liten föreläsning om vad månens egentliga funktion är eller ingående detaljer av en motor, som blir ledsen och besviken när andra drar sig undan Och inte förstår varför. Föreläsaren pratar däremot om tonåringar som dunkar huvudet i golvet så att blodet sprutar. Som leker med sin egna avföring och bara vill studsa med en boll och inte har ett verbalt tal.

    Är diagnosen idag för bred? Där man inte tydligt kan säga vilka svårigheter och utmaningar ens egna barn har med ETT ord utan behöver förklara. 

    Jag skulle egentligen inte vilja säga att någon diagnos är enklare än den andra. För tjejen som håller föreläsningar för folk och liksom har monologer till människor i sina försök till kontakt så blir det ju väldigt plågsamt att ligga teoretiskt på en hög nivå men ha ett behov av umgänge men enbart bli dissad för den personen uppfattas som konstig. Den kanske lider på ett helt annat sätt än personen som leker med sin avföring och studsar med sin boll. 


    Samhället ställer trots allt högre krav på tjejen som håller monologer, hon ska ha ett jobb, försörja sig som alla andra, gå i vanlig skola och så vidare. Andra med en intellektuell funktionsnedsättning har ju lättare att få anpassad skola, det finns inget krav på lönearbete, det finns gruppbostad och dygnet runt vård. 


    Det är liksom inte att någon variant är bättre. 


    Bra med bred diagnos då det får folk att generalisera mindre och inse att med eller utan diagnos så är människor främst individer.
  • Anonym (M)

    Nja autism delas ju upp i tre olika nivåer beroende på graden av stöd personen behöver också, sen är denna uppdelning också kritiserad eftersom en del anser bl.a. att den antyder att en person med autism nivå 1 är "mindre autistisk" än en person med nivå 2 eller 3. Jag vet inte, jag tycker ju att det inte är riktigt vad indelningen säger, bara hur mycket stöd man behöver och alltså hur väl man hanterar de svårigheter man har, inte vilka svårigheter man faktiskt har. 

    Sen buntar du ihop if (intellektuell funktionsnedsättning) med autism, de är ju två olika diagnoser även om det inte är helt ovanligt med en kombination av de båda, men den som har båda har ju sannolikt också större svårigheter än en person med endast den ena. Och oavsett diagnos när det kommer till npf skiljer sig ju mycket i vilka svårigheter en person har, så oavsett så måste man ju utgå från individen i första hand inte diagnosen.

    Diagnosen är egentligen bara en hjälp för att förstå vissa beteenden och/eller svårigheter inte en manual för hur en person är. Det är inte som en sjukdom som är väldigt specifikt, det är en DEL av den man är, men man är ju så mycket mer. Därför är det svårt att göra diagnoserna snävare för det är just en del av individen och finns därför många olika kriterier som kan variera i grad. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Giro) skrev 2025-01-18 21:04:47 följande:
    Bra med bred diagnos då det får folk att generalisera mindre och inse att med eller utan diagnos så är människor främst individer.
    Även om detta innebär att sönderstressade föräldrar ska gå på föreläsningar och utbildningar deras barn är högpresterande och hög en mycket hög begåvning och föreläsaren eller andra föräldrar som deltar på utbildningen pratar om autism och intellektuell funktionsnedsättning och där alla samtal handlar om anpassad skola och bildstöd för varje moment i livet. 
  • Anonym (h)

    Jag har lite svårt att följa detta. En mamma som är på en utbildning där hennes barn inte passar perfekt i vad föreläsarna tar upp? Ja då är det hennes fel för att inte kollat detta eller så är hon intresserad av autism som brett. Det var inte direkt som att tidigare diagnosmodell gjorde det enklare i såna fall.


    Det finns vissa stödinsatser för ASD grad 1 även om jag kan säga att det inte fungerar perfekt. Finns många med ASD grad 1 som föreläser om sina problem irl och online som man kan få information om hur det är att leva med autism av. Att alla autister är osociala trodde jag vi kommit över...

  • Anonym (h)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-18 21:10:36 följande:
    Även om detta innebär att sönderstressade föräldrar ska gå på föreläsningar och utbildningar deras barn är högpresterande och hög en mycket hög begåvning och föreläsaren eller andra föräldrar som deltar på utbildningen pratar om autism och intellektuell funktionsnedsättning och där alla samtal handlar om anpassad skola och bildstöd för varje moment i livet. 
    Ingen tvingar föräldrar att gå på fel utbildningar. Anpassningar i skola och bildstöd kan ha fördelar även med ASD 1 såatt...
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2025-01-18 21:10:23 följande:

    Nja autism delas ju upp i tre olika nivåer beroende på graden av stöd personen behöver också, sen är denna uppdelning också kritiserad eftersom en del anser bl.a. att den antyder att en person med autism nivå 1 är "mindre autistisk" än en person med nivå 2 eller 3. Jag vet inte, jag tycker ju att det inte är riktigt vad indelningen säger, bara hur mycket stöd man behöver och alltså hur väl man hanterar de svårigheter man har, inte vilka svårigheter man faktiskt har. 

    Sen buntar du ihop if (intellektuell funktionsnedsättning) med autism, de är ju två olika diagnoser även om det inte är helt ovanligt med en kombination av de båda, men den som har båda har ju sannolikt också större svårigheter än en person med endast den ena. Och oavsett diagnos när det kommer till npf skiljer sig ju mycket i vilka svårigheter en person har, så oavsett så måste man ju utgå från individen i första hand inte diagnosen.

    Diagnosen är egentligen bara en hjälp för att förstå vissa beteenden och/eller svårigheter inte en manual för hur en person är. Det är inte som en sjukdom som är väldigt specifikt, det är en DEL av den man är, men man är ju så mycket mer. Därför är det svårt att göra diagnoserna snävare för det är just en del av individen och finns därför många olika kriterier som kan variera i grad. 


    Väldigt många pratar om sina barn med autism utan att berätta tydligt att det handlar om intellektuell funktionsnedsättning också. 


    Yrkesmässigt har jag tagit emot uppdrag med barn och ungdomsgrupper för personer med autism och arbetsgivaren säger att dom jag ska jobba med är autistiska. Visar sig att dom har intellektuell funktionsnedsättning också som arbetsgivaren inte sagt något om. Jag har t o m blivit anklagad för att jag ska ha ljugit när jag fått jobb då jag har utbildning inom autism och jobbat massor med målgruppen men eftersom jag inte har kunskap om intellektuell funktionsnedsättning och inte har vana av den målgruppen måste jag ljugit. 


    Det skapar ju alltså ett problem när folk har olika uppfattningar om vad det är. 

  • Anonym (Nä)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-18 20:59:23 följande:
    Utmaningen är ju när det kommer till utbildning och föreläsningar. Många har ju bilden av att folk med autism inte är utåtriktade och älskar att prata med folk. Det finns massor med människor med autism som gillar att prata, med nära, främlingar och alla möjliga. Medan andra pratar inte med någon
    Jo, men då är det väl ett bra steg att visa bredden istället? Normalisera det hela lite.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nä) skrev 2025-01-18 21:16:41 följande:
    Jo, men då är det väl ett bra steg att visa bredden istället? Normalisera det hela lite.
    Har folk tid med att förstå denna bredd? Väldigt många inom vården, skolan och liknande som är specialiserade på detta har väldigt tydligen bilder av vad autism är utifrån den målgruppen dom jobbat med. T o m på universitetet så har föreläsare uttryckt att personer med autism har inte vanliga arbeten utan går på daglig verksamhet och att det är ytterst sällsynt att dom kan ha ett vanligt lönearbete? om det är proffsen På universiteten som säger detta så säger det ju något om variationen. 

    Många gånger sitter folk med en specifik målgrupp. Det är lite skillnad att jobba med avhopparverksamhet för gängkriminella som har autism och personer som bor på gruppbostad, inte har ett verbalt språk, som har en intellektuell funktionsnedsättning och bara stirrar in i väggen?. Det blir ju två helt olika beskrivningar av autism?.
Svar på tråden Autism för brett?