• Anonym (Duktig)

Duktig som är sig själv

Jag har ADHD, har problem med impulskontroll och får ofta höra av folk att jag är så häftig. Jag går min egna väg, gör som jag själv vill, är mig själv?

Tillåt mig att le. Jag har inte vaknat upp en morgon och tänkt att jag ska vara mig själv. Och det märkliga är att många med samma diagnos som mig får höra att det är så häftigt att vi är oss själva. 

Frågan är om inte andra människor är sig själva. Om någon med typ en diagnos springer runt på en extremt unik mössa och en propeller på ryggen så får den beröm för att vara sig själv. Men helt seriöst, hur många vill springa runt med en propeller på ryggen? Känner andra människor sig begränsade av att inte VÅGA bära detta. 

Det känns som att uppfattningen är att normalbefolkningen som inte är extrema, gränslösa och liknande förställer sig. Jag har svårt att känna detta. Jag tror faktiskt folk går med en svart jacka just går i svart för att dom vill ha svart, inte för att dom egentligen velat ha chockrosa men inte vågar. 

Blir väl ändå märkligt om att vara sig själv innebär att vara gränslös? Jag är inte mig själv för att jag är modig, jag är bara gränslös och omedveten om att andra tycker att det är konstigt att gå i färgglada kläder och saknar impulskontroll till att inte avbryta folk som pratar. Som inte har förmågan att vara tyst om jag upplever att någon blir kränkt. 

Att jag valt ett unikt yrke och inte sitter på ett traditionellt kontor handlar ju om att jag inte kan bete mig i den miljön, inte att jag är modig som valt det jag gjort? och dom som sitter på ett enligt mig trist kontor gör inte detta för att dom inte vågar vara sig själva? 

Vad är era tankar? 

• Svar på tråden Duktig som är sig själv
  • asdfgh

Jag skulle tro att det är en blandning (detta kommer från personen med rosa hår). När jag var yngre ville jag färga håret i alla möjliga färger men vågade inte.

Jag jobbar hemifrån till nästan 100% men de få dagar jag är på kontoret väljer jag inte min batikfärgade favvo-tisha med en ironisk text, jag väljer nedtonat.

Det finns folk som verkligen trivs med att följa "mallen" men jag tror att många känner att de måste anpassa sig och då är de avundsjuka på de som inte gör det. Personligen försöker jag kompromissa. Min favvo-tisha stannar hemma, men jag går inte till kontoret i klänning och strumpbyxor för det. Det gäller inte bara kläder/utseende utan jag är personen som sticker ut lite även personlighetsmässigt.

• Anonym (Duktig)
    asdfgh skrev 2025-01-18 16:57:36 följande:

Jag skulle tro att det är en blandning (detta kommer från personen med rosa hår). När jag var yngre ville jag färga håret i alla möjliga färger men vågade inte.

Jag jobbar hemifrån till nästan 100% men de få dagar jag är på kontoret väljer jag inte min batikfärgade favvo-tisha med en ironisk text, jag väljer nedtonat.

Det finns folk som verkligen trivs med att följa "mallen" men jag tror att många känner att de måste anpassa sig och då är de avundsjuka på de som inte gör det. Personligen försöker jag kompromissa. Min favvo-tisha stannar hemma, men jag går inte till kontoret i klänning och strumpbyxor för det. Det gäller inte bara kläder/utseende utan jag är personen som sticker ut lite även personlighetsmässigt.

Ja alltså jag sticker nog ut personlighetsmässigt och får beröm för detta. Men jag ser det inte som något imponerande 
  • Anonym (Auspex)

Man bryr sig mindre med ålder också, då blir det lättare för många att "vara sig själva".

Köpte en kort kjol idag, jag är 50+ men det skiter jag i för jag har snyggast ben på hela min arbetsplats och jag blir glad av att se min figur i spegeln.

• Bits1975
    asdfgh skrev 2025-01-18 16:57:36 följande:

Jag har ADD, och har kämpat hela livet med att klä mig normalt och följa normen, med varierande resultat, och det har tagit massa energi varje sekund. Precis som du skriver finns det människor som känner att de måste anpassa och därför blir imponerade när de ser någon som klär sig i det den själv vill eller vågar säga ifrån. 
  • Anonym (Duktig)
    Bits1975 skrev 2025-01-18 19:45:39 följande:
    Jag har ADD, och har kämpat hela livet med att klä mig normalt och följa normen, med varierande resultat, och det har tagit massa energi varje sekund. Precis som du skriver finns det människor som känner att de måste anpassa och därför blir imponerade när de ser någon som klär sig i det den själv vill eller vågar säga ifrån. 
    För mig finns det inget alternativ än att vara avvikande då jag saknar impulskontroll. Provat alla mediciner och behandlingar. Inte ens att springa 2 mil om dagen gjorde någon skillnad på mina impulser. 
  • asdfgh
    Anonym (Duktig) skrev 2025-01-18 19:49:47 följande:
    För mig finns det inget alternativ än att vara avvikande då jag saknar impulskontroll. Provat alla mediciner och behandlingar. Inte ens att springa 2 mil om dagen gjorde någon skillnad på mina impulser. 
    Men det ändrar ju inte att det finns folk som önskar att de vågade bryta normerna. För dig är det kanske inte ett val, men de önskar att de kunde/vågade.

Tänk dig att du bor i ett hus med enorm trädgård, massor med fruktträd etc. Du ser gräsmattan som behöver klippas, träden som behöver beskäras, frukten som behöver tas om hand. Personen som bor i lägenhet ser friheten, att kunna fira midsommar med långbord i trädgården. 
Svar på tråden Duktig som är sig själv