Abortlagen i Polen
Jag hörde att Polen ska förbjuda Abort. Eller? Vad tycker ni om det? Ska man göra det i Sverige?
Marta tvingades lämna Polen ? för att göra abort: ?Rädd för mitt liv?
Marta fick lämna Polen för att göra abort ? kritiserar Tusk
Jag hörde att Polen ska förbjuda Abort. Eller? Vad tycker ni om det? Ska man göra det i Sverige?
Marta fick lämna Polen för att göra abort ? kritiserar Tusk
Förkastligt. Nej, det tycker jag inte att man ska förbjuda i Sverige.
Inget nytt att Polen har problem med kvinnors rättigheter. Självklart ska vi inte följa efter...
Vad har det med kategorien Adopterad/vuxen att gora?
Abort om mammans liv är i fara eller om graviditeten är ett resultat av kriminalitet, som våldtäkt eller incest, är väl bra.
Ar incest kriminellt i Sverige? Det borde det vara,
Det är tyvärr sant.
Från 2020 kan man göra abort i Polen endast i två fall:
1. När graviditeten utgör ett hot mot den gravida kvinnans liv.
2. Om graviditeten är effekten av våld. (endast fram till vecka 12)
Högerparti vill ha totalförbud mot abort och det finns visa planer att straffa kvinnor som gör abort utomlands.
I praktiken finns det total förbjud.
Vid våldtäkt brukar det ta för många veckor innan kvinna gör polisanmälan och ofta orkar inte gå psykiskt genom polisundersökning.
Jag har hört massor av historier där polisen skyllde på kvinnas klädsel, nattvistelse utomhus eller alkoholpåverkan.
Om det gäller kvinnans liv som är i fara, då finns det många fall att det dröjer på beslutet eller förminskar man problemet.
Det finns många fall där kvinnor fick föda barn utan hjärna som dör direkt efter.
Flera kvinnor har dött i senaste 4 år på grund av sepsa när har de fått vänta tills de föder själva ett foster som har redan dött.
Dagens efter piller skrivs ut på recept och en läkare har rätt att skriva inte ut det om det krocka med hens religiösa åsikter.
Apotekare har rätt att sälja inte p-piller på grund av sina religiösa åsikter. Det händer väldig sällan, men har hänt. Folk som bor i östra Polen brukar ha striktare åsikter.
Trotts att över 50% av befolkningen st för abort, regeringen struntar i det.
Så kan det vara när man lämnar över makt till högerpartier.
Jag är från Polen och skäms för mitt hemland och känner sorgen över alla utsatta kvinnor.
Alla kvinnor ska ha rätt att bestämma över sitt krop!
Förbjud av abort gör inte att man gör inga aborter i landet. Man gör bara inte säkra aborter.
Om det gäller abort på grund av fosterskador, det är otrolig många som tycker att det är oetisk. Dessa kvinnor i Polen har varken psykologisk eller finansiell hjälp. Oftast är lämnat av barnets pappa, barnets tillstånd låter inte jobba heltid eller inte alls och de måste kämpa varje dag för att klara dyra rehabiliteringa, läkemedelsbehandling och vardagliga utgifter så länge barnen lever.