• Anonym (Fundersam)

Utgång som eskort

För en tid sedan upptäckte jag att mitt namn, ålder och adress hade hängts ut på en sida för eskorter. 

Jag kontaktade polisen, men fick veta att inget kunde göras, eftersom det var en sida i Spanien som fått tag i mina uppgifter på Facebook. Hade det skett i Sverige hade dom kunnat ingripa eftersom det inte är lagligt i Sverige på något plan.

Det har blivit ett problem, som inte många känner till, men en del drabbas av. Polisen sa att det varit en särskilt problem på Facebook. 

Jag upptäckte detta genom att googla mig själv. Kontaktade Google i Sverige och bad dom om hjälp att ta bort sökträffen. Men fick flera nonchalanta svar tillbaks att det enligt dom inte fanns skäl för det, eller något som stred mot deras policy. 

Hur är detta ens möjligt? 

• Svar på tråden Utgång som eskort
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-01-17 20:58:19 följande:
    Utgång som eskort

För en tid sedan upptäckte jag att mitt namn, ålder och adress hade hängts ut på en sida för eskorter. 

Jag kontaktade polisen, men fick veta att inget kunde göras, eftersom det var en sida i Spanien som fått tag i mina uppgifter på Facebook. Hade det skett i Sverige hade dom kunnat ingripa eftersom det inte är lagligt i Sverige på något plan.

Det har blivit ett problem, som inte många känner till, men en del drabbas av. Polisen sa att det varit en särskilt problem på Facebook. 

Jag upptäckte detta genom att googla mig själv. Kontaktade Google i Sverige och bad dom om hjälp att ta bort sökträffen. Men fick flera nonchalanta svar tillbaks att det enligt dom inte fanns skäl för det, eller något som stred mot deras policy. 

Hur är detta ens möjligt? 

Det blev fel i rubriken. Skulle stå ? uthängd?, inte ? utgång?.
  • Tukt

Rimligen är det väl någon som vill jävlas med dig. 

• Anonym (M)

GDPR-förordningen gäller ju i hela EU. Det är inte tillåtet att publicera ditt namn och din adress på en webbplats utan ditt godkännande. 

Kan du kontakta spanska polisen?

Jag skulle börja med att kolla om det går att kontakta eskortsajten på något vis och skriva till dem att du har kontaktat polisen (ljug lite här) och att de enligt GDPR (citera gärna från förordningen) inte har rätt att publicera dina personuppgifter utan tillåtelse. 

Skriv att svenska polisen undersöker ärendet och kommer att kontakta den spanska polisen. Ljug fritt!

Jag har hittat på sådant i andra sammanhang och det brukar räcka med det för att uppgifter ska plockas ner. 

Jag blev uthängd i ett annat sammanhang och skrev till Google att det fanns ett pågående polisärende. Det gjorde det visserligen (mitt ex gör sådant ibland och jag polisanmäler varje gång) men egentligen hade jag enbart gjort en anmälan i det läget. 

Svar på tråden Utgång som eskort