• Pappa123321

Vår 4-åring bajsar på sig på förskolan

Hej,

Vår fyra-åriga dotter bajsar på sig flera gånger om dagen på förskolan och har alltid gjort det sedan hon blev blöjfri för 1,5år sedan. Sedan vi började med potträning när hon var 2,5 år har kissandet gått hur bra som helst, men bajsa har varit mycket svårare även hemma. Nu är hon dock jätteduktig även med bajsandet hemma.

Vi frågar henne ibland varför hon inte vill bajsa på pottan eller toan på förskolan, men det är känsligt och hon blir oftast bara sur. Några gånger har hon nämnt att hon inte vill att någon ska se henne när hon bajsar eller att fröknarna inte ska höra henne när hon ropar på hjälp för att bli torkad.

Känner mig stressad över att hon inte kommer lära sig innan hon ska börja skolan och att andra barn ska bör reta henne. Vi försöker prata med henne och fröknarna men är inte så mycket mer vi kan göra känns det som.

Någon som har varit i liknande situation eller har tips på hur vi kan få henne att sluta bajsa i byxan på förskolan?
  • Svar på tråden Vår 4-åring bajsar på sig på förskolan
  • Jemp

Prata med BVC! Och förskolan såklart.

Det kan ju handla om att ni tog bort blöjan innan hon var redo, eller om otrygghet på förskolan. Men det kan också vara symtom på fysiska besvär, som förstoppning.

• Anonym (Fröken till många)

Jag har varit med om flera barn som tycker att det är väldigt otryggt att gå på toaletten på förskolan, speciellt barn som är mer känsliga och med mer integritet.
    Med de barnen kan det vara viktigt att en trygg vuxen följer med och stannar bakom dörren till toaletten tills barnet är klart och med dörren stängd om barnet behöver det för att slappna av.
    Har också upplevt att det kan kännas mycket jobbigt för vissa barn om andra barn springer runt och leker och stojar precis utanför toaletten när man ska göra sina behov.
    Är toaletten också smutsig och trist kan det också påverka negativt att gå in och göra sina behov. 

Att ha något att titta på ( tex bilder eller böcker) kan också hjälpa barnet att slappna av men fortfarande med en vuxen nära till hands.
    Om det finns andra toaletter på förskolan så kan man ju även fråga barnet vilken toalett den helst vill gå till, kanske till en som ligger lite mer avskilt , i en vuxens närvaro förstås.

Om man kan tänka såhär och höra barnet mer tryggt och ha inflytande vart och med vem som stöttar vid toalettbesöken kan det bidra till att det släpper efter hand.

Det viktigaste är att barnet känner att det är i trygga händer.

Hoppas att pedagogerna kan gå er till mötes för att underlätta för er dotter, det blir ju en win-win för alla inblandade i längden.
    Räkna med att det kan ta sin tid men brukar generellt funka i de flesta fall om det inte föreligger svårare men mycket ovanliga,rent medicinska hinder.  

• Anonym (Var likadan)

Jag var typ likadan när jag gick på dagis. Gjorde visserligen inte på mig, men jag höll mig hela dagen. Det var väldigt integritetskränkande att göra sina behov där. Vissa toaletter hade även genomskinliga dörrar!! 

Jag växte ifrån det där så fort jag började skolan sen.

Jag var ensambarn så jag var inte van att dela mitt intima space med andra barn. 

• Anonym (Var likadan)

Tänk på att man på såna toaletter sällan låser (om lås ens finns) just för att fröknarna ska kunna komma in och torka, vilket innebär att andra barn kan ta sig in. Det är inte kul varken som vuxen eller barn, när folk tränger sig in på toan. Sen kanske man även tycker det är pinsamt att bli torkad av en annan vuxen. Vissa barn är bara mer känsliga för sånt än andra.

Svar på tråden Vår 4-åring bajsar på sig på förskolan