Vecka 35, hepatos , hur bråttom?
Är gravid i vecka 35+3. Har haft klåda på magen och brösten under ganska lång tid men idag började det klia och brännas på handflatorna och under fötterna. Hade för mig att jag har läst förut att det kan vara påverkan på levern då så jag googlade och det verkar vara symtom på hepatos.
Har haft ont under höger revben också i några veckor, mest när jag ligger på höger sida och när jag trycker där. Har sagt det till barnmorskan och hon sa att det är bebisen som trycker där.
Har haft väldigt mörk urin i nån vecka också , tänkte att jag har druckit för lite men det verkar ju vara ett symtom på svårare hepatos?
Igår var jag inne på Spec Mödravården på grund av mycket sammandragningar som gör ont ibland (går där på grund av att jag har försvagad livmoderhals och cerklage) men då hade inte händer och fötter börjat klia än. Jag hade protein i urinen men lågt blodtryck och sammandragningarna hade inte påverkat livmodertappen.
Ringde 1177 och hon som svarade lläste bara ungefär samma som jag hade läst på 1177 och sa att det kan vänta tills efter helgen eller de närmaste veckorna. Stämmer det eller borde jag ringa förlossningen och fråga? Någon som har erfarenhet eller vet mer? Verkligen tacksam för svar.