• Anonym (TS)

Besviken på kön

Jag hoppas jag inte får några påhopp nu men jag undrar om någon här blev besviken när ni fick veta barnets kön? Jag var dum nog och gjorde nipt test och valde att få reda på könet men jag trodde inte att jag skulle bli så besviken som jag blev. Jag har en flicka sedan innan och ville ha en pojke nu så eftersom vi inte vill ha fler än två barn, men nu blir det inte så. 

Jag antar att det går över och att jag kommer älska henne lika mycket när hon är född och att det är just nu som det känns såhär när jag nyss fått reda på könet. Men jag skäms för mina tankar och känslor och är rädd för att dom kanske inte försvinner ändå. Är det någon annan som varit i den här situationen och där besvikelsen på kön försvann när barnet väl var fött?

• Svar på tråden Besviken på kön
  • Anonym (Boo)

Det är nog ingen konstig känsla. 
    Däremot är det ju inget att "göra åt" den så det bästa för ens egna del är nog att börja bearbeta det innan barnet kommer. Så att man är redo liksom.
    Istället för att sitta på BB och gråta över den son man aldrig fick. 

• Anonym (iva)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-17 10:06:35 följande:
    Besviken på kön

Jag hoppas jag inte får några påhopp nu men jag undrar om någon här blev besviken när ni fick veta barnets kön? Jag var dum nog och gjorde nipt test och valde att få reda på könet men jag trodde inte att jag skulle bli så besviken som jag blev. Jag har en flicka sedan innan och ville ha en pojke nu så eftersom vi inte vill ha fler än två barn, men nu blir det inte så. 

Jag antar att det går över och att jag kommer älska henne lika mycket när hon är född och att det är just nu som det känns såhär när jag nyss fått reda på könet. Men jag skäms för mina tankar och känslor och är rädd för att dom kanske inte försvinner ändå. Är det någon annan som varit i den här situationen och där besvikelsen på kön försvann när barnet väl var fött?

Varför beställde du inte en pojke om du ville ha en pojke? Prova att reklamera, kan kosta lite, men det brukar gå om man ligger på. 

I värsta fall får du göra om flickan till en pojke så att det passar dina behov och önskemål. 

Och du kan ju hoppas att inte ditt barn tycker att du som mamma är en lika stor besvikelse som du tycker att ditt barn är. 
  • Anonym (…)

Har 6 barn. Aldrig blivit besviken på könet. Har dock inte tagit reda på det innan utan det har alltid blivit en överraskning på förlossningen.
    Fick:
    Pojke född januari 2017
    Pojke född februari 2019
    Pojke född december 2019
    Flicka född mars 2022
    Flicka född april 2023
    Pojke född augusti 2024
    Är nu gravid igen med bf i juni. Har tagit reda på kön denna gång och det är en liten pojke jag väntar.

• Anonym (......)
    Anonym (?) skrev 2025-01-17 12:03:06 följande:

Har 6 barn. Aldrig blivit besviken på könet. Har dock inte tagit reda på det innan utan det har alltid blivit en överraskning på förlossningen.
    Fick:
    Pojke född januari 2017
    Pojke född februari 2019
    Pojke född december 2019
    Flicka född mars 2022
    Flicka född april 2023
    Pojke född augusti 2024
    Är nu gravid igen med bf i juni. Har tagit reda på kön denna gång och det är en liten pojke jag väntar.

OMG, hört talas om preventivmedel?
  • Venenum

Jag har många barn av samma kön. Med det sista barnet väntade jag tills födseln med att ta reda på kön eftersom jag visste att jag skulle bli besviken om jag inte fick det andra könet, oavsett hur lite jag ville bli det och jag kände skam över det. 

Det som är viktigt och som jag tror många glömmer är att när jag fick mitt sista barn av samma kön som tidigare blev jag inte det minsta besviken över barnet jag fick, besvikelsen handlar helt och hållet om det en inte fick. Jag är helnöjd och kunde inte ha blivit mer lyckligt lottad än med de barnen jag fått. Men jag kan fortfarande tycka att det känns trist att inte ha fått uppleva det andra.

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Anonym (…)
    Anonym (......) skrev 2025-01-17 17:14:19 följande:
    OMG, hört talas om preventivmedel?
    Vi har valt bort p-medel som du säkert förstår. Men du behöver inte vara orolig att svenska skattebetalarna står för kalaset. Vi har lämnat Sverige långt innan barnen föddes.
Svar på tråden Besviken på kön