• Anonym (Undran)

Hur länge är "länge" när man försöker skaffa barn?

Hej! 
    Mest en fundering. 
    Ibland så får man höra av vissa som är gravida/ fått barn att de försökte länge innan de blev gravida.
    Min fundering är vad egentligen som anses som länge? Vi är på vårt 13e försök till det första barnet men än så länge inget I sikte, tycker såklart det är jobbigt men tänker att det finns de som försökt ännu längre.
    Jag brukar inte fråga om detaljer, men vad anser ni som "länge"?

• Svar på tråden Hur länge är "länge" när man försöker skaffa barn?
  • Anonym (Hmm)

Ett år minst. Det är först då vården ger en hjälp så det är ett bra riktmärke.

• Anonym (Har 2 barn)

1 år och i kombination med  mycke sex, hålla en hälsosam livsstil mm.

• Anonym (1 år)

Vården säger ett år utan positivt graviditetstest. 

För egen del tog det fem år och totalt tre graviditeter innan det blev levande barn. Hade alltså två missfall, båda runt v12. Det ena spontant, det andra ett ma upptäckt på kul-ul. 

• Anonym (Undran)
    Anonym (1 år) skrev 2025-01-16 19:54:32 följande:

Vården säger ett år utan positivt graviditetstest. 

För egen del tog det fem år och totalt tre graviditeter innan det blev levande barn. Hade alltså två missfall, båda runt v12. Det ena spontant, det andra ett ma upptäckt på kul-ul. 

Men vilken resa, kram till dig och vad fint att det gick bra tillslut ❤️ 
  • Anonym (Jk)

Ett år kanske eftersom det är så man brukar få påbörja utredning om man vill. Men har en vän som nyligen fick sitt första barn efter att ha försökt i mer än två år, de sökte aldrig hjälp från vården men till slut blev hon gravid.

Mitt första barn tog 1,5 år ungefär och ett missfall fast jag bara var i 20-årsåldern.
    Och mitt fjärde barn som föds om några veckor tog ett försök fast jag var 36 när jag blev gravid (iförsej inte samma pappa som första). 

Lycka till Hjärta Och tänk på att det kan ta ett tag utan att det är något fel 

• Anonym (Ebba)

Vården säger väl att ett år är gränsen för när man kan börja söka hjälp.
    Och att snittet är att 85-90% är gravida inom ett år.
    Men för mig är inte det synonymt med "länge".
    Jag har vänner som försökte i åtta år. Till exempel.
    När jag fick veta att det var så, så hade jag en sjuårig son vilket betyder att vi började försöka ungefär samtidigt. Jag hade vid det laget då blivit gravid och hade en sjuåring. Hon hade ingenting.

Så länge för mig är typ från fyra-fem år och uppåt, då har man försökt väldigt länge. Ett år ligger inom normalspannet. Men för att veta om man har något som hindrar och som man behöver hjälp med bör man såklart ta en vårdkontakt.

• Anonym (glada gubben)

gissar att ni kört med ägglossningstest?

hade kontaktat vården om jag var du.

• Anonym (Frågan)

Verkligen en svår fråga, vad som är länge! 

Läser ofta i trådar om de som är helt knäckta för att det inte gått på tre-fyra månader. Kan verkligen förstå att det känns länge när man vill bli gravid, men det är mycket att förvänta sig att det ska gå så fort. 

Ett år och strax över börjar det ha tagit längre tid även om det fortfarande är helt normalt att det tar så lång tid. 

Tar det längre än ett och ett halvt - två år så har man försökt länge. 

Läser också ofta om de som försökt över ett år med första barnet utan att söka hjälp för utredning och enbart skriver på forum att de är rädda att något är fel, men inte tar tag i att kolla upp det fast man får hjälp av vården med det.

Men lång tid är minst ett år skulle jag säga. Inte de som blivit gravida på första andra försöket tidigare barn och sen det går ett halvår för nästa gång.

• Anonym (Mtest)

Första graviditeten blev på försök nr 15. den slutade i MA v 10. 

Andra graviditeten dröjde ytterligare ca 15 försök. Det första barnet. 

Tredje graviditeten tog 14 försök innan vi plussade med vårt andra barn. 

Alla försök har varit aktiva med ägglossningstest m.m. 

Svar på tråden Hur länge är "länge" när man försöker skaffa barn?