• Anonym (Fanny88)

Lån tillsammans med mitt ex

Hej, 

Jag äger en lägenhet tillsammans med mitt ex. Vi äger hälften var men det är mitt ex som har gått in med hela kontantinsatsen. 

Vi separerade för över ett år sedan, han fick bo kvar och jag flyttade ut. Han tyckte att det bästa rent ekonomiskt var att jag skulle bo kvar tillsammans med honom, men det ville inte jag.

Problemet är att lägenheten fortfarande inte är såld. Har försökt få mitt ex att ta över hela lånet men han vägrar.

Finns det något jag kan göra eller har han rätt att vägra? Han vägrar även sänka priset på lägenheten då vi redan har sänkt en del och han går lite back på sin kontantinsats.

Jag är helt låst med dubbla hyror och ingen möjlighet att spara eller köpa något nytt. 

• Svar på tråden Lån tillsammans med mitt ex
  • Anonym (Sanna)

Ja, det går att få till en tvångsförsäljning. Vänd dig till en advokat. 

• Studentpappa

Nej det är väl klart han vill bo kvar om du betalar 50% av kostnaden? 

Ride it like you stole it
  • Anonym (E)

Som ovan skrev så kan det gå att göra en tvångsförsäljning men jag undrar vad du menar att han skulle gå back på kontantinsatsen? Den bör han får tillbaka i sin helhet, det är resten ni delar på, dvs det som är kvar efter försäljning och lån är avbetalat 

• Anonym (Sanna)
    Anonym (E) skrev 2025-01-16 20:24:48 följande:

Som ovan skrev så kan det gå att göra en tvångsförsäljning men jag undrar vad du menar att han skulle gå back på kontantinsatsen? Den bör han får tillbaka i sin helhet, det är resten ni delar på, dvs det som är kvar efter försäljning och lån är avbetalat 

Det är inte säkert att de får så mkt över när de betalt tillbaka lånet att det täcker hans kontantinsats. 

• Anonym (E)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-01-16 20:52:49 följande:

Det är inte säkert att de får så mkt över när de betalt tillbaka lånet att det täcker hans kontantinsats. 

Om det är så illa så får de dela på förlusten, kontantinsats har han stått för och bör få tillbaka, den tillhör inte lån och ränta
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (E) skrev 2025-01-16 21:44:58 följande:
    Om det är så illa så får de dela på förlusten, kontantinsats har han stått för och bör få tillbaka, den tillhör inte lån och ränta
    Det fungerar inte så. Finns det inte pengar kvar så kan han inte få tillbaka sin kontantinsats. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-01-16 22:02:47 följande:
    Det fungerar inte så. Finns det inte pengar kvar så kan han inte få tillbaka sin kontantinsats. 
    Ja du har iofs rätt i det, jag hade nog inte heller varit så förtjust i att sälja med förlust så kan förstå honom i det samtidigt som jag förstår ts situation, jurist är nog bästa vägen att gå
  • Anonym (M)

Varför står du med dubbla hyror?

• Anonym (J)

Som någon skrivit ovan.  Dra igång processen för tvångsförsäljning.  Går sällan så långt, brukar sluta med en frivilig uppgörelse 

• Anonym (fått nog)

Ännu en sak som gör att jag aldrig kommer att bo med en man igen om jag skiljer mig...

• Anonym (Sanna)
    Anonym (M) skrev 2025-01-17 00:31:06 följande:

Varför står du med dubbla hyror?

TS menar dubbla boendekostnader. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-01-17 07:41:29 följande:
    TS menar dubbla boendekostnader. 
    Ja det förstod jag att det var det som menades, men det jag inte förstår är varför hon ska betala hyran på lägenheten när hon inge bor kvar där. Han har valt att bo kvar och inte sälja som hon vill så han borde stå för hela hyran på den lägenheten.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (E) skrev 2025-01-16 21:44:58 följande:
    Fast det är ju lite beroende på vad de har för deal. Säg att han gick in med kontantinsatsen medan hon kanske hade köpt en bil strax innan för deras gemensamma bruk. Det vet vi ju inget om. Har de inte skrivit något skuldebrev eller liknande så är det inte hans pengar längre rent juridiskt. Om man tycker det är rätt eller fel är en annan sak, men juridiskt måste man ha papper på det. 
Svar på tråden Lån tillsammans med mitt ex