• Anonym (Jess)

Så nervös över min SGI och föräldrapenning

Jag väntar vårt andra barn som kommer i september och är tyvärr arbetslös. Jag har pratat med Försäkringskassan och förklarat hur jag försökt skydda min SGI och enligt dem lät det som att jag skulle få samma föräldrapenning som sist. Men är så sjukt nojig över att det ändå ska ha hänt något som gjort att min SGI är nollad. Då kommer vi inte klara det ekonomiskt. 

Med vårt första barn (som är 2 år nu) tog jag ut 5 dagar i veckan från och med 1-årsdagen. Med honom blev jag arbetslös precis när jag skulle gå på föräldraledighet. Jag pratade då med både försäkringskassan och arbetsförmedlingen som ansåg att det var totalt onödigt att skriva in mig och söka jobb 2 veckor innan bf. Jag skrev istället in mig på arbetsförmedlingen samma dag som min sambo tog över föräldraledigheten, enligt info om hur jag skulle gå tillväga för att skydda min SGI. Efter föräldraledigheten har jag varit aktivt jobbsökande/inskriven på arbetsförmedlingen i snart 8 månader. Tycker ni att det låter som att min SGI är skyddad? Det hade varit en liten tröst att åtminstone få samma föräldrapenning när det känns så eländigt som det gör att få barn när man är utan jobb.

• Svar på tråden Så nervös över min SGI och föräldrapenning
  • Anonym (xxx)

Kanske lite sent att börja oroa sig nu, nu får ni ju ta det som det blir. Ingen återvändo. 

Ni får förbereda er för det värsta och hoppas på det bästa. Ni har ju ungefär 8 månader på er att spara t ex. 

• Jemp

Jag tycker det låter som att den borde vara skyddad ja (men fk har ju som du vet alltid sista ordet).

Har barnet fyllt två år redan?

• mammatill6

Menar du att du hade två veckor där du inte tog ut föräldrarpenning eller arbetade? För mig låter det som ett problem. Jag hade en dag utan sysselsättningoch blev nollad. Men för mig löste det sig med att jag hade ny anställning så jag fick sgi på den.

• Anonym (Jess)
    Anonym (xxx) skrev 2025-01-16 09:41:42 följande:

Kanske lite sent att börja oroa sig nu, nu får ni ju ta det som det blir. Ingen återvändo. 

Ni får förbereda er för det värsta och hoppas på det bästa. Ni har ju ungefär 8 månader på er att spara t ex. 

Jo jag vet, men den här graviditeten var inte riktigt planerad, så nu sitter man här med panik över ekonomin. Vi får försöka spara det vi kan och hoppas på en vinst på Lotto..
  • Anonym (Jess)
    Jemp skrev 2025-01-16 09:50:25 följande:

Jag tycker det låter som att den borde vara skyddad ja (men fk har ju som du vet alltid sista ordet).

Har barnet fyllt två år redan?

Ja han har precis fyllt två år. Som jag förstått det är föräldrapenningen säkrad oavsett om man får barn när syskonet är under 2,5 år(?) så vi missar den säkerheten med tre månader. 

• Anonym (Jess)
    mammatill6 skrev 2025-01-16 09:56:27 följande:

Menar du att du hade två veckor där du inte tog ut föräldrarpenning eller arbetade? För mig låter det som ett problem. Jag hade en dag utan sysselsättningoch blev nollad. Men för mig löste det sig med att jag hade ny anställning så jag fick sgi på den.

Det är det jag oroar mig över mest, det där glappet på två veckor. Men jag ringde som sagt och pratade med både Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen och de tyckte att det var totalt onödigt att skriva in mig som arbetssökande när jag skulle få barn när som helst. Däremot gick jag på min föräldraledighet samma dag som jag slutade på det jobbet. Så jag var ju föräldraledig då, även om jag inte hade börjat ta ut föräldrapenning än.
  • Jemp
    mammatill6 skrev 2025-01-16 09:56:27 följande:

Sista delen av graviditeten är sgi skyddad om man inte jobbar eller går ner i tid. 
  • Anonym (Jess)
    Jemp skrev 2025-01-16 10:12:02 följande:
    Sista delen av graviditeten är sgi skyddad om man inte jobbar eller går ner i tid. 
    Åh vilken lättnad att höra det. Hur länge är den skyddad på slutet?
  • Anonym (HataFk)
    Anonym (Jess) skrev 2025-01-16 10:10:59 följande:
    Det är det jag oroar mig över mest, det där glappet på två veckor. Men jag ringde som sagt och pratade med både Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen och de tyckte att det var totalt onödigt att skriva in mig som arbetssökande när jag skulle få barn när som helst. Däremot gick jag på min föräldraledighet samma dag som jag slutade på det jobbet. Så jag var ju föräldraledig då, även om jag inte hade börjat ta ut föräldrapenning än.
    Man kan inte lita på FKs svar på sådana frågor. Ibland undrar jag om de inte vill nolla SGI så mycket som möjlig.
Svar på tråden Så nervös över min SGI och föräldrapenning