Så nervös över min SGI och föräldrapenning
Jag väntar vårt andra barn som kommer i september och är tyvärr arbetslös. Jag har pratat med Försäkringskassan och förklarat hur jag försökt skydda min SGI och enligt dem lät det som att jag skulle få samma föräldrapenning som sist. Men är så sjukt nojig över att det ändå ska ha hänt något som gjort att min SGI är nollad. Då kommer vi inte klara det ekonomiskt.
Med vårt första barn (som är 2 år nu) tog jag ut 5 dagar i veckan från och med 1-årsdagen. Med honom blev jag arbetslös precis när jag skulle gå på föräldraledighet. Jag pratade då med både försäkringskassan och arbetsförmedlingen som ansåg att det var totalt onödigt att skriva in mig och söka jobb 2 veckor innan bf. Jag skrev istället in mig på arbetsförmedlingen samma dag som min sambo tog över föräldraledigheten, enligt info om hur jag skulle gå tillväga för att skydda min SGI. Efter föräldraledigheten har jag varit aktivt jobbsökande/inskriven på arbetsförmedlingen i snart 8 månader. Tycker ni att det låter som att min SGI är skyddad? Det hade varit en liten tröst att åtminstone få samma föräldrapenning när det känns så eländigt som det gör att få barn när man är utan jobb.