• Skölden89

Cliff Burton

Vad tyckte ni om Cliff Burton som bassist från Metallica som tyvärr omkom i bussolycka?
    Det är hemskt att veta hur det gick till med att de snuddade is när det hände.

Jag kan tänka mig att det var fruktansvärt. De fick nya bassister efteråt, Jason Newstead.

Tycker ni det är tragiskt?

• Svar på tråden Cliff Burton
  • Dr Nail

Inte lika tragiskt som mordet på Franz Ferdinand i Sarajevo 1914, som ledde fram till första världskriget 

• Ascendere

Kommer aldrig att glömma första gången jag hörde bassolot i Anastasia/Pulling teeth.

Ja det var en tragisk olycka och mycket som gick förlorat. Sedan klarade sig bandet ändå och kunde gå vidare men det var inte schysst hur de behandlade Newstedt. Lyssnar man på Justice for All tex så märker man direkt att basen ligger vääldigt långt bak i ljudbilden, knappt hörbar många gånger. Som att resten av bandet inte villa att han skulle komma och ta cliffs plats eller nåt. 

• Anonym (Jag)

Alltid så tragiskt när unga dör.

• Anonym (Juni)

Jag har alltid tyckt att hans död var märklig, att det skulle vara isigt på vägarna i slutet av september. Jag har även hört att James sprang omkring på vägen och letade efter stället där chauffören ska ha tvärnitat för isen men såg ingenting.

Det är hemskt också att han plågades till döds 😔 han var nog en av tidernas  bästa bassister. 

• Anonym (J)

Ja väldigt sorgligt.. Min kompis hade en kanin som var döpt efter honom , han heter Cliff Burton. Det var efter det jag läste om hur han gick bort , hade faktiskt inte så bra koll innan. 

• Tom Araya

Självklart är det tragiskt när en ung livskraftig människa omkommer i olycka vid ung ålder.

För bandet innebar det också förlusten av en vän och partner i deras musikkarriär.

För bandet och fansen innebar det en förlust av en talangfull musiker som bidrog mycket till den musik Metallica skapade. Den kreativiteten och talangen är svår att ersätta. Även om du kan få egenskaperna med ny bassist, så är de ändå annorlunda med en annan person.

• Anonym (Nja)

Jo men det är väl alltid sorgligt när någon dör, ännu värre om det är en olycka, ännu värre om det är en ung person. Men snälla, vem bryr sig 40 år senare?!

• Ascendere
    Anonym (Nja) skrev 2025-01-16 09:09:11 följande:

Jo men det är väl alltid sorgligt när någon dör, ännu värre om det är en olycka, ännu värre om det är en ung person. Men snälla, vem bryr sig 40 år senare?!

Typisk kommentar från en synthare
  • Anonym (Nja)
    Ascendere skrev 2025-01-16 09:40:36 följande:
    Typisk kommentar från en synthare
    Så man måste vara synthare för att man inte bryr sig om folk som dog för 40 år sedan....? Riktigt bra logik där du!
  • Öland 4ever
    Anonym (Nja) skrev 2025-01-16 09:09:11 följande:

Även om man inte gillar musiken så kan man ju tycka att det är trist när stora musikikoner lämnar msikvärlden i förtid.  Gråter  Vi som inte är födda igår minns naturlgtvis sådana giganter inom musikbranschen som...

JIMI HENDRIX
    JIM MORRISON (The Doors)
    BRIAN JONES (The Rolling Stones)
    JOHN LENNON (The Beatles)
    FREDDIE MERCURY (Queen)
    MICHAEL JACKSON

Listan kan väl tyvärr nästan göras oändligt lång. Nu börjar ju dessutom många av de gamla gubbarna uppnå så hög ålder så det är ju bara klart imponerande att de fortfarande lever och ännu håller igång. Tre som jag är extremt impad över är Paul McCartney (gamla Beatles basisten som tillsammans med John Lennon och de övriga Beatlesmedlemmar revolutionerade musikvärlden med sin musik. Samt naturligtvis Mick Jagger och Keith Richards från The Rolling Stones som fortfarande ger ut musik och turnerar. Glad
    Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • Ascendere
    Öland 4ever skrev 2025-01-16 12:27:54 följande:

...jag glömde naturligtvis... ELVIS PRESLEY.  Gråter ... Gråter ... Gråter

Öland 4ever skrev 2025-01-16 12:24:46 följande:
    Även om man inte gillar musiken så kan man ju tycka att det är trist när stora musikikoner lämnar msikvärlden i förtid.  Gråter  Vi som inte är födda igår minns naturlgtvis sådana giganter inom musikbranschen som...

JIMI HENDRIX
    JIM MORRISON (The Doors)
    BRIAN JONES (The Rolling Stones)
    JOHN LENNON (The Beatles)
    FREDDIE MERCURY (Queen)
    MICHAEL JACKSON

Listan kan väl tyvärr nästan göras oändligt lång. Nu börjar ju dessutom många av de gamla gubbarna uppnå så hög ålder så det är ju bara klart imponerande att de fortfarande lever och ännu håller igång. Tre som jag är extremt impad över är Paul McCartney (gamla Beatles basisten som tillsammans med John Lennon och de övriga Beatlesmedlemmar revolutionerade musikvärlden med sin musik. Samt naturligtvis Mick Jagger och Keith Richards från The Rolling Stones som fortfarande ger ut musik och turnerar. Glad
    Ja, och även
    Kurt Cobain (Nirvana) 
    har en plats på den listan 
  • Ascendere
    Anonym (Nja) skrev 2025-01-16 09:43:24 följande:
    Så man måste vara synthare för att man inte bryr sig om folk som dog för 40 år sedan....? Riktigt bra logik där du!
    Om man inte bryr sig om Cliff Burton är man synthare så är det bara 
  • Anonym (Nja)
    Ascendere skrev 2025-01-16 13:06:22 följande:
    Om man inte bryr sig om Cliff Burton är man synthare så är det bara 
    Nej, så är det inte alls "bara". Du fattar väl att det finns fler musikstilar...? Eller vill du fortsätta ge en dålig bild av folk som lyssnar på Metallica/HM? Sluta göra dig dum.
Svar på tråden Cliff Burton