• Emsi43

Fertilitetsutredning

Nu skapar jag en tråd här med syfte att få skriva av mig, det får gå under kategori övrigt.

Sedan ca. 18 månader tillbaka har jag och min sambo försökt få barn. I höstas gjorde vi en vårbegäran på fertilitetsutredning och har sedan lämnat prover och nu varit på ett första besök hos vår läkare. 
    Det visar sig att trots min oregelbundna mens så ser det ok ut för min del men min sambo har få spermier i sitt prov. Läkaren var väldigt tydlig med att det måste tas ett prov till och att detta första inte går att lita blint på. 

Det känns skönt att vi har tagit tag i den här resan, det känns skönt att jag inte verkar ha problem att bli gravid och det känns skönt att vår läkare informerade oss kort om våra möjligheter. Såklart jättetråkigt för min sambo med denna nyhet och han är en person som tänker/grubblar mycket så hoppas innerligt att han inte mår allt för dåligt med detta. Vi har ändå hopp om att det löser sig för oss. 

Det känns också konstigt att vara en person som kanske ska genomgå IVF. Jag har inte haft någon i min närhet som gjort det. Om någon av er har erfarenhet av detta, skriv gärna en kommentar. Hur har er resa varit? Är det någon som gjort utredning/behandling i Karlstad?

Jag tänker att detta blir en plats där jag skriver av mig när jag behöver, det känns som det finns personer här ute som vet, förstår och har gått igenom samma saker.

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Anonym (Morticia91)

Hej! 
    Vi har försökt lika länge som du och gjorde tester för fertilitetsutredning i höstas. Dock är det 4 mån väntetid för samtal så vi vet inte resultatet än. Jag har fått mina blodprover vilket inte visar nått avvikande vad jag kan se. Dock får vi inte veta min mans spermieresultat förän på mötet så vi är minst sagt nervösa.

Måste varit tufft för er båda att få ett sånt resultat på testerna för din sambo. Hoppas det var ett avvikande testresultat och att nästa test är normalt!

Vi vet inte än om vi får ivf via landstinget men har bestämt att vi kör privat ivf annars. Känns som att det tar för lång tid att komma igång med ivf via landstinget och man blir ju inte yngre.
    Har ni fått någon info hur processen ser ut för er frammåt med nästa prov och steg efter det?

• Jassan123

Hej ! 
    Är mitt inne i en IVF resa just nu och precis som du känner jag inte heller någon som gått igenom det. Man kan känna sig rätt ensam i denna resan. 
    Jag och min sambo har försökt att bli gravida i ca 3 år. Hösten 2023 tog vi tag i saken och sökte för att få genomgå en fertilitetsutredning. Långa köer men vi fixk göra en våren 2024.  Alla prover för mig såg bra ut.  Lite trång passage i en äggledare. Sambons sperma prov visade liite lågt men inget som var oroväckande och dom tyckte att det var konstigt att vi inte blev gravida på egen hand. Men vi fick remiss för ivf ! Första mötet var i slutet av oktober och behandlingen av injektionerna började veckan efter när mensen kom! 20 november hade vi äggplock. 10 ägg blev det. Utav dom blev 6 befruktade. Blev överstimulerad och fick därför inte göra en färsk återföring . Men fick 4 stycken fina blastocyst till frysen! Pågrund att strul med ägglossningen denna månaden så blev det tyvär ingen återföring.. Så nu hoppas vi att februari blir vår tur månad🤗

Svar på tråden Fertilitetsutredning