Anonym (Ekonomikris) skrev 2025-01-15 18:06:35 följande:
Alltså när vi träffades (på jobbet) så la han fram att han skötte sin ekonomi så bra och att han var en person som aldrig skulle dra på sig onödiga lån etc.
efter 1 års dejting blev jag gravid och vi beslutade oss för att flytta ihop. Jag sålde min lägenhet och vi hittade tillslut ett radhus när jag var i sjunde månaden.
då kom det fram via banken vi skulle låna av att han hade ett blankolån på 400k som han inte nämnt för mig.
detta skulle han sedan betala av Men 6 månader efter vi flyttat och tösen var 6 månader så kom brev från Kronofogden. då hade han inte betalat Denna stora skulden utan någon annan som jag trodde var denna. Det visar sig då att han tagit ett till blanko på 30k innan Vi flyttade ihop och det har han betalat men inte det stora lånet!
alltså detta med ekonomin är ett sånt stort svek mot mig men nu har vi ett barn ihop och hur ska jag ha råd att flytta? plus att varje gång jag nämner att jag inte orkar mer och vill gå isär så säger han att jag sätter han och hans barn på gatan för han kommer inte få nåt kontrakt IOM Kf..
då får jag dåligt samvete och stannar..
Det är därför det är så viktigt att man har full transparens i varandras ekonomier när man flyttar samman och skaffar familj.
Och du, ha inte dåligt samvete för hans barn. Det är han som är orsaken till allt detta och det ska du berätta för honom.
Säg att antingen tar du kontrollen över ekonomin nu eller så flyttar du. Och tar du kontrollen och ser att det inte fungerar, så kan du bestämma då om du ska lämna i alla fall.