• Anonym (Ekonomikris)

Någon i samma sits?

hej på er

jag lever med en man som har dålig ekonomi, 400k hos KF, arbetslös sedan 4 månader. Han söker jobb men får inga svar säger han.

vi har ett radhus och ett gemensamt barn, 2 barn var sedan tidigare förhållande. 

jag arbetar som undersköterska och får ut ca 25k. han får ut 10k på a-kassa. 

vi går inte runt och mina sparpengar går till alla extra utgifter som födelsedagar, julklappar mm. 
    även mat och bensin i slutet av månaden. 
    Han är superslarvig med ekonomin och köper slut på alla kronor han kommer över.. köper energidricka och annat onödigt. Vi har gemensamt konto. 

jag är så trött på detta.. 

finns det någon i samma sits som vill bolla tankar? 

• Svar på tråden Någon i samma sits?
  • Anonym (xxx)

Nej, inte alls i samma sits.

Hur kommer det sig att han bara har 10 tkr i a-kassa, hade han så dålig lön när han arbetade? Varför har han ett lån på 400 tkr?

Jag hade krävt att få ta hand om ekonomin först och främst. Sedan hade jag gjort en budget och tagit bort allt onödigt. 

Sedan hade jag undersökt huruvida jag kan lämna honom. Kollat på bostad mm.

• Agda90
    Anonym (Ekonomikris) skrev 2025-01-15 17:00:18 följande:
    Någon i samma sits?

hej på er

jag lever med en man som har dålig ekonomi, 400k hos KF, arbetslös sedan 4 månader. Han söker jobb men får inga svar säger han.

vi har ett radhus och ett gemensamt barn, 2 barn var sedan tidigare förhållande. 

jag arbetar som undersköterska och får ut ca 25k. han får ut 10k på a-kassa. 

vi går inte runt och mina sparpengar går till alla extra utgifter som födelsedagar, julklappar mm. 
    även mat och bensin i slutet av månaden. 
    Han är superslarvig med ekonomin och köper slut på alla kronor han kommer över.. köper energidricka och annat onödigt. Vi har gemensamt konto. 

jag är så trött på detta.. 

finns det någon i samma sits som vill bolla tankar? 

Om han slösar pengar på det viset då ska ni inte ha gemensamt konto!
  • Anonym (E)

Jag gav mitt ex fickpengar. Tråkigt att behöva gå så långt men ekonomin hade inte klarar att ha gemensamt konto med honom. Han köper och köper tills pengarna är slut.

• Anonym (Ekonomikris)

Alltså när vi träffades (på jobbet) så la han fram att han skötte sin ekonomi så bra och att han var en person som aldrig skulle dra på sig onödiga lån etc.

efter 1 års dejting blev jag gravid och vi beslutade oss för att flytta ihop. Jag sålde min lägenhet och vi hittade tillslut ett radhus när jag var i sjunde månaden. 

då kom det fram via banken vi skulle låna av att han hade ett blankolån på 400k som han inte nämnt för mig. 

detta skulle han sedan betala av Men 6 månader efter vi flyttat och tösen var 6 månader så kom brev från Kronofogden. då hade han inte betalat Denna stora skulden utan någon annan som jag trodde var denna. Det visar sig då att han tagit ett till blanko på 30k innan Vi flyttade ihop och det har han betalat men inte det stora lånet! 

alltså detta med ekonomin är ett sånt stort svek mot mig men nu har vi ett barn ihop och hur ska jag ha råd att flytta? plus att varje gång jag nämner att jag inte orkar mer och vill gå isär så säger han att jag sätter han och hans barn på gatan för han kommer inte få nåt kontrakt IOM Kf.. 
    då får jag dåligt samvete och stannar.. 

• Anonym (Ekonomikris)

Jag har öppnat ett konto som bara jag har tillgång till där jag för över pengar. sen får jag portionera ut. Men det känns som att man är en morsa liksom. 

• Dexter dot com

Sluta ha dåligt samvete, se om din egen ekonomi och hälsa och separera! Han gör ju ingenting för att förbättra sin ekonomi och lever på dig utan dåligt samvete.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Ekonomikris) skrev 2025-01-15 18:09:10 följande:

Jag har öppnat ett konto som bara jag har tillgång till där jag för över pengar. sen får jag portionera ut. Men det känns som att man är en morsa liksom. 

Det förstår jag. Ha inte dåligt samvete utan se om din ekonomi och ditt liv.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Ekonomikris) skrev 2025-01-15 18:06:35 följande:

alltså detta med ekonomin är ett sånt stort svek mot mig men nu har vi ett barn ihop och hur ska jag ha råd att flytta? plus att varje gång jag nämner att jag inte orkar mer och vill gå isär så säger han att jag sätter han och hans barn på gatan för han kommer inte få nåt kontrakt IOM Kf.. 

Det gör du inte. Barnet bor så klart hos dig tills han löst sin ekonomi och större bostad. Umgänge kan de ha ändå. Han försöker bara fortsätta leva bekvämt på dig och utnyttjar ditt dåliga samvete för det.

Han får lösa problemet själv, säg till honom att ni ska flytta isär så snart som möjligt. Om du behåller bostaden så ska han ut om tre månader. Om ingen av er ska behålla så börjar du söka nytt boende nu. Alternativet är så klart att han inom dessa tre månader fixar ett jobb, men jag betvivlar att han kommer att fixa sin ekonomi innan dess.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Ekonomikris) skrev 2025-01-15 18:06:35 följande:

Alltså när vi träffades (på jobbet) så la han fram att han skötte sin ekonomi så bra och att han var en person som aldrig skulle dra på sig onödiga lån etc.

efter 1 års dejting blev jag gravid och vi beslutade oss för att flytta ihop. Jag sålde min lägenhet och vi hittade tillslut ett radhus när jag var i sjunde månaden. 

då kom det fram via banken vi skulle låna av att han hade ett blankolån på 400k som han inte nämnt för mig. 

detta skulle han sedan betala av Men 6 månader efter vi flyttat och tösen var 6 månader så kom brev från Kronofogden. då hade han inte betalat Denna stora skulden utan någon annan som jag trodde var denna. Det visar sig då att han tagit ett till blanko på 30k innan Vi flyttade ihop och det har han betalat men inte det stora lånet! 

Det är därför det är så viktigt att man har full transparens i varandras ekonomier när man flyttar samman och skaffar familj.

Och du, ha inte dåligt samvete för hans barn. Det är han som är orsaken till allt detta och det ska du berätta för honom.
    Säg att antingen tar du kontrollen över ekonomin nu eller så flyttar du. Och tar du kontrollen och ser att det inte fungerar, så kan du bestämma då om du ska lämna i alla fall. 
  • Anonym (Det kan bli svårt)

Utifrån vad du beskriver så tror jag att det kan bli svårt att ändra på hans beteende. När någon undanhåller såpass stora lån så går alla mina alarmklockor. Hade jag fått reda på att den jag ska flytta ihop med tagit 400k i blancolån, så hade jag troligen vägrat att flytta/köpa något gemensamt tills denne löst sin ekonomi. Jag vet att det är tråkigt och tungt men jag hade nog också försökt lämna så fort som möjligt, alternativt bli särbo tills din sambo fixar sin ekonomi. 

• Goneril

Man ska inte ens vara särbo med en skuldsatt person. Dålig ekonomi kommer ALLTID att spilla över på den andres ekonomi, oavsett om man delar bostad eller ej.                                                                                                     Att njuta av livets goda såsom god mat, restaurangbesök, goda viner, härliga resor till fjärran kontinenter och parmiddagar kan man ju inte genomföra med en fattiglapp. I så fall får man stå för notan och då kommer man att känna sig utnyttjad. Man ska också passa sig för folk som har barn sen tidigare, det kan också bli dyrt.                                                                                                                                                          Alltså, ta reda så mycket som möjligt om din blivande partners ekonomi, vi ser ju i tråden hur illa det kan gå annars! Fåniga råd från privatekonomin ser man, "buffert på tre månadslöner", visserligen har de började modifiera råden lite efter livssituation, men vår tidigare minister Ann Wibble talade om en årslön på banken. Det är realistikt men många blir arga; för en låginkomsttagare en utopi.                                                                                                                                         Slutligen: Passa er för 1/skuldsatta om det inte gäller bostadslån eller ett nödvändigt billån, dock helst inte billån, men absolut inga  konsumtionskrediter eller betalningsanmärkningar, det är bara adjö 2/ folk med barn sen innan 3/ folk som visserligen har pengar men är snåla. Lär känna den blivande partnern under flera år och skaffa inga barn i brådrasket!                                                                                                                                            Tillvaron är som regel inte att glida på en räkmacka, sjukdomar och svårigheter drabbas vi alla av, men den tristess, den friktion, den dåliga nattsömn som dålig ekonomi orsakar går att undvika. Det gör man genom att hålla fattiglappar och snålvargar borta. Mycket bättre att leva ensam! 

Svar på tråden Någon i samma sits?