• Anonym (resa)

Ta ledigt i början av terminen för att resa utomlands?

Är det helt omöjligt att få ledigt för barnen (lågstadiet) i en vecka såhär i början på terminen för att resa utomlands? Resan är inte bokad än och jag kommer såklart inte boka något förrän jag har fått klartecken ifrån rektorn, men vet någon om det ens är någon ide att fråga? Vi hade inte möjlighet att åka under jul och nyår.

• Svar på tråden Ta ledigt i början av terminen för att resa utomlands?
  • Anonym (Ok)

Vilken skola i vilken stad gäller det?

• Anonym (S)

Inga problem på lågstadiet för oss.  Läraren som godkände, inte rektorn.

• Anonym (Ok)
    Anonym (S) skrev 2025-01-14 20:29:56 följande:

På vilket sätt hjälper detta TS? Har hon sina barn på samma skola?
  • Anonym (S)

(Ok) hon frågade om det var möjligt att få ledigt. I vårt fall var det möjligt.
    Antog att det var frågan, om det förekommer.
    Hur hjälpte du ts med ditt inlägg?

• Anonym (P)

I vårt fall, kommunal skola i Stockholm, är det omöjligt. Vi valde dock att åka ändå. Till och med läraren uttryckte att rektorns beslut var fånigt.

• Anonym (Sia)

Vi har inte haft några problem att få en veckas ledigt. Har oftast åkt skidor en vecka.

• Anonym (resa)
    Anonym (S) skrev 2025-01-14 20:29:56 följande:

Är det sant? Så bra, då borde det gälla alla skolor? Så det räcker att jag tar kontakt med läraren? 
  • Anonym (resa)
    Anonym (P) skrev 2025-01-14 20:53:47 följande:

I vårt fall, kommunal skola i Stockholm, är det omöjligt. Vi valde dock att åka ändå. Till och med läraren uttryckte att rektorns beslut var fånigt.

Okej, vad olika det verkar vara. Sa rektorn något om att ni åkte ändå? 
  • Anonym (Ok)
    Anonym (S) skrev 2025-01-14 20:52:19 följande:

(Ok) hon frågade om det var möjligt att få ledigt. I vårt fall var det möjligt.
    Antog att det var frågan, om det förekommer.
    Hur hjälpte du ts med ditt inlägg?

Ja, men du vet väl att det inte är samma regler på alla skolor? 

Så vet man inte vilken skola det gäller så vet man inte svaret. 

• Anonym (resa)
    Anonym (Sia) skrev 2025-01-14 20:55:17 följande:

Vi har inte haft några problem att få en veckas ledigt. Har oftast åkt skidor en vecka.

Jag hopas det inte blir några problem för oss heller. 
  • Anonym (b)

I princip alla trådar på ämnet här på FL drar folk till med erfarenheter från "stenåldern" och inser inte att reglerna blivit betydligt hårdare senare år. Jag hade utgått från att ni inte får tillåtelse för det verkar vara vad som gäller nu.

• Anonym (Ok)
    Anonym (b) skrev 2025-01-14 21:32:56 följande:

I princip alla trådar på ämnet här på FL drar folk till med erfarenheter från "stenåldern" och inser inte att reglerna blivit betydligt hårdare senare år. Jag hade utgått från att ni inte får tillåtelse för det verkar vara vad som gäller nu.

Framför allt fattar folk inte att det är olika på olika skolor. 
  • Anonym (b)
    Anonym (Ok) skrev 2025-01-14 21:52:39 följande:
    Framför allt fattar folk inte att det är olika på olika skolor. 
    Nej det tror jag inte alls är något problem. Att kolla runt hur läget ser ut nu 2025 generellt i Sverige är inte på något sätt fel. TS vet om skolan har något offentlig utlagt om detta, vi behöver inte veta var hns barn går. Självfallet frågar man men jag skulle verkligen inte ha höga förhoppningar.
  • MsM84

Olika kommuner har olika policys gällande ledigheter. Min kommun beviljar i princip inte mer än två dagars ledighet säger de. 

• Anonym (Sia)

Varför reagerar vissa så aggressivt i sådana här trådar?

ts, som vissa sagt så är det upp till varje skola och kommun. Hos oss beviljar läraren upp till 5 dagar/läsår och rektor däröver. Jag har aldrig tagit mer än 5 dagar så vet inte hur det skulle bedömas. Mina barn har lätt för sig i skolan så ingen större risk att de skulle hamna efter i längden pga någon veckas frånvaro. Men klasskompisarna brukar också få ledigt vad jag kan se, även de som inte ligger lika långt framme. Vi brukar undvika perioden för nationella proven för då vill de inte att man tar ledigt i onödan.

• Agda90

I min kommun får inga barn beviljad ledighet de åren de har nationella prov. Spelar ingen roll om det är första veckan efter jullovvet eller i april månad när de är mitt i nationella prov.
    Annars har ledighet beviljats beroende på barnet. Om barnet riskerar att hamna efter i skolarbetet så får de inte beviljad ledighet. Kan barnet arbeta ikapp skoalarbetet under ledigheten eller efter semestern så blirnde beviljade ledigjet.

Våra barn har alltid blivit beviljade ledighet. De har lyckats glöra runt 70% av skolarbetet på ett 6 timmars flyg ×2. Så de har aldrig hamnat efter. 

Men det är olika från kommun till kommun. Så kolla med ditt barns lärare

• Anonym (råger)

Vi vår skola ( kommunal stockholm ) är det i princip omöjligt om det inte är
    begravning eller motsvarande.

Men då blir det som det blir. Extrem sjukfrånvaro från lucia fram till 14-15 Januari.

• Raggartjejen
    Anonym (resa) skrev 2025-01-14 20:08:55 följande:
    Ta ledigt i början av terminen för att resa utomlands?

Vi hade inte möjlighet att åka under jul och nyår.

Det är väl inte bara jul & nyår som msn kan resa?
    Det finns sportlov, påsklov, sommarlov och höstlov.
  • Anonym (råger)
    Raggartjejen skrev 2025-01-15 11:59:53 följande:
    Det är väl inte bara jul & nyår som msn kan resa?
    Det finns sportlov, påsklov, sommarlov och höstlov.
    Självklart, men vår vinterresa är prioriterad.
    Pga mitt jobb så har jag lätt att vara ledig över julen

Det händer att vi reser även på andra lov.
Svar på tråden Ta ledigt i början av terminen för att resa utomlands?